۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴

سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد:

150 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به فعالان چاپ و نشر اختصاص یافت

150 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به فعالان چاپ و نشر اختصاص یافت

علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از اختصاص 150 میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به فعالان چاپ و نشر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد صبح امروز چهارشنبه 23 مرداد در جمع کارشناسان چاپ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور در محل هتل آساره در تهران گفت: صنعت چاپ یک صنعت مادر و زیرساختی است و با توجه به ظرفیتی که در اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارد، باید به طور خاص مورد توجه باشد.

وی با اشاره به گردش مالی 850 میلیارد دلاری صنعت چاپ در دنیا گفت: در خیلی از کشورهای پیشرفته صنعت چاپ اگر جزو صنایع اول و دوم نباشد، در بین 10 سند اول آنها است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با اشاره به پیوند صنعت چاپ با حوزه فرهنگ گفت: صنعت چاپ از این جهت نیاز به مراقبت بسیار جدی دارد؛ چرا که می‌تواند هم حامل پیام انقلاب اسلامی باشد و هم خدای نکرده انتقال‌دهنده پیام‌های معکوس به جهان.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ یکی از ابزارهای اصلی در توانمندسازی کشور در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی است، یادآور شد: چنین صنعتی باید چابک، هوشمند، روزآمد، نوآور و کارآفرین باشد.

اسماعیلی سپس به ارائه گزارشی از عملکرد خود در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته پرداخت و گفت: ما از روزی که در این حوزه قرار گرفتیم، هدفمان ارتقاء صنعت چاپ بوده است. متاسفانه این صنعت مغفول مانده بود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد همچنین گفت: سطح تحصیلات بدنه صنعت چاپ کشور در حد قابل قبولی نیست و فعالان چاپ باید از تکنولوژی روزآمد استفاده کنند و ارتقاء این صنعت مستلزم نیروی باتجربه، ماهر و متخصص است، یکی از راه‌های این ارتقاء دانش راه‌اندازی دانشکده چاپ و نشر بود که خوشبختانه در این دوره اتفاق افتاد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تاسیس یک شعبه از این دانشکده در یکی از استان‌های این کشور گفت: ما همچنین در جهت کاهش تصدی‌گری دولت و فراهم کردن بستری برای چاپخانه‌های غیردولتی، بهسازی تجهیزات و تکنولوژی صنعت چاپ گام‌های خوبی برداشتیم.

اسماعیلی همچنین بر لزوم تدوین معیارها و شاخص‌ها و استانداردهای صنعت چاپ در سطح ملی و بین المللی تاکید کرد و گفت: متاسفانه ما الان شاخصی برای ارزیابی وضعیت صنعت چاپ و چاپخانه‌های نداریم.

وی همچنین به امضای تفاهمنامه میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس صندوق توسعه ملی برای اخذ تحصیلات از محل این صندوق به منظور ارائه به فعالان حوزه چاپ و نشر خبر داد و گفت: در همین زمینه اعتباری معادل 150 میلیارد تومان برای ارائه به فعالان چاپ و نشر به شکل ارائه تسهیلات اختصاص یافت که 100 میلیارد تومان آن به بخش چاپ و 50 میلیارد تومان دیگر به حوزه نشر اختصاص خواهد یافت.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش از بازنگری در تمام آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: این دستورالعمل‌ها به تصویب و تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

اسماعیلی همچنین به تلاش ناکام معاونت متبوعش در جذب اعتبارات لازم از مجلس برای سال جاری اشاره و تصریح کرد: ما تلاش‌هایی را در کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم که متاسفانه به نتیجه نرسید، ولی امیدواریم برای سال جاری بتوانیم درصدی را از صندوق ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی برای صنعت چاپ بگیریم.

وی همچنین خواستار تدوین سند نظام جامع آموزش صنعت چاپ شد.

در این برنامه همچنین احمد علمشاهی، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از آماده شدن ساختار نرم‌افزاری لازم برای ارتباط بیشتر بخش‌های سقف در ستاد حوزه چاپ خبر داد و گفت: این ساختار تا دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی سپس موضوع تدوین سند راهبردی صنعت چاپ را که در نمایشگاه امسال کتاب تهران از آن رونمایی شد، یادآور شد و گفت: براساس این سند من از ادارات کل ارشاد می‌خواهم که عناصر و مولفه‌های فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را با عنوان یکی از مواردی که باید در سطوح مجوز چاپخانه‌ها قطعا مورد توجه قرار بگیرد، در نظر داشته باشد.

علمشاهی به تفاهمنامه وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره کرد و گفت: اولین موضوعی که در این خصوص پیگیری کردیم، بحث معافیت گمرکی ورود ماشین‌آلات چاپ بود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد همچنین از اخذ موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعطای تسهیلات به صاحبان ماشین‌های چاپ دسته دوم جهت نوسازی آنها خبر داد.

وی موضوع اعطای 150 میلیارد تومان تسهیلات فعالان چاپ و نشر را یادآور شد و گفت: فهرست متقاضیان تایید صلاحیت شده برای اخذ این تسهیلات طی هفته آینده به بانک‌های عامل ارسال خواهد شد.

مدیر دفتر امور چاپ با اعلام اینکه بهره بانکی این وام 16 درصد است، از کارشناسان امور چاپ در استان‌های سراسر کشور خواست تا نسبت به معرفی متقاضیان تایید صلاحیت شده به بانک‌های عامل اقدام کنند و در همین رابطه یادآور شد: می‌توان از این وام برای خرید ماشین آلات صنعت چاپ هم بهره برد.

وی با اشاره به تمرکز بیشتر چاپخانه‌های کشور در مراکز شهرها و در نتیجه قیمت قابل توجه زمین‌هایی که این چاپخانه‌ها در آنجا قرار دارند، به صاحبان آنها پیشنهاد داد واحدهای چاپی خود را به خارج از شهرها انتقال دهند.

عملشاهی همچنین از ابلاغ دستورالعمل و ضوابط چاپ تقویم و سررسید خبر داد و در عین حال گفت: این دستورالعمل قطعا نواقص زیادی دارد اما از بی قانونی بهتر است.

وی همچنین گفت: در بحث رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها، با توجه به اینکه قانون یا آیین‌نامه‌ای برای رسیدگی به این تخلفات در استان‌ها وجود ندارد، این کار منحصرا در مرکز انجام خواهد شد و کمیسیون رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها موضوعات و پرونده‌هایی را که از استان‌های مختلف به این کمیسیون می‌رسد مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

علمشاهی با اعلام خبر برگزاری انتخابات اتحادیه‌های چاپخانه‌داران در هفت استان کشور و کمتر از دو هفته دیگر، از تدوین دستورالعمل شورای صنعت چاپ کشور خبر داد که به موجب یکی از بندهای آن دو تن از اعضای این شورا از اتحادیه‌های چاپ انتخاب خواهند شد و به عضویت آن در خواهند آمد.

این مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین از عزم وزارت ارشاد برای تشکیل اتحادیه‌های چاپ در استان‌های کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها هشت اتحادیه استانی در حوزه چاپ وجود دارد که این تعداد دست کم باید به 15 اتحادیه برسد.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد همچنین با اشاره به توجه ویژه این دفتر به بخش غیردولتی تاکید کرد: مقرر شده است هیچ مجوزی از این پس به هیچ چاپخانه دولتی داده نشود. من چند تقاضایی را هم که به دفتر امور چاپ واگذار شده، معلق نگه می‌دارم و از شما هم در ادارات ارشاد سراسر کشور می‌خواهیم که به هیچ چاپخانه دولتی مجوز فعالیت ندهید؛ مگر در برخی موارد خاص مانند دستگاه‌های اطلاعاتی یا امنیتی که برای انتشار اسناد سری یا فوق سری خود نیازمند چاپخانه‌ای خاص و ویژه خود هستند.

همچنین به گفته علمشاهی وام‌های صندوق توسعه ملی که به تازگی به بخش چاپ و نشر اختصاص یافته است، تنها در اختصاص چاپخانه‌های غیردولتی قرار خواهد گرفت و اساسا هدف آن تقویت بخش خصوصی صنعت چاپ است.

مدیر دفتر امور چاپ همچنین بر حضور چاپخانه‌های فعال در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تاکید کرد و در ادامه یادآور شد: اعتباری معادل 500 میلیون تومان برای برگزاری جشنواره‌های استانی صنعت چاپ در نظر گرفته‌ایم که داوری این جشنواره‌ها به صورت متمرکز و در تهران انجام می‌شود و من از چاپخانه‌های سراسر کشور می‌خواهم که در این جشنواره‌ها مشارکت کنند.

علمشاهی، همچنین از برگزاری جشنواره مسابقات صنعت چاپ در ماه آتی خبر داد و گفت: ثبت نام برای شرکت در این جشنواره‌ها از 25 مرداد آغاز خواهد شد و تا 15 شهریور ادامه می‌یابد. این مسابقات در دولت جدید و با حضور مسئولان وزارت ارشاد در شهریورماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 2115444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha