۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۹:۳۹

"تاگس انسایگر" تحلیل کرد:

آمریکا در معرض تهدید بن بست سیاسی- مالی جدید/ نگرانی روزافزون آمریکایی ها از اوضاع اقتصادی

 آمریکا در معرض تهدید بن بست سیاسی- مالی جدید/ نگرانی روزافزون آمریکایی ها از اوضاع اقتصادی

یک روزنامه سوئیسی با تاکید بر اینکه در آستانه پایان مهلت مقرر برای تصویب بودجه، هنوز جناح های مخالف در آمریکا بر سر حل مسائل مالی توافقی نکرده اند، یک پاییز سیاسی خونین را در انتظار آمریکا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی "تاگس انسایگر" در تحلیلی با اشاره به اینکه آمریکا باید تا پاییز سال جاری راه حلی را برای مناقشات بودجه ای بیابد نوشت: یک بار دیگر دولت آمریکا در معرض تهدید ناکارامدی برای عمل، و بن بست مالی قرار گرفته است.

در ادامه آمده است: در روزهای گذشته، اوباما چندین بار در سخنرانیهای عمومی از مردم آمریکا درخواست کرد که مشترکا و همراه با او بن بستی را که در مناقشات بودجه ایجاد شده است، درهم بشکنند. البته تا کنون جمهوریخواهان هیچ واکنشی به این گونه انتقادهای رئیس جمهوری نشان نداده اند. ازطرفی دموکراتها نیز همه با این انتقاد اوباما که بن بست بودجه طبقه متوسط را گرفتار رکود کرده است، موافق نیستند.

نویسنده در ادامه همچنین نوشت: به این ترتیب مناقشات سیاسی تلخی در پاییز آینده در انتظار آمریکاست. اوباما خود را آماده می کند تا روند کاهش شدید هزینه های دولتی درخواست شده توسط جمهوریخواهان را متوقف کند.

بر اساس نظر سنجی هایی که اخیرا در آمریکا انجام شده است، رضایتمندی شهروندان آمریکایی از سیاستهای رئیس جمهوری کاهش پیدا کرده و میزان رضایت از کنگره نیز به یک نقطه پایین تاریخی رسیده است. شهروندان آمریکایی همواره بیشتر در این راستا ابراز نگرانی می کنند که بعد از رکود اقتصادی سالیان دراز به طول بینجامد که اقتصاد کشورشان بار دیگر شرایط عادی را به دست آورد.

اوباما هم تلاش می کند تا بار دیگر حرکتی در این شرایط بن بست بودجه ای ایجاد کند، اما هنوز ایده جدیدی را در این راستا ارائه نداده است. وی در سخنرانی که اخیرا ایراد کرده است از نابرابریهای رو به رشد در کشورش سخن گفته و وعده داد که در طول تابستان پیشنهاداتی را برای بالا بردن شایستگی رقابت اقتصاد آمریکا ارائه دهد.

یکی از سناتورهای بدون حزب نزدیک به دموکراتها در این باره اظهار داشته است که اوباما باید شجاعانه قوانین جدیدی را که در چهارچوب برنامه های زیر ساختی گسترده، جایگاههای شغلی ایجاد می کند را ارائه دهد.

وی افزود: اوباما باید به جمهوریخواهان اعلام کند که شما آماده نیستید که حرکتی کنید و این وضعیت برای شما از نظر سیاسی گران تمام می شود.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه در نتیجه سیاستهای جرج بوش، در ده سال گذشته عملا تنها درآمد درصد ثروتمند جامعه آمریکا افزایش داشته است، اما طبقه معمول جامعه آمریکا امروز درآمدی کم تر از سالهای 1999 دارند همچنین نوشت: به گفته "برنی ساندرس"،  ازسناتورهای نزدیک به دموکراتها، اوباما در رویارویی با جمهوریخواهان یک مبارز نیست و این وضعیت اپوزیسیون را در تصمیم گیریهای خود تقویت می کند.

جمهوریخواهان می خواهند اصلاح بخش سلامت که مد نظر اوباما است را متوقف کرده و هزینه های اجتماعی و پزشکی برای بیماران و فقرا را کاهش دهند.

از طرفی هنوز اختلافات و درگیریهای تلخ در مسئله مالیات هم بین احزاب مخالف آمریکا وجود دارد. اوباما می خواهد مالیات ثرومندان را بالا ببرد و به این ترتیب هزینه برنامه های دولتی خود را تامین کند. این در حالی است که جمهوریخواهان بر این عقیده اند که چنین اقدامی شرایط را بدتر می کند؛ به اعتقاد آنها کسری بودجه تنها زمانی کاهش پیدا می کند که هزینه ها کاهش یابد.

در سی سپتامبر مهلت مقرر برای تصویب بودجه به پایان می رسد. جمهوریخواهان تندرو می گویند که اگر اوباما کوتاه نیاید، ما باید وی را به حال خود بگذاریم و این وضعیت منجر به این می شود که دولت در اول اکتبر شایستگی عمل خود را از دست دهد.

اوباما در سخنرانی اخیر خود از تلاشهای مخالفان برای با شکست روبرو کردن تصمیماتش خبر داده و تاکید کرد که ما باید به این گونه اقدامات پایان دهیم.

وی بار دیگر جمهوریخواهان را در صورتی که تلاش کنند هزینه های سیاست داخلی را بیش از این کاهش دهند تهدید به وتو کرد. اخیرا کمتر از یک آتش بس بین گروههای مخالف بر سر بودجه سخنی به میان می آید. هر دو طرف بر مواضع خود تاکید دارند و در مسیر یک پاییز سیاسی خونین حرکت می کنند.

 

کد خبر 2110021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha