۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۴۹

مسئولان خواستار شدند:

نجات دریاچه ارومیه در گرو عزم ملی/ از زوال دریاچه جلوگیری شود

نجات دریاچه ارومیه در گرو عزم ملی/ از زوال دریاچه جلوگیری شود

ارومیه - خبرگزاری مهر: جلوگیری از زوال دریاچه ارومیه،‌ مدیریت مصرف آب و جلوگیری از مشکلات امنیتی و اجتماعی و عزم ملی برای نجات دریاچه ارومیه از تاکیدات و خواسته های معاونان استاندار آذربایجان غربی در جلسه مشترک اعضای استانی شورای منطقه ای دریاچه ارومیه و امور زیربنایی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ جلسه مشترک اعضای استانی شورای منطقه ای مدیریت حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و کارگروه زیربنایی آذربایجان غربی به منظور بررسی بزرگترین چالش توسعه پایدار منطقه یعنی دریاچه ارومیه برگزار و سیدجواد محمودی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با تبریک فرا رسیدن هفته دولت بر دولتمردان، این هفته را فرصت مناسبی برای بیان گوشه ای از مجاهدت های دولتمردان دانست.

وی به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 76 روند تامین آب این دریاچه هر ساله با کاهش روبرو بوده است بطوریکه در آن سالها 32 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه وجود داشت این درحالی است که درحال حاضر آب موجود دریاچه 6 میلیارد مترمکعب است یعنی از نظر حجمی 20 درصد دریاچه و از نظر سطحی 45 درصد دریاچه موجود است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: امروز ما بايد با اتخاذ راهكارهاي علمي و عملي صحيح و حركت به سمت آبياري هاي مدرن در كشاورزي، از زوال درياچه اروميه جلوگيري نماييم.

دیزج نژاد معاون امور برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه، نجات دریاچه ارومیه را در گرو عزم ملی دانست و گفت: باید خود را مقید به یافته ها و تحقیق های علمی کنیم و بر اساس یافته های علمی و اصولی قدم برداریم.

وی افزود: در این راستا پیشنهاد می شود برای مدیریت ملی وضعیت دریاچه ارومیه، کمیته ملی تشکیل و وظایف استانی در قبال دریاچه ارومیه در این کمیته برنامه ریزی و عمل شود.

قنبری معاون سیاسی امنتیتی استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به مشکلات امنیتی و اجتماعی خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: این روند متاسفانه خوراک رسانه های خارجی شده و مدام با حرکات نمادین درصدد حساس سازی و تحریک مردم هستند.

در این جلسه که بیست و ششمین جلسه در خصوص دریاچه ارومیه بود، گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات سازمان آب در این راستا، ارزشهای اقتصادی و تهدیدات دریاچه ارومیه، محیط زیست و ارزشهای اقتصادی و عملکردی اکوتوریسم بیان شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی گفت: افزایش نمک و مواد شیمیایی در هوا، تغییر زمانبندی فصول، کاهش دوره زراعت به واسطه افزایش دما، کاهش دما و افزایش روزهای بدون باران، افزایش بیماری های سیستم تنفسی، افزایش انواع سرطانها و سقط جنین و انواع نارسایی ها در کودکان، شیوع بیماری های چشمی، کاهش حاصلخیزی زمینهای کشاورزی، برهم خوردن تعامل کمی و کیفی آبهای زیرزمینی منطقه و ضررهای اقتصادی غیر قابل جبران از پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه است.

حسن عباس نژاد گفت: عدم تامین اعتبارات مورد نیاز مصوب و اجرای پروژه های اولویت دار، عدم همکاری کشاورزان در جهت کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی، رشد سریع خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، انتقال ذرات نمک به شهرها و اراضی اطراف، کاهش سریع آبهای زیرزمینی در دشتهای منطقه، کوچ مردم روستاها و شهرهای اطراف به سایر مناطق از جمله چالش های موجود در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه است.

کد خبر 2121782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha