۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۰۰

عباسی:

کیفیت گرایی رویکرد توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است/ کشاورزی حفاظتی روش نوینی برای مبارزه با خشکسالی

کیفیت گرایی رویکرد توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است/ کشاورزی حفاظتی روش نوینی برای مبارزه با خشکسالی

همدان- خبرگزاری مهر: رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور گفت: رویکرد توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به سمت کیفیت گرایی و تولید پایدار است.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز عباسی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات، نهاده ها، سیستم های آبیاری و کشت های گلخانه ای و هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات که در هتل باباطاهر همدان برگزار شد با بیان اینکه کیفیت گرایی و تولید پایدار رویکرد نخست توسعه مکانیزاسیون است، افزود: توسعه مکانیزاسیون به دنبال کمیت گرایی و بالا بردن تولید محصول نیست.

وی شرایط اقلیمی کشور و میزان آب را رویکرد دوم عنوان کرد، و ادامه داد: شرایط اقلیمی ایران به شکلی است که بارش ها یک سوم میانگین جهانی است اما تبخیر آب سه برابر میانگین جهانی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور ادامه داد: باید به سمتی برویم که با شرایط بی آبی بجنگیم.

عباسی فناوری نوین را رویکرد سوم توسعه مکانیزاسیون دانست و بیان کرد: امروزه نمی توان با روش های 20 سال پیش اقدام به تولید محصول کرد و باید در روش های کاشت، داشت و برداشت تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه در سیاست های توسعه مکانیزاسیون ماشین بذرکاری که دقیق کار نکند باید از گردونه خارج شود، اظهار داشت: تکیه مرکز توسعه مکانیزاسیون بر حمایت از صنایع داخلی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور با بیان اینکه حماسه سیاسی محقق شد و اکنون زمان تحقق حماسه اقتصادی است، اذعان داشت: باید سهم کشاورزی را در حماسه اقتصادی احصا کنیم.

کامبیز عباسی ادامه داد: در کنار حماسه اقتصادی موضوع اقتصاد مقاومتی نیز مطرح است.

صنعت ماشین های کشاورزی نیاز به حمایت بیشتری دارد

وی با بیان اینکه صنعت داخلی پاسخگوی نیازهای داخلی بوده است، ابراز داشت: صنعت ماشین های کشاورزی باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور با بیان اینکه 400 هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور وجود دارد، افزود: بخش کشاورزی در بسیاری از بخش ها موفق به ترویج و شناسایی شده است و باید بر روی بخش صنعت سرمایه گذار بیشتر انجام شود.

کامبیز عباسی با بیان اینکه سال گذشته اعتباری برای مکانیزاسیون در نظر گرفته نشد، عنوان کرد: در حال پیگیری این موضوع هستیم ودر شرایط فعلی تسهیلات در دست تهیه است.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که 70 یا 80 میلیارد تومان هزینه برای این بخش نیاز باشد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور افزود: برای توسعه مکانیزاسیون سالانه نیاز به هزار و 200 تا هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

کامبیز عباسی با اشاره به اینکه 100 دستگاه کمباین حدود 110 میلیارد تومان سرمایه گذاری می خواهد، ادامه داد: اگر بخواهیم هزار دستگاه تراکتور در کشور توزیع کنیم نیاز به 30 میلیارد تومان اعتبار است ولی اعتبارت بخش کشاورزی کمتر از این است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جایگزینی ماشین های فرسوده کشاورزی در دستور کار است، اظهار داشت: طبق قانون برنامه مکلف بودیم که 200 هزار تراکتور را در پنج سال جایگزین کنیم.

کشاورزی حفاظتی روش نوینی برای مبارزه با خشکسالی است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور درخصوص کشاورزی حفاظتی گفت: کشاورزی حفاظتی روش نوینی برای مبارزه با خشکسالی است.

عباسی با بیان اینکه 807 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش کشاورزی حفاظتی است، اذعان داشت: پیشنهاد شده است که امسال یک میلیون هکتار زیر پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گیرد که برای این کار 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت تغییر روش رفته است، بیان کرد: تا زمانی که ذهن تغییر نکرده است نباید گندم و جو تولید شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور با بیان اینکه در ایران صنعت ماشین آلات کشاورزی پیشرفت خوبی داشته است، افزود: 95 درصد ماشین های بذرکار و 80 درصد تراکتور ها تولید داخل است و هیچ تحریمی نمی تواند تولید را در کشور متوقف کند.

کامبیز عباسی با بیان اینکه همه ماشین ها و ادوات و تجهیزات آبیاری تحت فشار آزمایش می شوند، عنوان کرد: در آبیاری تحت فشار بخش عمده فعالیت در حوزه آزمون این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه 110 تولید کننده موفق به اخذ دریافت گواهینامه کیفیت نشده اند، اضافه کرد: این 110 تولید کننده باید به سمت تولید محصول با کیفیت بروند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور درخصوص شماره گذاری تراکتورها و کمباین ها گفت: ناجا در حال اجرای بخش نامه است و از نیمه اول مهر ماه شماره گذاری ها آغاز می شود.

کد خبر 2115046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha