"استاندارد":

چالش های سیاست خارجی آمریکا در قبال مصر/ اوباما خواهان تیرگی روابط با ژنرالهای مصری نیست

چالش های سیاست خارجی آمریکا در قبال مصر/ اوباما خواهان تیرگی روابط با ژنرالهای مصری نیست

یک روزنامه اتریشی در مطلبی از سردرگمی سیاست خارجی آمریکا درباره چگونگی موضع گیری در قبال تحولات مصر و نگرانی واشنگتن درباره به خطر افتادن منافع خود در سایه تحولات اخیر این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اتریشی "استاندارد" در تحلیلی به سردرگمی آمریکا در چگونگی موضع گیری در برابر تحولات مصر بعد از برکناری "محمد مرسی" توسط ارتش این کشور پرداخته و نوشت: محدودیت نفوذ آمریکا در تحولات اخیر مصر مسئله ای است که کمتر کسی به اندازه وزیر دفاع این کشور آن را درک کرده است.

"چاک هگل" وزیر دفاع آمریکا از زمان برکناری مرسی، 15 بار تلفنی با عبد الفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر تلفنی صحبت کرده و 15 بار درباره تشدید خشونت ها به مرد قدرتمند این کشور هشدار داده است. اما وی هیچ نتیجه ای به دست نیاورد و اخیرا تنها به صورت محدود و مبهم درباره عواقب بحران مصر در آینده هشدار می دهد.

"چاک هگل" در این باره اظهار داشته است که من این مسئله را روشن کرده ام که خشونت و تلاشهای ناکافی برای برقراری آشتی در مصر، عناصر مهم همکاریهای دفاعی ما با این کشور را به خطر می اندازد.

"استاندارد" در ادامه با تاکید بر اینکه تا به حال اتفاق زیادی در مناسبات آمریکا با ارتش مصر نیفتاده است، همچنین نوشت: تصمیم اوباما برای لغو مانور مشترک نظامی آمریکا با مصر که قرار بود در سپتامبر برگزار شود هم تا حد زیادی جنبه نمادین دارد. باراک اوباما نمی خواهد قطع رابطه با ژنرالهای مصری را ریسک کند.

این روزنامه اتریشی در ادامه نوشت: بر اساس قواعد واشنگتن، کنگره آمریکا اجازه ندارد هیچ  کمک پولی را برای کشورهایی تصویب کند که در آن یک دولت دموکراتیک، توسط ارتش برکنار شده است.  این درباره مصر به این مفهوم است که 1.3 میلیارد دلار کمک های نظامی سالیانه آمریکا به این کشور که مساوی یک پنجم بودجه ارتش مصر است قطع شود. این اقدامی است که اوباما مانند همیشه جرات دست زدن به آن را ندارد. وی می ترسد همه دستاوردهای خود در مناسبات با ارتش مصر را از دست بدهد.

در ادامه آمده است: عربستان سعودی و امارات متحده عربی به کابینه دولت موقت مصر وعده وام هشت میلیارد دلاری را داده اند. رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه نیز در کمین هستند تا چنین تصمیماتی را بگیرند.

به گفته یکی از مقامات ناشناس آمریکایی، مسکو در کمین دادن کمک های مالی به مصر( و گرفتن جای آمریکا در این عرصه است). پوتین کمکهای خود به مصر را بدون قرار دادن هیچ گونه شرایطی انجام خواهد داد.

"نیکولاس برنز"، پروفسور دانشگاه هاروارد نیز از چالش کلاسیک در سیاست خارجی آمریکا در قبال مصر سخن گفته و اظهار داشته است که ایالات متحده، از یک طرف باید ارزشهای دموکراتیک خود را در این مسئله در نظر بگیرد و از طرف دیگر از خواسته های  استراتژیک خود دفاع کند. از نظر دولت اوباما در سایه تحولات مصر بسیاری از منافع آمریکا در ارتباط با این کشور در معرض خطر قرار دارد.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب همچنین به فشارهای کنگره به کاخ سفید برای گرفتن موضع شفافی در قبال ارتش مصر و متوقف کردن کمک های نظامی به این کشور در صورتی که در مسیر دموکراسی قرار نگیرد اشاره کرد. 

کد خبر 2117774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha