۲ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۲۹

آیت الله محمدی:

ابعاد ارزشی ابن سینا نباید مکتوم باشد/خیزش تلاقی طب سنتی با طب مدرن از همدان آغاز شود

ابعاد ارزشی ابن سینا نباید مکتوم باشد/خیزش تلاقی طب سنتی با طب مدرن از همدان آغاز شود

همدان - خبرگزاری مهر: رئیس بنیاد بوعلی سینای همدان با بیان اینکه ابعاد ارزشی ابن سینا نباید مکتوم باشد، گفت: خیزش تلاقی طب سنتی با طب مدرن از همدان آغاز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غیاث الدین طه محمدی جمعه شب در همایش بزرگداشت روز پزشک که در باغ دانشگاه بوعلی برگزار شد عنوان داشت: وظیفه پزشکان همدان به دو دلیل یکی اینکه شهر همدان آرامگاه ابن سینا است و دیگر اینکه بنیاد بوعلی در کشور نیز وظیفه اش بر همدان است بسیار مهم و شایان توجه است.

رئیس بنیاد بوعلی سینای همدان افزود: وظیفه جامعه پزشکی همدان در مرحله نخست، همه دانشمندان رشته های مختلف علمی در مرحله دوم و مردم دیار هگمتانه در مرحله سوم این است که بیش از سایر استان های کشور باید دین بوعلی سینا را ادا کنند و در راستای شناساندن ابعاد مختلف شخصیتی علمی و دینی وی طرح و برنامه داشته باشند.

ابعاد ارزشی شیخ الرئیس ابن سینا نباید مکتوم باقی بماند

وی با تاکید بر اینکه ابعاد ارزشی شیخ الرئیس ابن سینا نباید مکتوم باقی بماند گفت: درست است که جهان ابن سینا را به علم طبابت و پزشکی می شناسند و این مهم نیز مایه افتخار است چرا که کتاب قانون وی زیرساخت علم پزشکی است اما این اندیشمند حکیم ابعاد علمی دیگری نیز دارد که باید تشریح و تبیین شود.

آیت الله محمدی ادامه داد: اگر چه طب در دوره های اخیر تحولات چشمگیری داشته اما نگاه خوبی نیز به طب اسلامی و سنتی شده است و انتظار ما بر این است که طب سنتی و طب مدرن در کنار هم آورده شوند و تعصبات سبب نشود که تنها به یک علم طب سنتی یا مدرن پرداخت چرا که این نوع نگاه ظلم به علم پزشکی است.

رئیس بنیاد بوعلی سینای همدان با بیان اینکه در برابر هر مطلب جدید بدون علم نباید جبهه گرفت عنوان داشت: در پذیرش علم نوین نیز باید منصفانه قضاوت کرد.

وی با تاکید بر اینکه سزاوار نیست به نقاط مثبت طب سنتی توجه نشود، گفت: در کنار این مهم باید بدانیم که طب جدید نیز حاصل سالها تفکر است و نکات مثبت بسیاری دارد که در این زمینه این دوعلم باید در کنار یکدیگر آورده شوند.

خیزش تلاقی طب سنتی با طب مدرن باید از همدان آغاز شود

آیت الله محمدی ابراز داشت: خیزش تلاقی طب سنتی با طب مدرن باید از همدان آغاز شود تا کشور و جهان از همدان الگو بگیرند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنانش به سرانه مصرف دارو در کشور اشاره کرد و در این زمینه گفت: جمعیت 70 میلیونی ایران به اندازه جمعیت یک میلیارد نفری چین دارو مصرف می کند که این موضوع حجالت اور است.

وی با اشاره به گفته یک پزشک مبنی بر اینکه اگر در ایران در نسخه بیمار دارو کم نوشته شود بیمار گمان می کند پزشک سواد لازم را ندارد، بر لزوم فرهنگسازی در زمینه مصرف منطقی دارو صحه گذاشت.

آیت الله محمدی همچنین با اشاره به اهمیت التیام دردهای روحی بیمار در مواجه با یک پزشک خوش برخورد نیز بر لزوم توجه پزشکان در این زمینه تاکید کرد.

رئیس بنیاد بوعلی سینا همدان همچنین با بیان اینکه ابن سینا قبل از پزشک بودن یک فیلسوف دارای ایدئولوژی قوی است تاکید کرد: ایمان، شور و اشتیاق وی در رسیدن به اهدافش و با عنایت به فلسفه  متعالی و حکمت متعالی مکتوم مانده است.

لزوم برگزاری کلاس های دانشگاهی طب در آرامگاه بوعلی سینای همدان

وی با تاکید بر اینکه ابن سینا را باید در تمام ابعاد ارزشی اش به جامعه عرضه کرد بر لزوم برگزاری کلاس های دانشگاهی در زمنه طب و فلسفه ابن سینا در مکان آرامگاه بوعلی سینا صحه گذاشت و گفت: انجام چنین امری سبب توجه مراجعه کنندگان و گردشگران به علم این اندیشمند بزرگ خواهد شد.

آیت الله محمدی با بیان اینکه در حال حاضر آرامگاه بوعلی سینا در همدان به مکانی برای تفریح و گرفتن عکس یادگاری تبدیل شده است، عنوان داشت: برگزاری کلاس های طب و فلسفه در این مکان سبب می شود این مهم در دید عمومی و حتی جهانی نیز انعکاس شایان توجهی داشته باشد در حالی که غفلت از این مهم ظلم به مقام شیخ الرئیس ابن سینا است.

رئیس بنیاد بوعلی سینا همدان در پایان سخنانش با اشاره به جامع الاطراف بودن کتب و آثار ابن سینا نیز یادآور شد: آثار این اندیشمند بزرگ نشان از آن است که وی مدارج عرفانی را سیر کرده چرا که اگر فیلسوف و عارف آگاه به همه فنون نباشد نمی تواند چنین آثار ارزشمندی را از خود بر جای بگذارد.

کد خبر 2121295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha