۱۷ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۹

معتمدیان در گفتگو با مهر:

تقویت بنیه علمی از ضروریات خبرنگاری است/امنیت و ثبات شغلی خبرنگاران در پرده ابهام

تقویت بنیه علمی از ضروریات خبرنگاری است/امنیت و ثبات شغلی خبرنگاران در پرده ابهام

کرمانشاه – خبرگزاری مهر: سخنگوی خانه مطبوعات کشور و رئیس خانه مطبوعات استان کرمانشاه گفت: متاسفانه خبرنگاران ثبات و امنیت شغلی ندارند و این مسئله در پرده ابهام است.

فریدون معتمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سلاح خبرنگار قلم است و قلم چیزیست که خداوند به آن سوگند یاد کرده و این نشان از این دارد که در آموزه های دینی بسیار به بحث خبر و اطلاع رسانی اهمیت داده می شود.

وی افزود: وجود سوره ی نبا به معنای خبر در قرآن کریم از دیگر موضوعاتی است که اهمیت اطلاع رسانی را به اثبات رسانده و پیامبران و انبیا نیز خبر رسان بوده اندو این نشان می دهد کار خبر یک کارالهی و پیامبرانه  است.

معتمدیان در خصوص ویژگی های یک خبرنگار گفت: خبرنگار باید دارای سعه صدر بوده و رعایت انصاف و عدالت را در کارش بکند.

وی افزود: خبرنگار باید در عین رعایت موارد ذکر شده با زبانی نرم به انتقاد بپردازند و این سخن گفتن به زبان نرم در قرآن و خطاب به حضرت موسی نیز آمده است که با فرعون به نرمی سخن بگوید.

مدیر مسئول روزنامه بیستون ادامه داد: البته داشتن سعه صدر شاخصه ای است که باید در مدیران نیز وجود داشته باشد و در مقابل نقد های ممکن به نرمی برخورد کرده و آنان را بپذیرند.

معتمدیان افزود: یک خبرنگار برای اینکه بتواند یک منتقد خوب و سازنده باشد باید نقدهایش را با رعایت اخلاق نقد انجام داده و نقدش به گونه ای نباشد که واکنش انگیز بوده و موجب اتفاقات ناخوشایندی نشود.

سخنگوی خانه مطبوعات کشور  افزود: در نقدها باید تخریب صورت نگیرد بلکه نقد سازنده و باعث حل مشکلات شود.

وی ادامه داد: جایگاه خبرنگار جایگاه والایی است که  باید به آن به طور ویژه توجه شد و خود خبرنگاران نیز در حفظ این شانیت کوشا باشند.

وی گفت: رسانه ها و مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و به ان معناست که خبرنگاران  پل مردم و حاکمیتند، لذا یک خبرنگار نباید  فقط نقاط ضعف را بازگو کنند  و در کنار ضعف ها خوبی ها را نیز به تصویر بکشند.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران و رسانه ها در کنترل قدرت ها و تعیین آنها گفت: ناپلئون می گوید صدای قلم یک خبرنگار بیشتر از غرش توپ های جنگی است، لذا این مسئله اهمیت این جایگاه را رسانده و خود خبرنگاران نیز برای رسیدن به این جایگاه باید بنیه علمی خود را تقویت کنند.

معتمدیان افزود: خبرنگاران برای تقویت جایگاه خود باید به سمت تقویت بنیه علمی،آموزش،  توسعه و تولید بپردازند.

وی ادامه داد: استفاده از نیروهایی با تاثیرگذاری بسیار بر مخاطبان از جمله نقاط تقویت رسانه ها و برجسته شدنشان خواهد شد.

وی در بخش دیگر به معیشت خبرنگاران به عنوان یک معضل اشاره کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون درآمد مستقلی برای خبرنگاران خصوصا مطبوعات وجود ندارد و اغلب به آگهی وابسته اند، لذا تا مادامی که این وابستگی به دولت و...وجود دارد مشکلاتی وجود داشته و جایگاه خبرنگاران دچار ضعف است.

معتمدیان ابراز امیدواری کرد و گفت: هم اکنون اغلب نشریات دنیا از راه فروش و تیراژ بالا به درآمد می رسند و ما نیز امیدواریم که روزی میزان تیراژبه حدی برسد که نشریات از این فضای وابستگی خارج شوند.

رئیس خانه مطبوعات کرمانشاه با اتقاد به متولیان کشوری رسانه ها گفت: این انتقاد به متولیان کشوری بر می گردد که بی برنامه و تنها برای گرفت ژست های دموکراسی مابانه اقدام به دادن مجوز کرده و باعث رشد قارچ گونه نشریات می شوند.

وی افزود: متاسفانه این وابستگی در استانی مثل کرمانشاه که خیلی کمتر از سایر استان ها صنعتی بوده بیشتر است و اغلب گرایش ها به سمت آگهی های دولتی بوده که اغلب نیز در این زمینه شاهد مشکلاتی بوده ایم.

معتمدیان ادامه داد: متاسفانه برخی از خبرنگران نیز به سمت وادی آگهی بگیری رفته و نشریه را به گیشه ای برای کسب درآمد از این طریق تبدیل کرده اند و گاها برای یک چهارم آگهی دولتی اتفاقات ناخوشایندی رقم می خورد.

وی بار دیگر به ازدیاد نشریات اشاره کرد و گفت: این ازیاد خود از جمله عوامل تضعیف جایگاه رسانه هاست و بدتر از آن نیز وجود نشریات اجاره ای است که اغلب به دلیل تامین نشدن مالی به افرادی که هیچ تخصصی در این حرفه ندارند سپرده شده و جایگاه مطبوعات و خبرنگاری زیر سوال می رود.  

سخنگوی خانه مطبوعات کشور،با ابراز ناخرسندی از عدم امنیت شغلی برای خبرنگاران گفت: متاسفانه آنگونه که باید امنیت و ثبات شغلی برای خبرنگاران وجود ندارد و این مسئله در پرده ای از ابهام است.

وی بار دیگر به محرومیت های خبرنگاران اشاره کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون آمار فروش محصولات فرهنگی بسیار پایین بوده و این موجب می شود که خبرنگاران از معیشت کافی در این حرفه برخوردار نبوده و در کنار آن برای رفع امورات زندگی به حرفه ای دیگر بپردازند.

وی همچنین به خبرنگاران پیشنهاد کرد که اگر حرفه خبرنگاری را تنها به عنوان شغل می خواهند به سمت این حرفه نیایند، چرا که خبرنگاری باید همراه با عشق بوده و نگاه شغلی به این حرفه اشتباه است.

معتمدیان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم دولت تدبیر و امید ، تدبیری کند که امید در دل اهالی مطبوعات شعله ور شده و بستری برای خبرنگاران و نشریات فراهم شود و دیگر این اهالی دغدغه معیشت نداشته و به رسالت خود عمل کنند.

سخنگوی خانه مطبوعات کشور در پایان خواستار تدوین برنامه های مدون و مدرن از سوی مسئولان و متولیان این امر جهت بهبود وضعیت خبرنگاران شد.
 

کد خبر 2112341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha