۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۸:۲۸

افزایش دامنه اعتراضات به خصوصی سازی در میراث فرهنگی / دست پخت مدیران قبلی برای رئیس جدید

افزایش دامنه اعتراضات به خصوصی سازی در میراث فرهنگی / دست پخت مدیران قبلی برای رئیس جدید

خصوصی سازی امور سازمان میراث فرهنگی یکی ازچالش برانگیزترین موضوعاتی است که در روزهای آخر دولت دهم اجرا شد. کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری نه تنها با روند اجرای این طرح مخالفند بلکه اجرای عجولانه آن را نیز یکی از اقدامات غیرکارشناسی مدیران این سازمان در روزهای آخر فعالیت خود می دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، خصوصی سازی تصدی گری های سازمان میراث فرهنگی یکی از چالش برانگیزترین بحثهای این روزهای سازمان است. سازمانی که هنوز رئیس جدید آن روی صندلی ریاست ننشسته باید با موج انتقادات درباره مهمترین طرح اجرا شده در این سازمان مواجه شود.

ماجرای واگذاری امور سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی از تیرماه امسال شروع شد. نهم تیر همایشی به مدت سه روز در تهران برگزار شد با این موضوع که امور تصدی گری سازمان میراث فرهنگی اعم از صدور مجوز های تاسیسات گردشگری و کارگاههای صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شود.

منتها این موضوع با واکنش بسیار زیادی از سوی کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رو به رو شد. با این حال در روز  نهم تیرماه همایشی برای سرمایه گذاران گردشگری، روز دهم تیر، همایشی برای مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و روز یازدهم همان ماه برای فعالان صنایع دستی همایشی توجیهی برگزار شد و در هر  سه برنامه، محمدشریف ملک زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد که این طرح به رغم مخالفت کسانی که آگاهی کاملی از این موضوع ندارند نه تنها اجرا می شود بلکه کاملا قانونی است.

اما در روز دوم که مختص به واگذاری مجوز صدور کارگاههای صنایع دستی به اتحادیه ها و انجمن های صنایع دستی بود، تعدادی از هنرمندان و صنعتگران به سالن همایش رفتند و اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کردند آنها معتقد بودند که برای اجرای این طرح از هیچیک از کارشناسان و صنعتگران مشورت گرفته نشده است بنابراین باید تا روی کار آمدن دولت یازدهم از اجرای این طرح جلوگیری شود.

وی به مصوبه ای اشاره می کرد که چند روز قبل از آن از سوی هیات وزیران تصویب شده بود. هیأت وزیران بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و در اجرای ماده24 قانون مدیریت خدمات کشوری - مصوب 1386- تصویب کرد؛ مواردی همچون مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی و صدور جواز تأسیس و پروانه تولید کارگاه های هنرهای سنتی و بازارچه های صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مصادیق امور تصدی شناخته می شود و این سازمان می تواند انجام آنها را به تشکل های صنفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار کند.

اما این مصوبه هم با اعتراض رو به رو نشد و نتوانست مخالفان با اجرای آن را منصرف کند. در این باره، جلیل‌گلشن، کارشناس ارشد و پیشکسوت میراث‌فرهنگی، اقدام رئیس سازمان میراث‌فرهنگی را در آخرین روزهای دولت عجولانه و شتاب‌زده عنوان کرد و گفت: طبق ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان میراث‌فرهنگی جزو دستگاه‌های حاکمیتی محسوب می‌شود که به ‌هیچ‌وجه قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.

مصوبه روی مصوبه برای قانونی جلوه دادن یک طرح

حتی شرکت توسعه گردشگری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که طبق قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی واگذار امور بایستی به این شرکت داده شود و این شرکت یک جا به بخش خصوصی واگذار شود نه آنکه مصوبه ای روی مصوبه دیگر بیاید!

پس از آن نمایندگان مجلس نیز به این اقدام واکنش نشان دادند. به نحوی که ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل هم گفت: ممنوعیتی در واگذاری امور خدماتی در بخش گردشگری به بخش خصوصی وجود ندارد ولی وقتی در این کار تعجیل انجام می‌گیرد مسئله شبهناک می‌شود.

وی تصریح کرد: در امور میراث فرهنگی امور باید حاکمیتی اداره شوند ولی در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیازی به این کار نیست و این امور قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند اما چیزی که مجلس و مردم را نگران می‌کند شائبه کار غیرکارشناسانه و واگذاری این بخش به برخی از افراد و نزدیکان ریاست سازمان مذکور است.

عجله برای واگذاری امور به بخش خصوصی از جمله محورهای مورد بحث مخالفان این طرح بود چرا که مخالفان اعلام می کردند هیچ لزومی وجود ندارد تا سازمان میراث فرهنگی در روزهای پایانی دولت دهم دست به این اقدام بزند بلکه می توانست در فرصت بهتری و بیشتری کار کارشناسی روی این طرح انجام شود.

ناصر گلدوست هم یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با این طرح مخالف است. او در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: روسای سازمان میراث فرهنگی هشت سال فرصت داشتند تا برخی از امور گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کنند اما چرا این اتفاق نیفتاد و در روزهای آخر دولت به یاد آن افتاده اند که انجمن های صنفی را به اتحادیه تبدیل کنند و صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را به بخش خصوصی واگذار کنند و آن هم بخش خصوصی که نمی دانیم چه کسانی و از چه جناحی هستند.

آژانسهای گردشگری، پاتوق صدور مجوز

گلدوست گفت: دفاتر خدمات مسافرتی در برخی از استانها، اتحادیه و یا انجمنی ندارند اما پس از اعلام این طرح، دور هم جمع شده اند تا فکری به حال این موضوع کنند اما چون توجیه نیستند، مستاصل شده اند. از سوی دیگر اگر قرار است یکی از فعالان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی در استانها مجوزها را صادر کند، از فردا آژانس همان فرد، محل رفت و آمد متقاضیان مجوز می شود چون پس از اعلام این طرح عنوان نکرده اند که این طرح کجا اجرا شود آیا ساختمان جداگانه ای در نظر گرفته می شود و یا آژانسهای مسافرتی پاتوق این کار خواهند شد؟

در همین حال، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع را یک بار دیگر شرح داده و خواستار رسیدگی به آن شده است. با وجود تمام مخالفت ها با اجرای این طرح، بعد از گذشت یک ماه هنوز در بخش سرمایه گذاری، گردشگری و صنایع دستی هنوز هیچ مجوزی از سوی فعالان بخش خصوصی صادر نشده است. با این اوصاف سازمان میراث فرهنگی در شرایطی به مدیر جدید تحویل داده می شود که انتقادات به یکی از پر بحث ترین طرحهای این سازمان که نتیجه تصمیمات نابخردانه مدیران سازمان است، همچنان ادامه دارد.

کد خبر 2113548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha