۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ویژگی روزهای پایانی ماه رمضان/ تعبیر قرآن و روایات از عید فطر

ویژگی روزهای پایانی ماه رمضان/ تعبیر قرآن و روایات از عید فطر

یک قرآن پژوه با اشاره به تعبیر قرآن و روایات از عید فطر تأکید کرد: توجه داشته باشیم که تا به روز عید فطر نرسیدیم هنوز نامه ما امضاء نشده است؛ درست است که شب قدر را پشت سر گذاشتیم اما آخرین گذرگاه به نام روز عید فطر وجود دارد و لازم است تا روز و شب آخر ماه مبارک رمضان از این فرصت استفاده کرده و از درگاه خداوند حوائج دنیوی و اخروی خود را بطلبیم.

حجت الاسلام دکتر مهدی رستم نژاد عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در گفتگو با خبرنگار مهر، بر اهمیت روزهای پایانی ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: دهه آخر ماه رمضان دهه جایزه است و پیامبر (ص) نیز در این دهه در مسجد معتکف می شدند و وقتی به دعاهای پایانی ماه رمضان می رسیم دعاها عرفانی تر می شود و رنگ و بوی قرب به خداوند بیشتر می شود گرچه کل ماه مبارک رمضان ماه دعا و مغفرت است اما با تورق اجمالی در مفاتیح الجنان می بینیم که دعاهای روزهای پایانی ماه رمضان از یک نوع ارتقاء معنایی بیشتری برخوردار است که گویای اهمیت این دهه است به ویژه که شبهای قدر در دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد.

وی افزود: در ارتباط با روزهای آخر ماه مبارک رمضان دعایی است که هم در ماه شعبان و هم در ماه رمضان وارد شده است و از خداوند می خواهیم که خدایا اگر تاکنون ما را نبخشیدی ما را در این روزهای آخر ببخش چون روزهای آخر به نوعی روزهای پایانی مهمانی است و ما می دانیم به حسب ظاهر مهمان در دو وقت عزیز است یکی در هنگام ورود و یکی در لحظه خداحافظی. البته ما طواف وداع در سفر حج داریم و یا زیارت وداع در زیارت حرم ائمه معصوم(ع) هم داریم.

این قرآن پژوه با بیان اینکه از ائمه اطهار(ع) چند دعای وداع با ماه مبارک رمضان نقل شده است، افزود: در برنامه خداحافظی در پایان مهمانی انسان باید حواسش را بیشتر جمع کند و از خدا عذر تقصیرها و کوتاهی های خود را داشته باشد و حالت استغفار و انابه در دعای وداع به اوج می رسد به گونه ای که امام سجاد(ع) در دعای وداع با ماه مبارک رمضان که در صحیفه سجادیه وارد شده است با نوعی اشک و آه و سوز از این ماه وداع می کنند؛ لذا لازم است که ما این روزهای پایانی را از دست ندهیم.

وی در ادامه به اهمیت عید فطر در معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: چیزی که خیلی مهم است را عید می گیرند و در قرآن حضرت عیسی(ع) می فرماید: "قال عيسي ابن مريم اللهم ربنا انزل علينا مايده من السماء تكون لنا عيدا لاولنا وآخرنا وآيه منك وارزقنا وانت خير الرازقين ". در واقع اتفاق مهم باعث عید شدن است در قصه حضرت ابراهیم(ع) نیز اینگونه است یعنی اتفاق مهم این بود که حضرت اسماعیل(ع) باید قربانی می شد و نشد و خداوند چیز دیگری را جایگزین کرد که به تعبیر قرآن و "فدیناه بذبح عظیم"؛ که این واقعه عید شد. پس عیدها از نوعی امتیاز فوق العاده برخوردارند و خب ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خداست و روز عید روز جایزه گرفتن است.

حجت الاسلام رستم نژاد تأکید کرد: مطلب دیگر عباراتی است که از ائمه معصوم(ع) درباره عید فطر آمده است گویای اهمیت مسائلی است که در این روز نهفته است مثلا از امیرالمؤمنین علی (ع) داریم که فرمود: " انََّما هُوَ عیْدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ..."  و در عبارت دیگری  فرمود که " هر روزی که معصیت نکنیم آن روز عید است". پس معلوم است که روز عید شدن، روز پذیرش از جانب خداوند و قرب الهی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در روایات از عید فطر به عنوان روز جایزه، پاداش و روز ذخر یاد شده است، یعنی ذخیره ای برای فردای قیامت است و در نامه عمل می ماند و روز امضاء است. توجه داشته باشیم که تا به روز عید فطر نرسیدیم هنوز نامه ما امضاء نشده است؛ درست است که شب قدر را پشت سر گذاشتیم اما آخرین گذرگاه به نام روز عید فطر وجود دارد و لازم است تا روز و شب آخر ماه مبارک رمضان از این فرصت استفاده کرده و از درگاه خداوند حوائج دنیوی و اخروی خود را بطلبیم.

این قرآن پژوه با اشاره به آیه 185 سوره بقره که به عیدفطر اشاره دارد؛ گفت: خداوند در اینجا پس از اشاره به روزه و ماه رمضان، در پایان آیه بر دو نکته تأکید می فرماید که مربوط به روز عید است؛ یکی می فرماید: "... وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ".  " لتکملوا العده"  یعنی تعداد ماه را باید تمام کنید؛ چرا؟ می فرماید" و لتکبر الله علی ماهداکم" تکبیر در اینجا یعنی برای اینکه خداوند را به خاطر هدایت، بزرگ شماری. لتکبر اشاره به تکبیرهای شب و روز عید فطر دارد  یعنی««اللّه‏ُ اَكْبَرُ ، اللّه‏ُ اَكْبَرُ ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّه‏ُ وَاللّه‏ُ اَكْبَرُ ، اللّه‏ُ اَكْبَرُ وَللّه‏ِ الحَمْدُ ، اللّه‏ُ اَكْبَرُ عَلى ما هَدانا» » بعد در ادامه آیه دارد که " ولعلکم تشکرون" برای اینکه شکر بگذارید.  یعنی دو مسئله در عیدفطر مطرح می شود یکی به خاطر اینکه آن تکبیرات را داشته باشید که بر می گردد به ارتباط با خدا یعنی نماز و دیگری؛ شاکر خدا باشید.

وی تأکید کرد: شکر خدا انواعی دارد؛ ما دو زکات داریم یکی زکات مال و دیگری زکات جان که عید فطر زکات جان است و پرداخت فطریه نوعی شکرگزاری است. شکرگزاری برای خیلی چیزها، اینکه خداوند به ما سلامتی داده و ما توانستیم روزه بگیرم و در مهمانی خدا شرکت کنیم. این مطلب را در آیات دیگر قرآن نیز داریم خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: من به تو کوثر دادم" انا اعطیناک الکوثر" و نعمتی به تو دادم پس دو کار باید بکنی،"فصل لربک و نحر"، یکی نماز بخوانی، که شبیه همین " لتکبرالله علی ماهداکم" ی است که در اینجا داریم یعنی وقتی به تو نعمتی دادم تو باید دو کار بکنی یکی نسبت به من خدا حالت تعظیم و تکبیر داشته باشی که در نماز جلوه می کند و دیگری نسبت به مخلوقین من که سر سفره من هستند یعنی فقرا مساکین و نیازمندان باید ارتباطت را درست کنی و می فرماید" ونحر" نحر کردن یعنی قربانی کردن که گوشت قربانی را به دیگران می دهد. خداوند که کوثر را به پیامبرمکرم اسلام (ص) می دهد دو تعریف برایش دارد یکی نسبت به خدا و دوم نسبت به بندگان خدا. هر نعمتی اینگونه است و در مورد ماه رمضان هم همین گونه است که شما یک ماه مهمان خدا و بر سر سفره الهی بودی پس درباره آن دو کار باید بکنی یک: تشکر از خدا "لتکبرالله علی ماهداکم" و دوم :"لعلکم تشکرون" که یکی از مصادیق شکر خدا، این است که نسبت به بندگان خدا توجه داشته باشیم.
 

کد خبر 2110531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha