۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۰۲

روحانی در اولین نشست خبری:(اجمالی)

بیانیه کنگره آمریکا نشان دهنده عدم درک صحیح از شرایط ملت ایران است/ هیچ کس برای انتخاب کابینه به من فشار نیاورده است

بیانیه کنگره آمریکا نشان دهنده عدم درک صحیح از شرایط ملت ایران است/ هیچ کس برای انتخاب کابینه به من فشار نیاورده است

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه بیانیه کنگره آمریکا عدم درک صحیح از شرایط ملت ایران است و رفتارها متناقض و پیام ها هم ناهمسو در گفتار و در عمل است، گفت: متاسفانه در آمریکا گروه فشار که گروه جنگ طلب و مخالف گفتگوهای سازنده است و در پی منافع یک کشور خارجی است و بیشتر هم از او دستور می گیرد منافع یک کشور خارجی و یک گروه تحمیل شده بر نمایندگان مجلس را مدنظر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور، اولین نشست خبری دکتر روحانی با حضور رسانه های داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

این نشست خبری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برخی رسانه های خارجی به صورت مستقیم پخش می شود.

دکتر حسن روحانی پیشتر و پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور منتخب نیز، نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی در تالار آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کرده بود.

محورهای مهم سخنان رئیس جمهور در اولین کنفرانس خبری با رسانه ها به این شرح است:

* از خبرنگاران و به خصوص رسانه ملی که امید و اعتماد بوحود آمده در جامعه و به خصوص دو روز تاریخی تنفیذ و تحلیف را منعکس کردند تشکر می کنم.

* هدف از دعوت از اصحاب رسانه در روزهای ابتدایی وفای به عهدم با مردم و رسانه ها بود. بر اساس وعده به صورت نوبه ای و ان شاءالله مستمر با مردم عزیز کشور سخن خواهم گفت. از پیشرفت ها و حتی کاستی ها به مردم گزارش خواهم داد.

* پس از انتخابات 2 وظیفه مهم بر عهده داشتم که اولی تهیه و تنظیم خط مشی و برنامه کلی برای دولت تدبیر و امید بود که نتیجه همان برنامه ای است که در مراسم تحلیف به نمایندگان ارائه کردم. دومین وظیفه هم انتخاب افراد ذیصلاح برای عضویت در کابینه بود که برای این کار تمام افراد شناخته شده که شایستگی تصدی این مسئولیت های را داشتند بررسی شدند.

* برای انتخاب همکارانم تمام نامه ها، ایمیل ها، فکس ها و پیشنهادات بررسی شد و هم چنین 500 نفر برای تصدی وزارتخانه های مختلف بررسی شدند.

* مبنای انتخاب همکارانم مسئولیت انقلابی، تجربه، تخصص و دانش لازم برای مسئولیت و هم چنین توان کارگروهی و هماهنگی درون بخشی و میان بخشی در دولت بود.

* دولت در اولین جلسه خود که فردا است، موضوع هدفمندی را در دستور کار خود گذاشته و موضوع یارانه ها را بررسی می کند . یارانه ها با همین روالی که هست پرداخت خواهد شد و در آینده بر اساس مقتضیات تصمیمات اتخاذ خواهد شد. 

* تدوین حقوق شهروندی از وعده های این دولت است و مبنای اصلی در تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی است.

* فضای دانشگاه باید فضای بازتر، با احساس امنیت بیشتر و با احساس آزادی بیشتر برای اظهار نظر دانشجویان باشد البته توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ باشد. با وزیر آینده علوم در این زمینه به صورت مفصل صحبت شده است.

* همه رفتارهای دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد قطعا پاسخ متناسب و مشابه از طرف دولت ایران داده خواهد شد‎.

* بیانیه کنگره آمریکا نشان دهنده این است که آنها هنوز درک صحیحی از شرایط ملت ایران ندارند و رفتارها متناقض و پیام ها هم ناهمسو در گفتار و در عمل است . متاسفانه در آمریکا گروه فشار که گروه جنگ طلب و مخالف گفتگوهای سازنده است و در پی منافع یک کشور خارجی است و بیشتر هم از او دستور می گیرد منافع یک کشور خارجی و یک گروه تحمیل شده بر نمایندگان مجلس و در این اقدامات حتی منافع آمریکا هم مد نظر قرار نمی گیرد.

* همه رفتارهای دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد قطعا پاسخ متناسب و مشابه از طرف دولت ایران داده خواهد شد. آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرفهایمان وارد مذاکرات جدی و متوالی شویم اگر طرف مقابل ما هم همین آمادگی را داشته باشد ، نگرانی های دوطرف از طریق گفتگو در زمانی نه چندان بلند رفع خواهد شد اما درخواست های فرا قانونی یا غیر معقول و تاریخ مصرف گذشته راه به جایی نخواهد برد باید با واقع بینی برخورد کرد. سرلوحه کار باید گفتگو باشد نه تهدید. اگر کسی فکر می کند از طرق تهدید می تواند خواسته‌ ایش را بر ایران تحمیل کند دچای خطایی بس عمیق شده است.

* در کل به آینده مذاکره بدبین نیستم، فکر نمی‌کنم غرب پیام ایران را نشنیده باشد. در پی بازی برد برد هستیم و این کار امکان پذیر است. مسیر دو گانه امریکا را به نتیجه نخواهد رساند و این مسیر دوگانه صداقت مقامات امریکایی را زیر سئوال می برد.

* برنامه های اقتصادی لازم را همان موقع که در نظرسنجی ها برخی متوجه شدند که بنده انتخاب خواهم شد آغاز کرده ام و برای مقابله با فقر و فساد و تبعیض با جدیت برنامه ها را پیش خواهم برد.

* پرونده هسته ای یک موضوع فراجناحی است و ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد، در عین حال اهل تعامل و گفتگو هستیم.

* من به عنوان رئیس جمهور ایران می گویم که نظام جمهوری اسلامی اراده بسیار جدی برای حل مسئله را دارد و همزمان رفع نگرانی های طرف مقابل را هم مدنظر قرار خواهد داد. امید است طرف مقابل هم دارای اراده سیاسی مشابهی باشد که نتیجه مطلوب در کوتاه مدت حاصل خواهد شد.

* هرگز نگفتم به مذاکرات خوشبین هستم اما می گویم که بدبین هم نیستم. بدترین شیوه این است که تند حرف بزنیم اما کند و کوتاه عمل کنیم.

* دولت ایران در حال خرید نیروگاه هسته ای است. دولت جدید هم راه ساخت و خرید نیروگاه هسته ای را ادامه خواهد داد. کشور دوست و همسایه روسیه برای فروش نیروگاه هسته ای به ایران اعلام آمادگی کرده است.

* سفر به نیویورک در کمیته ای در دست بررسی است اما هنوز به تصمیم در این باره نرسیده ام.

* شرایط کشور ما مناسب اشرافی گری مسئولان نیست. فقر و مشکلات اقتصادی مردم اجازه چنین مسائلی را نمی دهد. حتی اگر این مشکلات را هم نداشتیم هم اشرافی گری و تجمل مناسب نیست.

* مذاکرات 5+1 به شکست منجر نشده است اما به نتایج مطلوب هم نرسیده است که با انتخاب مسئولان مذاکره کننده در دولت جدید در سطحی بالاتر پیگیری خواهد شد.

* بازگشایی دفاتر نمایندگی ایران و آمریکا در دو طرف منوط به شروط بسیار و مربوط به آینده دور است.

* زمان برای خطا کردن نداریم و باید افرادی را در کابینه انتخاب کنیم که کاربلد باشند و اهل آزمون و خطا نباشند. تمام کسانی که مرا می شناسند می دانند که کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم. این شایعات را تکذیب می کنم. دولت شرکت سهامی نیست و هیچ کس برای انتخاب اعضای کابینه به من فشار نیاورده اند. از تمام کسانی که برای کابینه معرفی کرده ام قاطعانه دفاع می کنم. از همه آنها شناخت کامل دارم و با آنها در ادوار مختلف انقلاب همکاری کرده ام.

* کسانی که در انتخابات در کنار من بودند هیچ فشاری بر من برای انتخاب کابینه نیاورده اند. به ملت شریف ایران اعلام می کنم که مبنای انتخاب کابینه سهم خواهی و فشار گروه ها و احزاب نبوده است و معیارها همان 28 معیاری است که در کارگروه ها اعلام شده است.

* توصیه می کنیم کاخ سفید از این سردرگمی درباره ایران بیرون بیاید و درست تصمیم بگیرد. ایران برای حل مسائل جدی است و اگر طرف مقابل این جدیت را در عمل نشان بدهد می توان این موضوع را بررسی کرد.

* قول من درباره زنان تلاش دولت برای ایجاد فرصت های برابر برای زنان در عرصه اجرایی است. در هیات دولت از وجود چند خانم استفاده خواهیم کرد. حتی اگر یک وزیر خانم هم باشد نباید خانم ها راضی شوند. تمام عقب ماندگی ها باید در سطوح مختلف مدیریتی جبران شود. باید فرصت ارتقا خانم ها در سطوح مختلف اجرایی پیدا بشود. باید شرایطی فراهم بشود که در دولت و مجلس نقش زنان پررنگ تر شود.

* دغدغه همیشگی دولت های قبلی عدم هماهنگی تیم اقتصادی کابینه است. نمی گویم تیم اقتصادی کابینه کاملا به لحاظ تئوریک مثل هم هستند اما این تیم مدتها در کارگروه اقتصادی دولت جدید با هم کار و بحث و بررسی کرده اند. بیش از 15 ساعت در حضور بنده نتایج این کارگروه به صورت مبسوط به بنده گزارش داده شد و همه اعضای اقتصادی نتیجه این گزارش را پذیرفته و به آن پایبند هستند.

کد خبر 2111341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha