سخن روز/

سلطان عمان میانجی مورد اعتماد

سلطان عمان میانجی مورد اعتماد

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : سفر سلطان قابوس بن سعید، سلطان عمان به تهران فصل جدیدی از مناسبات ایران با شورای همکاری خلیج فارس از یکسو و ایران و کشورهای غربی از سوی دیگر را خواهد گشود.

پادشاه عمان شخصیتی است که همواره توانسته در طول سه دهه گذشته کشور خود را از طوفان های سهمگین سیاسی که بخشی از کشورهای منطقه را در نوردیده با درایت و هوشمندی حفظ کند.

سیاست حکیمانه و مشی اعتدال گرایانه سلطان قابوس سبب شده تا ملت ایران با دیده احترام به ملت عمان بنگرد، زیرا این کشور تحت هیچ شرایطی اخلاق مداری را فدای تاثیرات سیاسی و تحولات منطقه ای و جهانی نکرده است.

پادشاهی عمان که یکی از کشورهای مهم عضو شورای همکاری خلیج فارس به شمار می رود در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تلاش کرد تا نقش تعدیل کننده ای در رفتار نا متوازن سایر کشورهای عضو این شورا نسبت به ایران ایفا کند .

متاسفانه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش می کنند تا بیش از حجم سیاسی و فرهنگی خود در منطقه و جهان ایفای نقش کنند و به همین دلیل این کشورها بدون توجه به جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران خود را رقیب سیاسی جمهوری اسلامی تلقی می کنند.

به همین دلیل این کشورها نقشی کاملا تخریبی در رخدادهای لبنان، سوریه و مصر ایفا کردند که حاصل این نقش آفرینی بحرانی شدن اوضاع امنیتی منطقه بوده است.

بر خلاف این کشورها، پادشاهی عمان علیرغم بر خورداری از ظرفیت های بالای سیاسی و ژئو استراتژیکی همواره تلاش داشته تا منطقه خلیج فارس به ویژه عمان را از نا ملایمات و تاثیرات خارجی مصون نگه دارد.

نقشی که پادشاهی عمان در مهار برخی کشورهای تند رو حوزه خلیج فارس به عهده داشته تا حدودی توانسته امنیت خلیج فارس را تامین کند و این یکی از ویژگی های سیاسی پادشاهی عمان است .

اکنون با انتخابات اخیر جمهوری اسلامی ایران و پیروزی دکتر حسن روحانی در این انتخابات، قطعا ادبیات سیاسی دولت جدید ایران با گذشته کاملا تفاوت کرده، اما این تفاوت به مفهوم تسلیم در برابر زیاده خواهی های غرب نیست.

ایران اکنون نیازمند یک دیپلماسی فعال و اثرگذار است تا در پرتو آن بتواند با همکاری برخی کشورهای منطقه مانند پادشاهی عمان بحران های جاری منطقه را با هزینه کمتری مهار کند.

همکاری ایران و پادشاهی عمان می تواند در شکل گیری یک مجموعه همسو در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی موثر باشد به ویژه حل بحران سوریه، مصر و حوادث اخیر لبنان رابطه مستقیمی با شکل گیری چنین مجموعه ای دارد.

ایران از یک سو آماده همکاری فعال برای یارگیری جدید و تعامل مثبت با همسایگان عرب حوزه خلیج فارس است و از سوی دیگر در تلاش است تا زمینه همکاری با کشورهای غربی را فراهم کند.

اگر چه این همکاری نیاز به وساطت نیست، اما با توجه به اینکه پادشاه عمان شخصیت سیاسی معتبری در منطقه و جهان تلقی می شود و از یک احترام بین المللی قابل قبولی برخوردار است می تواند زمینه ساز چنین تعاملی باشد.

لذا سفر سلطان قابوس به تهران که نخستین سفر یک شخصیت مهم منطقه ای پس از آغاز دوره اول ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی به شمار می رود از اهمیت بالایی در روابط منطقه ای وبین المللی ایران بر خوردار است.

این سفر از این جهت حائز اهمیت است که پادشاه عمان از نقطه نظرات مقامات سیاسی جدید ایران برای گشایش باب مناسبات سیاسی میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آگاه خواهد شد.

اهمیت این سفر زمانی مشخص می شود که پادشاه عمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می کند، زیرا این دیدار نشانه احترام عمیق رهبری و ملت ایران به شخص پادشاه عمان است.

نتایج سفر سلطان قابوس قطعا به زودی در عرصه های منطقه ای وبین المللی آشکار خواهد شد و اتفاقات مثبتی در چارچوب تعاملات منطقه ای وبین المللی روی خواهد داد که این اتفاقات می تواند تاثیر مثبتی در کاهش تنش های منطقه ای باقی داشته باشد.


حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا

کد خبر 2122384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha