"استاندارد" بررسی کرد:

دخالت گسترده آل سعود در تحولات مصر و سوریه/ عربستان تغییر کنترل شده نظام اسد را می خواهد

دخالت گسترده آل سعود در  تحولات مصر و سوریه/ عربستان تغییر کنترل شده نظام اسد را می خواهد

یک روزنامه اتریشی در مطلبی از نفوذ بالای سعودی در مصر و سوریه خبر داده و عربستان را حامی تغییر کنترل شده نظام بشار اسد دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اتریشی "استاندارد" در تحلیلی نوشت: سیاستهای متحدان قدیمی یعنی عربستان سعودی و آمریکا در مسئله مصر از هم جدا می شود. در حالی که عربستان سعودی از رهبری جدید در مصر بدون هیچ قید و شرطی حمایت می کند، آمریکا خواستار توافق ارتش با اخوان المسلمین بوده و جواب رد می شنود.

سقوط محمد مرسی در مصر خوشایند آل سعود بود. حالا واشنگتن می بیند که روند دموکراسی در مصر در مسیر هرج و مرج افتاده است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: عربستان سعودی پس از دو سال بار دیگر افسار سیاست منطقه ای عربی را در دست گرفته است.

این روزنامه اتریشی در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه نفوذ و سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال مصر کاملا مصلحت گرایانه است، نوشت: عربستان سعودی هیچ علاقه ای به این مسئله که مصر، کاملا از آمریکا دور نشود ندارد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، هم در عربستان سعودی و هم در واشنگتن مهره ای کاملا شناخته شده است. وی هفته های اخیر، ساعتهای طولانی با وزیر دفاع آمریکا گفتگوهای تلفنی داشته است. اما شریک گفتگوی السیسی در عربستان سعودی یعنی "بندر بن سلطان" ظاهرا نفوذ بیشتری بر این مرد قدرتمند مصری دارد. السیسی همچنین مناسبات خوبی با شاهزاده "مقرن بن عبدالعزیز"، یکی از جانشینهای احتمالی ملک عبدالله دارد.

السیسی از طرف شرکای سعودی خود این اطمینان را به دست آورده است که پای هر گونه قطع احتمالی کمکهای مالی از غرب به مصر ایستاده اند.

"استاندارد" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بندر بن سلطان ، دبیر شورای امنیت ملی عربستان، همچنین در راس سیاست عربستان سعودی در سوریه نیز قرار دارد. "سلمان بن سلطان"، برادر کوچکتر بندر بن سلطان نیز اخیرا به عنوان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی منصوب شده و حمایتهای آل سعود از شورشیان علیه نظام سوریه را مدیریت می کند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه عربستان سعودی آشکارا حامی تغییر کنترل شده نظام سوریه است، از کمک های نظامی آل سعود به شورشیان سوری به منظور پایان دادن به ادامه روند موفقیت های ارتش سوریه علیه مخالفان خبر داد.     

 

کد خبر 2119319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha