۳۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

دلایل واگذاری جزیره آشوراده از سوی سازمان محیط زیست/ شکار سومین پلنگ در 5 ماه

دلایل واگذاری جزیره آشوراده از سوی سازمان محیط زیست/ شکار سومین پلنگ در 5 ماه

دلایل واگذاری جزیره آشوراده از سوی سازمان محیط زیست، انتقاد از ارائه مجوز ورود معدن کاوان به مناطق چهارگانه محیط زیست، شکار سومین پلنگ در 5 ماه، تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در هیئت دولت، معرفی خشکی تالاب میقان، شناسایی 89 واحد صنعتی آلاینده به عنوان عوامل افزایش آلودگی هوای اراک و درگیری مسلحانه و تن به تن شکارچیان با محیط بانان پارک ملی ساریگل ازمهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

درگیری مسلحانه و تن به تن شکارچیان با محیط بانان پارک ملی ساریگل

جمعه هفته گذشته رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین با بیان اینکه محیط بانان پارک ملی ساریگل به صورت نامحسوس شکارچیان غیر مجاز را تحت نظر داشتند گفت: بازهم شکارچیان با محیط بانان تن به تن و مسلحانه درگیر شدند و یکی از محیط بانان از ناحیه دست آسیب دید.

حمید فخرایی با بیان این مطلب افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین متوجه حضور سه فرد مشکوک در پارک ملی ساریگل شدند که در ارتفاعات موسوم به قره گونی مشغول دوربین کشی و جستجو برای یافتن شکار بودند.

به گفته وی، محیط بانان بصورت نامحسوس شکارچیان غیرمجاز را تحت نظر قرار داده و تا حد امکان به آنها نزدیک شدند و پس از تهیه مستندات، برای دستگیری شکارچیان غیرمجاز وارد عمل شدند اما  متخلفین با مشاهده محیط بانان با آنها درگیر شدند.

مجوز ورود به مناطق چهارگانه محیط زیست؛ آخرین هدیه دولت دهم به معدن‌کاوان

در اولین روز از هفته جاری اعلام شد در واپسین روزهای کاری دولت دهم مصوبه‌ای طبیعت‌ستیزانه تصویب شده تا تن رنجور مناطق تحت حفاظت محیط زیست در 8 استان کشور به لرزه‌ درآید!

کمتر از 5 ماه پیش بود که در آخرین روزهای کاری سال 1391 وزیران عضو کارگروه توسعه بخش معدن کشور، به بهانه توسعه و ارتقای ظرفیت‌های تولیدی در بخش صنعت و معدن، مصوبه ای را به‌تصویب رساندند که در بند (ب) ماده (2) آن به ستادهای اجرایی توسعه بخش معدن استان‌ها اجازه داده شد تا در راستای استفاده بهینه از ذخایر معدنی کشور، برای محدوده‌های دارای پتانسیل معدنی در درون مناطق چهارگانه محیط زیست نیز مجوز بهره‌برداری صادر کنند.
با توجه به  اینکه اين بند از تصويب‌نامه مغایر با اصول کارشناسی زیست محیطی بود و آشکارا موجبات نقض صریح قوانین مربوطه را فراهم می‌کرد؛ به‌منظور پرهیز از تشویش اذهان عمومی در زمینه کم‌توجه‌ای یا بی‌توجه‌ای به محیط زیست و مناطق چهارگانه و همچنین جلوگیری از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به این زیستگاه‌های تحت حفاظت؛ فعالان محیط زیست و نهادهای مردمی و دولتی متولی به‌شدت اعتراض کرده و از مراجع قانونی مرتبط مانند سازمان بازرسی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری درخواست کردند تا در راستای ابطال بند ب از ماده 2 این تصويب‌نامه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

اما در روز های اخیر بازهم خبرهای منتشره حاکی است که در  روزهای پایانی عمر دولت دهم – در مورخ 19 تیرماه 1392 -  نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه توسعه بخش معدن کشور اقدام به تنظیم تفاهم ‌نامه‌ای 26 بندی کرده‌اند که بر اساس آن، بخش هاي وسيعي از مناطق چهارگانه محیط زیست در 8 استان کشور انتخاب و براي انجام عملیات معدن‌کاوی در آنها مجوز صادر شده است!

دولت يازدهم بايد به فكر واردات چوب باشد / محیط زیست نباید قربانی جهت گیریهای سیاسی شود

روزیکشنبه، معاون علم و فناوري مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در تحلیل برنامه ای که ر ئیس جمهور برای حفاظت از محیط زیست به مجلس ارائه کرده است گفت: دولت يازدهم بايد براي كاهش فشار بر جنگل ها مساله واردات چوب را در دستور كار قرار دهد .

سيدمحمد مجابي، معاون سابق توسعه مديريت و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست با بیان این مطلب افزود: پهنه باريكي از جنگل‌هاي هيركاني با قدمت بالا و ارزش فراوان در ايران وجود دارد كه براي حفظ و حراست از آن بايد به تدريج استحصال چوب در اين مناطق متوقف شود و همچنين دولت براي واردات چوب باید به صورت جدی اقدام کند تا فشار از روي جنگل‌ها برداشته شود.

مجابي با ارزيابي مثبت از برنامه‌هاي ارائه شده از سوي رييس‌جمهور به مجلس در حوزه محيط‌زيست گفت: به نظر مي‌رسد اگر اين برنامه‌ها اجرايي شود، محيط زيست ايران وضعيتي متفاوت را تجربه كرده وب تواند نفسي تازه كند.

شکار سومین پلنگ در 5 ماه / یک قلاده پلنگ ایرانی در هشتاد پهلوی لرستان با شلیک گلوله کشته شد

روز دوشنبه مدیرکل محیط زیست استان لرستان ازشکار یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو خبر داد.

محمد حسین بازگیر با بیان این مطلب افزود: بار دیگر با کشتار یک گونه کمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری برای محیط زیست کشور رقم خورد.

وی یاد آور شد:  در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در استان لرستان ۹ مورد مستند و دو مورد غیر رسمی از کشتار پلنگ ایرانی گزارش شده است اما از سال ۱۳۸۹ تاکنون این اولین مورد از شکار پلنگ در این استان است یعنی در واقع این دهمین موردی از شکار این گونه در معرض خطر در استان لرستان است.

تلفات گسترده دامها نتیجه ساخت جاده درکوه بافق / احساس ناامنی عامل حمله پلنگها به روستاهای اطراف

در این روز همچنین اعلام شد افزایش بی سابقه حمله پلنگ به دام های اهلی روستاییان حواشی منطقه حفاظت شده کوه بافق ره اورد دیگری است که ساخت جاده در این منطقه علاوه بر کاهش چشمگیر شمار حیات وحش در اثر بر خورد با عوامل انسانی به دنبال دارد.

مشاهده گونه در معرض انقراض خرس سیاه آسیایی در هرمزگان

روز دوشنبه همچنین برای نخستین بار از گونه به شدت در معرض خطر انقراض خرس سیاه آسیایی، در شهرستان بشاگرد توسط کارشناسان محیط زیست هرمزگان تصویربرداری شد. این نخستین بار است که در این منطقه از خرس سیاه توسط دوربین‌های دستی فیلم‌برداری می‌شود، پیش از این نیز چندین نوبت توسط دوربین‌های تله‌ای از این گونه کمیاب فیلم و عکس تهیه شده است. همچنین در این بررسی ردپاهای متعلق به حداقل چهار قلاده خرس سیاه شناسایی و اندازه‌گیری شد که نشان دهنده پتانسیل بالای این منطقه برای حفاظت از این گونه ارزشمند است.

تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه بدون حضور مسئولان محیط زیست در هیئت دولت

هیات دولت در این جلسه که تمام معاونان به غیر از رییس سازمان محیط زیست درآن حضور داشتند مصوب کرد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.

بنابراین اگر چه  اینکه مباحث محیط زیست به خصوص موضوع دریاچه ارومیه در اولین جلسه هیئت وزیران در دولت جدید مطرح شد، جای خرسندی دارد و می‌توان آن را به فال نیک گرفت اما با توجه به  اهمیت حضور رییس سازمان محیط زیست در جلسات بررسی چنین طر حهایی با ماهیت زیست محیطی امید می رود تا جلسه بعدی هیئت دولت یا دست کم از روز های ابتدای کار گروه تخصصی نجات دریاچه ارومیه رییس سازمان محیط زیست منصوب شده باشد چرا که انعکاس نقطه نظرات کارشناسی سازمان محیط زیست به ویژه اگر رییس سازمان از میان کسانی انتخاب شود که در این حوزه تخصص دارند در چنین مباحثی ضروری است.

دلایل واگذاری آشوراده به یک شرکت لبنی / رسانه ها اجازه اجرای تجربه موفق سایر کشورها را نمی دهند

در حالیکه طی چند روز گذشته اخبار متعددی مبنی بر واگذاری جزیره آشوراده در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله شنیده و گفته شده این بار این واگذاری نه بامصوبه دولت که راساً از طریق سازمان محیط زیست با همکاری استانداری گلستان به یک شرکت فراورده های لبنی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری انجام شده است. اما مشاور عالی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان مالک جایی نیست که بتواند آن را واگذار کند می گوید اگر رسانه ها اجازه دهند سازمان محیط زیست می خواهد تجربه موفق سایر کشور ها در نگهداری از این عرصه را با همکاری بخش خصوصی اجرا کند و تنها با استعلام استانداری و سازمان گردشگری موافقت کرده است.

روز سه شنبه فرهاد شمس فلاح مشاور در پاسخ به اینکه این موضوع جای تأمل دارد که چرا دغدغه مسئولان سازمان محیط زیست به جای آنکه حفاظت از چنین منطقه با ارزش اکولوژیکی بالا باشد ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران است در حالی که گردشگران خود سازمان متولی دارند تأکید می کند: مگر می شود به دور منطقه ای چون جز اراضی حفاظت شده سازمان محیط زیست است حصار کشید واجازه تردد مردم را نداد چرا تصور می کنید هر سازمانی باید نگاه صرف به حیطه کاری خود داشته باشد و با دیگر دستگاهها تعامل برقرار نکند.

خشکی تالاب میقان و 89 واحد صنعتی آلاینده عامل افزایش آلودگی هوای اراک / قوای سه گانه با محیط زیست همکاری کنند

شهروندان اراکی هشت هفته متوالی است که به وضعیت آلودگی هوا در این شهر اعتراض دارند و پیگیر مطالبات قانونی خود برای ساماندهی صنایع آلاینده و کاهش آلاینده های هوا هستند. در واکنش به این اعتراضات قائم مقام سازمان محیط زیست با در خواست از مراجع قضایی برای پیگیری شکایات محیط زیست علیه واحد های صنعتی آلاینده و دولت برای تشکیل کارگروه ویژه نجات تالاب میقان سریع ترین راه حل برای برون رفت هوای اراک از این شرایط را سرازیر کردن پساب هابی تصفیه شده به تالاب میقان و پیگیری اصلاح فرایند واحد های آلاینده و در راس آنها صنعت آلومینیوم سازی ایرالکو عنوان کرد.

روز چهارشنبه علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: معضل آلودگی هوا در کلانشهر اراک به دلیل ویژگی های اقلیمی از جمله احاطه شدن توسط ارتفاعات از سه جانب، همجواری با تالاب کویری میقان که منشا تولید ریزگردها و گرد و غبار در تابستان و تولید مه و دود در زمستان است و همچنین به علت سکون هوا، نامساعد بودن جریانات جوی و عوامل تشدید کننده وارونگی در زمستان  در سال های اخیر تشدید شده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست گفت: ریزگردهای خارجی و  استقرار دو هزار و 800 واحد صنعتی از جمله واحدهای بزرگی همچون پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی و صنعت آلومینیوم سازی که در جهت باد غالب به سمت شهر اراک قرار دارند نیز از دیگر عواملی هستند که این شهر را تبدیل به یکی از 8 کلانشهر آلوده کشور کرده است.

شاعری سریعترین راه حل برای برون رفت هوای اراک از وضعیت فعلی را همکاری آبای استان برای سرازیر کردن پساب های تصفیه شده به سمت تالاب میقان عنوان می کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط زیست محیطی اراک به خط قرمز نزدیک می شود بر لزوم همکاری  و حمایت راهبردی و استراتژیک مراجع قضایی، مجلس، دولت و مسئولان استانی با محیط زیست برای بهبود وضعیت زیست محیطی این شهر از بین بردن عوامل ایجاد آلودگی هوا در راستای حفظ جان و سلامت مردم این شهر تأکید کرد.

 

کد خبر 2120367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha