۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۷

کهرم:

دنیای امروز مخالف سد سازی است

دنیای امروز مخالف سد سازی است

اصفهان - خبرگزاری مهر: بوم شناس و فعال محیط زیست در ایران گفت: در دنیای امروز برنامه ریزان و مدیران به سد سازی پشت کرده و با آن مخالفت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر اسماعیل کهرم ظهر امروز در دومین نشست تخصصی "چالش‌ها و مباحث نوین مدیریت شهری" در پژوهشگاه شاخص پژوه اظهار داشت: سد سازی در ایران از افتخارات مسئولان کشوری قرار گرفته است و با وجودی که وزارت نیرو ابراز می‌کند که آبی پشت سد وجود ندارد اما مبنای برنامه‌های خود را افزایش سد سازی تا 92 قرار داده است.

وی بیان داشت: دولت امریکا زمانی اقدام به تخریب سد در این کشور نمود که شاهد خشک شدن تالاب‌ ها در این کشور شد.

وی ادامه داد: انتشار کتابی با عنوان" چگونه سدهای ناساخته را خراب کنیم" سبب شد تا مسئولان آلمانی هم به این نتیجه برسند که سد سازی بی رویه سبب خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می شود.

نسل آینده ایران به طور قطع تمام سدهای موجود را تخریب می کند

عضو صندوق جهانی طبیعت ادامه داد: آیندگان ما که فرزانه‌تر از نسل فعلی خواهند بود به طور قطع به این نتیجه می‌رسند که برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست باید بسیاری از سدها ی موجود کشور را تخریب کنند.

کهرم با انتقاد از دیدگاه برخی مسئولان اظهار داشت: برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان معتقدند دریاچه ارومیه و سایر رودخانه و دریاچه‌های خشک شده را که دیگر حیاتی ندارند را باید رها کرد و از گذاشتن وقت و هزینه برای آن خودداری می‌کنند.

وی افزود: آنچه امروزه به حیات دریاچه ارومیه ضربه سنگین وارد می‌کند وجود نمک است که به دلیل نبود آب با کریستال‌های بزرگی از نمک مواجه هستیم.

کهرم با اشاره به اینکه زمانی می‌توان از عمر و حیات یک دریاچه یا رودخانه آگاه شد که چه تعداد پرنده مهاجر در آن زندگی می‌کنند، اظهار داشت: زمانی تعداد پرندگانی که بر آسمان دریاچه ارومیه پرواز می‌کردند به 720 هزار عدد می‌رسد و امروزه به 30 عدد رسیده که نیمی از این تعداد نیز بر اثر برخورد گلوله  شکارچیان غیر مجاز از بین می روند.

 

 

کد خبر 2116234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha