۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۸

در گفتگو با مهر عنوان شد:

مساجد عامل افزایش بصیرت مسلمانان است/کارکردهای مختلف مساجد را جدی بگیریم

مساجد عامل افزایش بصیرت مسلمانان است/کارکردهای مختلف مساجد را جدی بگیریم

ورامین - خبرگزاری مهر: رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ورامین گفت: مساجد با توجه به کارکردهای مختلفی که دارد، عامل افزایش بصیرت مسلمانان است.

حجت الاسلام علیرضا ساورعلیا در گفتگو با مهر به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار داشت: به فرموده امام راحل عظیم الشأن، مساجد سنگر مسلمانان است و باید این سنگر حفظ شود، از طرفی نیز مساجد با توجه به کارکردهای مختلفی که دارد، عامل افزایش بصیرت مسلمانان است.

وی افزود: مسجد پايگاه اجتماعي اسلام و نهاد هويت ديني مسلمانان است، البته تاريخ نشان مي دهد که اين مکان تنها محل عبادت نبوده، بلکه مسجد، پايگاه مبارزات سياسي اجتماعي، مکان برگزاري نمازهاي جمعه و جماعت و ذکر و دعا، دانشگاه عمومي مسلمانان و محل تعليم و تربيت، محل تصميم گيري و قضاوت، مرکز فرماندهي لشكريان و بسيج نيروها، مکان اجراي حدود اسلامي، فضاي ايراد خطابه ها و سخنراني هاي موثر و ماندگار و محل جمع آوري کمک هاي مردمي به گرفتاران و بيچارگان بوده است.

این مسئول عنوان کرد: در طول انقلاب اسلامي همواره مساجد آغاز و پايان تظاهرات ملت مسلمان بوده است، روشنگري و هدايت مردم هم از مساجد صورت مي گرفت، وحدت امت اسلامي كه عمده ترين عامل پيروزي انقلاب اسلامي بوده در مساجد و با رهبري روحانيت صورت پذیرفت.

حجت الاسلام ساورعلیا ادامه داد: دوران دفاع مقدس نيز نمادي ديگر از نقش آفريني كارآمدانه مساجد در دفاع از اصول و مباني ديني بوده است.

امام جمعه موقت خیرآباد ادامه داد: مسجد در انقلاب اسلامي علاوه بر همه ويژگي ها، يك ويژگي منحصر به فرد داشت كه همه نقش آفريني هاي خود را مديون آن است و آن، داشتن ماهيت تشيع است، به طوری که مساجد در شيعه، به لحاظ عدم وابستگي هاي مادي و معنوي به حكومت ها توانسته است بدون هيچ گونه ملاحظه كاري و احتياط با فساد قدرت هاي حاكم در افتد.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: مقام معظم رهبری با توجه به بینش عمیقی که در مسایل دارند، به اهمیت مساجد در این برهه از زمان به‌عنوان بهترین پایگاه در برابر حملات ناجوانمردانه دشمن اشاره کرده و به این نکته تأکید می‌کنند که ساخت مسجد باید در صدر مهم‌ترین فعالیت‌ها قرار بگیرد، زیرا نه تنها به وسیلة مسجد می‌توان از ارزش‌ها و باورهای خودمان در برابر دشمن دفاع کنیم، بلکه به وسیله مساجد می‌توانیم به باورهای کفرآمیز آن‌ها حمله و آن‌ها را رسوا کنیم.
 
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ورامین افزود: هرچند ممکن است چنین تلقی شود که با وجود وسایل ارتباط جمعی پیشرفته امروزی، نقش مساجد، اهمیت قبلی خود را از دست داده، ولی گسترش مساجد در تمامی نقاط شهری و روستایی از یک سو و از سوی دیگر، حرمت، قداست و معنویت خاصی که مسجد نزد مسلمانان دارد، سبب شده تا مساجد نقش مهم و غیرقابل انکار خود را در این کارکرد ایفا کند.
 
وی بیان داشت: پس از نقش عبادی و آموزشی، نقش فرهنگی بین دیگر نقشها و کارکردهای مسجد، دارای بیش ترین اهمیت است، پیامبر اسلام(ص) محیط مسجد را کاملاً فرهنگی می دانستند، تا جایی که در حضور آن حضرت و با اجازه ایشان برخی مسابقات برگزار می شد و حضرت ضمن ابراز خرسندی از این کار، با حوصله و بردباری کامل از چنین مسایلی استقبال می کردند.
 
حجت الاسلام ساورعلیا اضافه کرد: گرچه امروزه مراکز آموزشی و فرهنگی گسترش یافته اما نباید از این کارکرد مهم مسجد و بارور کردن فرهنگی آن غافل شد، برگزاری جلسات شبی با قرآن، مسابقات، کتابخوانی و... از جمله برنامه هایی هستند که می توان با حمایت مسئولین منطقه به اجرا درآورد و همچنین حضور امام جماعت مدتی قبل و بعد از نماز در مسجد برای پرسش و پاسخ، مشاوره و... شرایطی ویژه جهت رشد فرهنگی مردم را به وجود می آورد.
کد خبر 2119751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha