۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۰۹

آیت الله مکارم‌ شیرازی:

نقش موثر نخبگان و علماي جهان اسلام در وحدت/ امت واحد به اعتدال در اعمال تكيه كنند

نقش موثر نخبگان و علماي جهان اسلام در وحدت/ امت واحد به اعتدال در اعمال تكيه كنند

مشهد - خبرگزاري مهر: استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید به اعتدال در اعمال خود تکیه کنیم تا بتوانیم امت واحد و اعتدال در دین خود را در مقابل دشمن به همگان نشان دهیم و اسلام را از همیشه قوی‌تر کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله ناصرمکارم‌ شیرازی ظهر دوشنبه در اختتامیه همایش اعتدال همبستگی امت اسلامی و رسالت علما در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از تشکیل این همایش باشکوه و با عظمت که با حضور نخبگان برجسته کشور افغانستان و ایران با هدف بسیار مهم رسیدن از اعتدال به مسئله وحدت برگزار شده ابراز كرد: من به آینده جهان اسلام امیدوارم و نقش نخبگان و علمای جهان اسلام  را بر موضوع اعتدال و رسیدن به وحدت موثر می‌بینیم و آینده خوشی را برای مسلمانان پیش‌بینی می‌کنم.

وی با موضوع این همایش بسیار مهم  و باید در مسیر همبستگي مسلمانان تلاش‌ بيشتري شود تاكيد کرد: مسلمانان باید به اشتراکات خود تکیه کنند و نگذارند دشمن با تکیه با اختلافات آنان سبب دشمنی میان مسلمانان شود.

آيت الله مكارم شيرازي گفت: مسلمانان در بسیاری از اعمال و اعتقادات با هم اشتراك دارند و فقط  در برخي از فروع با هم تفاوت دارند که مشکلی بوجود نمی‌آید.

وي با تاكيد براينكه باید مسلمانان یک امت واحده در مقابل دشمن تشکیل دهند، افزود: با تشكيل امت واحده مسلمانان مي توانند در مقابل حملات دشمنان  بایستند و به اختلافاتی که آنان میان ما بوجود می‌آورند توجه نکنند.

آيت الله مكارم شيرازي با بيان اينكه  باید به مشترکات میان مسلمان تکیه کنیم اظهار کرد: نيروهاي دشمن دامن به غیر از مشترکات مسلمانان می‌زنند.

استاد حوزه و دانشگاه بيان کرد: باید به اعتدال در اعمال خود نیز تکیه کنیم تا بتوانیم امت واحد و اعتدال در دین خود را در مقابل دشمن به همگان نشان دهیم و اسلام را از همیشه قوی‌تر کنیم.

آيت الله مکارم شیرازی با بيان اينكه در موضوع اعتدال می‌توانیم از ابتدای آفرینش توجه پروردگار را ببنیم، توضيح داد: به این صورت که در عالم تکوین و آفرینش که عالم کبیر نیز نام دارد اعتدال سبب بقا و حیات موجودات و منظومه شمسی شده است.

وی بیان کرد: همچنین در عالم صغیر که بدن انسان است، اعتدال موادی که بدن انسان را تشکیل داده سبب حیات و بقای آن شده است و اگر کمترین کاهش یا افزایشی در یکی از این مواد بوجود آید انسان بیمار می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه تاکید كرد: تنها سبب حیات عالم صغیر و عالم کبیر اعتدال است و تمامی اجزای عالم صغیر و کبیر با یک نسبت متعادل در کنار هم هستند که این نسبت باید در جهان اسلام نیز اتفاق بیفتد.

آيت الله مکارم شیرازی عنوان كرد: عالم تکوین و تشریع هماهنگ با هم هستند و نمی‌شود میان دو فعل خداوند تضاد به وجود آید و فرمان خدا در دو عالم با هم در تعادل هستند.

وی گفت: خداوند در قرآن خطاب به مسلمانان اعلام می‌کند قبله مسلمانان در حد وسط است و میان شرق و غرب قرار دارد در میان افراط‌ها و تفریط‌ها که در این راستا خط اعتدال در آن به وضوح دیده می‌شود.

وي بیان کرد: خداوند متعال به پیامبر اسلام (ص) تاکید می‌کند حد اعتدال را در زندگی خود رعایت کند و در تمامی مسائل سخاوت را در راس امور خود قرار دهد و نه به دخیل بودن تن دهد و نه در اصراف غرق شود.

آيت الله  مکارم شیرازی گفت: سخاوت از نکات مهمی است که انسان‌ها باید در زندگی از آن بهر‌مند شوند که میان حدوسط دخیل بودن و اصراف قرار دارد.

وی همچنين يادآور شد كه عبادت نیز باید در حد اعتدال قرار داشته باشد و افزود: در این راستا حتی در بحث‌های اخلاقی نیز اصراف سبب بوجود آمدن صفات بد در جامعه می‌شود.

مکارم شیرازی با تاكيد بر اينكه هیچ زمانی مانند این زمان نبوده که اغلب کشورهای اسلامی شعله‌ور شده باشند افزود: در کشورهای مصر، سوریه، عراق بخشی از افغانستان و پاکستان آتش روشن شده و دشمن مسلمانان را به جان هم انداخته است.

آيت الله مكارم شيرازي تاكيد كرد: وهابیت تکوینی بلای امروزه جهان اسلام است که باید در این راستا اقدامات موثری در مقابل آنان صورت گیرد.

وي تهمت هايي كه برخي از مسلمانان به يكديگر مي زنند را از مشکلاتی دانست که مانع وحدت میان مسلمانان است و مانع رشد و اعتدال میان آنان می‌شود.

آيت الله مكارم شيرازي ابرازاميدوراي كرد با برگزاری همایش‌هاي اعتدال همبستگی امت اسلامی و رسالت علما،  پرده‌های تیره و تار از تهمت‌ها کنار رود و با پیوستگی هر چه بيشتر علمای مسلمان در مقابل دشمنان بایستیم.

کد خبر 2118708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha