۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹

2 بحران مهم کشورها تا سال 2050/ سطح زیرکشت تراریخته دردنیا 100 برابر شد

2 بحران مهم کشورها تا سال 2050/ سطح زیرکشت تراریخته دردنیا 100 برابر شد

استاد ژنتیک دانشگاه تهران تغییرات اقلیمی و بحران آب را از مشکلات کشورها تا سال 2050 دانست و گفت: برای غلبه بر خشکسالی و تولید غذا از زمین‌های کم آب نیاز است تا اقدام به توسعه بیوتکنولوژی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر منصور امیدی در نشست بیوتکنولوژی در خبرگزاری مهر، با تاکید بر اینکه مشکلات بیوتکنولوژی فراتر از توقف چند پروژه‌ تحقیقاتی است، افزود: سمت گیری کشورها با توجه به تغییرات اقلیمی و وضعیت محیط زیست به گونه‌ای است که اجبارا باید به سمت تولید محصولات تراریخته رفت.

علوم جدید در کشاورزی می تواند ما را از بلایای تغییرات اقلیمی نجات دهد

وی خاطر نشان کرد: تا سال 2050 تنها چیزی که می‌تواند ما را از بلایایی چون تغییرات اقلیمی که در جهان است و شامل کشور ما هم می‌شود و بحران آب نجات دهد، این است که از علوم جدید در کشاورزی استفاده کنیم.

امیدی سرآمد علوم جدید را تراریخته‌ها دانست و ادامه داد: به دلیل آنکه بشر زیستگاه‌ها را تغییر داده است و با توجه به عدم توجه به محیط زیست، وجود بحران آب و تغییر اقلیم استفاده از تراریخته‌ها اجباری است؛ چراکه باید مصرف کود را کاهش دهیم و بر استرس‌هایی چون شوری و خشکسالی غلبه کنیم.

استاد ژنتیک دانشگاه تهران هویت کشور را نه بر اساس نفت، بلکه بر اساس کشاورزی توصیف کرد و یادآور شد: برای اینکه کشارزی ادامه داشته باشد و جلوی واردات گرفته شود و سرزمین ما خشک و بی رمق نشود باید یکی از راه حل‌های ما مدرن کردن کشاورزی و رفتن به سمت تراریخته‌ها باشد.

سطح زیرکشت تراریخته ها در دنیا 100 برابر شده است

وی با طرح این سوال که اگر واردات محصولات تراریخته بد نیست چرا ما به تولید آن اقدام نکنیم، خاطر نشان کرد: در دنیا تراریخته‌ها را در محصولات کشاورزی پیاده سازی کردند و مشاهده می‌شود که سطح زیر کشت تراریخته در دنیا 100 برابر شده است و برزیل با شرایط اقلیمی مطلوبی که دارد بیش از 30 میلیون هکتار سطح زیر کشت تراریخته دارد و در آمریکا در سال 2012 نزدیک به 70 میلیون هکتار سطح زیر کشت تراریخته‌ها بوده است.

امیدی با بیان اینکه در آینده پیش بینی می‌شود که حتی برچسب زنی بر روی این محصولات برداشته خواهد شد، گفت: تحقیق 20 ساله‌ای بر روی ذرت تراریخت از سوی یکی از محققان کشور نشان داد که گزارشی از اثرات سوء این ذرات نیست. این مطالعات در زمینه تهاجم ژن، تهاجم بر ژن، تاثیر خرخاکی و نماتد مورد بررسی شده است. 

استاد ژنتیک دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه علم متوقف نخواهد شد، گفت: امروزه جهان تبدیل به دهکده شده است از این رو برای حل مشکلات و معضلات آن نباید سلیقه‌ای عمل کرد. با شایسته سالاری است که قادر خواهیم بود نان خود را تامین کنیم.

وی مهمترین دستاوردهای بشر را تولید محصولات تراریخته دانست و افزود: از طریق بیوتکنولوژی است که می‌توانیم گیاهانی را بدون نیاز به سموم شیمیایی و کود کمتر تولید کنیم.

امیدی با اشاره به عرضه محصولات کشاورزی ناسالم به دلیل باقی ماندن سموم شیمیایی در آن و استفاده از کودهای شیمیایی، یادآور شد: تنها راه جلوگیری از توزیع این نوع محصولات کشاورزی این است که اجازه دهیم تا علم بیوتکنولوژی رشد و توسعه یابد.

فناوری سبز کم‌خطر ترین فناوری

به گزارش خبرنگار مهر دکتر مختار جلالی- رئیس انجمن ژنتیک نیز در این نشست بیوتکنولوژی افزود: در دنیا در عرصه های زیست فناوری، رنگ قرمز به حوزه پزشکی، آبی به صنعت و فناوری سبز به بیوتکنولوژی کشاورزی اطلاق می‌شود.

رئیس انجمن ژنتیک با بیان اینکه ایران در فناوری قرمز پیشرفت خوبی داشته است؛ اظهار داشت: این در حالی است که در بخش فناوری سبز که شامل دستکاری ژنتیکی در گیاهان و کم خطر تر است، با مشکلات و موانعی مواجه هستیم.

وی دلیل رشد فناوری‌های قرمز را وجود مدیران دلسوز در حوزه وزارت بهداشت دانست و ادامه داد: این مسئولان با حمایت‌هایی که در این حوزه داشتند دستاوردهای ارزشمندی را عرضه کردند در حالی که در بیوتکنولوژی کشاورزی محصولات تراریخت تولید شده یا در یخچال‌ها ماندند و یا در انبارها نگهداری می‌شوند.

جلالی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری‌های کلانی در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات انجام شده است، اضافه کرد: علاوه بر این سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه تولید محصولات تراریخته‌ای شده است که در صف انتظار رها سازی قرار دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی و حمایت قانون ایمنی زیستی و مدیران مدبری که در راس این فناوری قرار می‌گیرند زمینه رهاسازی محصولات تراریخته فراهم شود، خاطر نشان کرد: تا زمانی که استقلال و امنیت غذایی نداشته باشیم امنیت ملی نخواهیم داشت.

جلالی ادامه داد: مشاهده شده است که کشورهایی بودند که به دلیل وابستگی متلاشی شدند که نمونه آن شوروی است و در این زمینه نیز امام راحل فرمودند که تا زمانی که کاسه گدایی دستمان هست دم از استقلال زدن معنایی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: بیوتکنولوژی می‌تواند در زمینه افزایش تولید، زمین و آب تولید بیشتر، قیمت کمتر و رفاه بیشتر را برای مردم به ارمغان بیاورد.

کد خبر 2109708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha