۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹

اخبار نمایشگاه قرآن/

امروز بشر نیازمند گفتمان توحیدی ناب است

امروز بشر نیازمند گفتمان توحیدی ناب است

آیت الله اعرافی، شب گذشته 10 مردادماه در همایش بین المللی حاکمیت معرفتی قرآن در هویت سازی تمدنی گفت: امروز بشر نیازمند گفتمان توحیدی ناب قرآنی است که در پیام روز قدس و نمایشگاه بین المللی قرآن مصداق می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله اعرافی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة، شب گذشته 10 مردادماه در همایش بین المللی حاکمیت معرفتی قرآن در هویت سازی تمدنی گفت: اسلام بر تکیه پیام ملکوتی قرآن و این کتاب آسمانی بنا شده است که به تبیین تمدن سازی اسلامی و قرآنی می پردازد و مبانی آن را در صحنه عمل به نمایش می گذارد. قرآن با اشاره به ویژگی های تعالیم اسلام برای دستیابی به گفتمان تمدنی راهکارهای جامع و گسترده ای را بیان می کند.

وی افزود: پایه ریزی مبنای تمدن سازی قرآنی نه تنها در قرآن کریم بلکه در سیره عملی ائمه معصومین(ع) نیز متجلی است. آیت الله اعرافی تصریح کرد: منظومه گفتمان تمدنی قرآن در روزگار ما در صورتی که این قوانین مشمول رعایت احکام قرآن کریم شود در ساحت های اخلاقی، معنوی و سیاسی امکان تمدنی شدن را دارد.

وی ضمن تشریح ویژگی های گفتمان تمدنی قرآن عنوان کرد: اولین رکن گفتمان تمدن ساز قرآن مشمول اندیشه قرآنی است که با ویژگی فرا ساحتی در تمام پیام های قرآنی مشخص است. همچنین نظام وارگی و انسجام مطالب از دیگر ویژگی های قرآن کریم برای تمدن سازی است.

آیت الله اعرافی افزود: برنامه تمدن ساز قرآن شامل اندیشه نظام واره با رویکرد توحیدی و قدسی است. این اندیشه در سراسر آیات و عمق معنای انها و در همه لایه های اجتماعی زندگی بشر رسوخ کرده است. همچنین این برنامه هماهنگ با فطرت انسانی و کشش های درونی آدمی است. انعطاف و آسمانی بودن پیام برنامه ساز قرآن از دیگر ویژگی های تمدن ساز بودن آیات قرآن کریم است. آیات قرآن انسان را تشویق به جهاد فعال و پویا می کند که درآن ویژگی های فرازمانی، فرامکانی، فرا نژادی، فرا زبانی و فرا فرهنگی در متن گفتمان قرآن برای حرکت به سوی تمدن سازی اسلامی مشهود است.

رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیة افزود: انسان موجودی است که تربیت اساس وجودش را شکل می دهد، همچنین در جهان امروز تعارض ها و پارادوکس های مختلفی وجود دارد که گفتمان دینی و تمدن ساز قرآن آن را حل می کند. در اندیشه قرآن عبادت به معنای عام وجود دارد که همه فعالیتهای خوب را در صورتی که در راستای قصد قربت الهی باشد مبدل به عبادت می کند.

حجت الاسلام اعرافی با اشاره به ارتباط دنیا و آخرت در مفهوم آیات الهی اظهار داشت: یکی از پرادوکس های موجود چگونگی ارتباط دنیا با آخرت است که بشر با آن دست و پنجه نرم می کند و قرآن این ارتباط را سامان داده و آخرت را با دنیای امروز مرتبط می سازد، همچنین نگاه یکنواخت و اجتماعی به جامعه بشری زمینه را برای گفتمان تمدنی قرآن فراهم می کند.

وی پیوند حق خدا و حق الناس را مشمول نظام های حقوقی، اخلاقی و اسلامی دانست و تصریح کرد: حق خدا و حق الناس از دیگر زمینه های گفتمان قرآن پیرامون تمدن سازی اسلامی است.

وی تصریح کرد: همچنین ظرفیت غنی نظام های حقوقی که در فقه بستری را فراهم می کند از دیگر برنامه های گفتمان قرآنی است.
حجت الاسلام اعرافی ابراز کرد: نگاه قرآن به اندیشه ورزی مثبت به کشف قوانین حاکم بر طبیعت، پیوند نسل های گوناگون تاریخ بشری از دیگر گفتمان های اسلام و قرآن کریم است که داعیه دار کاروان هدایت بشری است. امروز بشر نیازمند گفتمان توحیدی ناب قرآنی است که در پیام روز قدس و نمایشگاه بین المللی قرآن مصداق می یابد.



 

کد خبر 2108235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha