۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۸

ظهرابی:

توران شاهرود مهمترین زيستگاه يوزپلنگ آسيايي است/حضور هشت نوع گربه سان

توران شاهرود مهمترین زيستگاه يوزپلنگ آسيايي است/حضور هشت نوع گربه سان

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی است، گفت: دو ذخيره گاه خارتوران و كوير این استان زيستگاه دو گونه نادر يوزپلنگ و گورخر آسيايي است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه دو ذخيره گاه خارتوران و كوير این استان زيستگاه دو گونه نادر يوزپلنگ و گورخر آسيايي است، اظهار داشت: لذا حفظ محيط زيست استان و خصوصا حفاظت از اين دو گونه نه تنها براي استان بلكه براي همه دنيا حائز اهميت است.

وی با تاکید بر اینکه استان سمنان با داشتن این دو ذخیره گاه، بخش عمده ای از مساحت ذخیره گاه های کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در کشور 11 ذخیره گاه زیست کره وجود دارد.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان به تنوع زیستی فوق العاده این استان اشاره کرد و افزود: این استان با برخورداری از مناطق حفاظت شده به میزان 2.5 برابر میانگین کشوری، هشت نوع از گربه سانان موجود در کشور را در خود جای داده است.

ظهرابی هچنین از نصب تابلوهايي با عنوان مسير عبور يوزپلنگ در شهرستان شاهرود در مسير ميامي - مشهد و حوالي جاده ورودي به بيارجمند خبر داد و افزود: با توجه به قرار گرفتن مجموعه مورد حفاظت توران به عنوان بزرگترين ذخيره گاه زيست كره كشور در جوار جاده اصلي سمنان – مشهد و جاده اصلي شاهرود – بردسكن براي آموزش و ترغيب مردم به ويژه مسافران و رانندگان به رعايت سرعت مناسب در اين محل ها، تابلو هايي با مضمون محل عبور حيوانات وحشي با اندازه اي بزرگتر و با نماد يوزپلنگ آسيايي تهيه و به زودي در گذرگاه هاي عبور اين گونه نادر نصب مي شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عمده ترین دلایل مرگ و میر گوشتخوران از جمله یوزپلنگ آسیایی در کشور تصادف های جاده ای است اظهار داشت: ذخيره گاه زيست كره توران يكي از زيستگاه هاي مهم يوزپلنگ آسيايي است و وجود جاده ترانزيتي در حاشيه اين ذخيره گاه كه در كريدور مهاجرتي يوزپلنگ آسيايي به مناطق آزاد و قسمت شمالي جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنيت زيستگاه مي شود بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و در مواردي تصادفات جاده اي براي اين گونه نادر و ارزشمند مي شود.  

مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان در خاتمه از كليه هموطنان و رانندگان خواست در مكان هايي كه اين تابلوها نصب شده با احتياط و سرعت كمتر حركت كنند تا شاهد حوادث ناگوار برخورد با اين گونه هاي ارزشمند جانوري نباشيم.

کد خبر 2122451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha