۶ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۵۷

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

سیاستهای ترکیه جنگ، تفرقه و ویرانی به بار می آورد/ آنکارا نقش اسب تروای غرب را دارد

سیاستهای ترکیه جنگ، تفرقه و ویرانی به بار می آورد/ آنکارا نقش اسب تروای غرب را دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با مهر به پیامدهای سیاست های جنگ طلبانه ترکیه در داخل این کشور و منطقه و جهان پرداخت و تاکید کرد تلاش برای گشایش جبهه ای علیه دمشق در ابعاد مختلف، برای آنکارا تبعات منفی خواهد داشت.

"صادق ملکی" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر به تشریح تبعات داخلی ، منطقه ای و جهانی سیاست های جنگ طلبانه ترکیه پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که از وی پرسید مشارکت ترکیه در جنگ احتمالی آمریکا و غرب علیه سوریه چه تبعاتی برای این کشور خواهد داشت گفت: ترکیه بیشتر از اینکه به فکر مشارکت در منطقه باشد، مشتاق پیشقراولی در جنگی سیاه در منطقه است.  این کشور با مواضعی که اتخاذ کرده است چهره کشوری را از خود ترسیم کرده که به بهای تغییر موازنه قدرت در سوریه حاضر است جنگ را به منطقه تحمیل کند.

وی در ادامه با اشاره به تبعات سیاست های ترکیه گفت: مشارکت و تلاش ترکیه برای گشایش جبهه ای علیه دمشق در ابعاد مختلف، برای این کشور تبعات منفی خواهد داشت. مهمترین تبعات این جنگ اثبات ذهنیتی خواهد بود که اعتقاد داشت ترکیه اسب تروای غرب در منطقه است و حزب عدالت و توسعه در 10 سال گذشته تلاش می کرد که آن را تغییر دهد، با تلاش ترکیه برای آغاز این جنگ مردم منطقه به این باور خواهد رسید که اقدامات ترکیه در سال های اخیر اقدامی تاکتیکی بوده و از منظری ادعای اسلام گرای پوششی برای کاستن حساسیت مردم ترکیه و منطقه در همراهی با غرب بوده است.

وی همچنین گفت: در بعد منطقه ای نیز کشورهایی نظیر ایران ، عراق ، لبنان و .... مخالف مداخله نظامی برای حل بحران سوریه هستند و پیشقراولی ترکیه برای جنگ در نگرش این کشورها به ترکیه تاثیر خواهد گذشت.

ملکی درباره تبعات داخلی سیاست های دولت ترکیه اظهار داشت: در داخل ترکیه نیز علویان، احزاب اسلامی، ملی گراها ،لائیک، اسلامگرایان مستقل و ... مخالف سیاست های ماجراجویانه ترکیه درسوریه و در نتیجه مخالف جنگ هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پیامدهای بین المللی سیاست ترکیه گفت: همچنین در بعد بین المللی نیز با توجه به دیدگاه و مواضع روسیه و چین نسبت به بحران سوریه ، پیشقراولی ترک ها در جنگ تاثیرات منفی نسبت به ترکیه نزد این دو قدرت برجای خواهد گذشت.

وی تاثیرات اقتصادی این جنگ احتمالی را مهم خواند و اظهار داشت : تاثیرات اقتصادی این جنگ بر ترکیه نیز، خود از اهمیت ویژه برخوردار است که گسترش دامنه جنگ شرایط غیرقابل پیش بینی را می تواند برای ترکیه و منطقه رقم زند. نکته راهبردی آن است که تصویر سوریه بدون اسد روشن نبوده و همچنان مبهم است. اگر حمله به سوریه منجر به ظهور  سه کشور شود ، حداقل دو نقطه تجزیه شده در سوریه بیشترین پیوستگی و همگرایی را با مناطق کردنشین و علوی نشین ترکیه خواهد داشت و این می تواند برای آنکارا فاجعه آفرین باشد.

ملکی در پایان افزود: اگرچه در شرایط جاری بحران سوریه اوج گرفته و جنگ از نظر بسیاری از محافل سیاسی نزدیک شده است، اما امروز با همه هیجانهای خود خواهد گذشت و چیزی که از امروز در خاطره ها مانده و مبنای قضاوت مردم خواهد شد رفتار کشورها خواهد بود. ترکیه راهی را برگزیده که برای منطقه جنگ، ویرانی، تفرقه، تجزیه و... به ارمغان خواهد آورد.

گفتگو : پیمان یزدانی

کد خبر 2124431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha