۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۴۷

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

آخرین گمانه زنی ‌های چهاردهمین رئیس سازمان محیط زیست / هجوم معدنکاوان به بهترین زیستگاه آهو

آخرین گمانه زنی ‌های چهاردهمین رئیس سازمان محیط زیست / هجوم معدنکاوان به بهترین زیستگاه آهو

گمانه زنی چهاردهمین گزینه برای ریاست سازمان محیط زیست، هجوم معدنکاوان به بهترین زیستگاه آهو، ضرورت اختصاص بودجه برای مهار ریزگردها، نصب تابلو های عبور یوز در جاده، اعتراض به تخریب باغ لواسان و خطر بیابانی شدن بام ایران ازمهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته هم در حالیکه حدود یک ماه از جلسه رای اعتماد وزاری کابینه دولت یازدهم می گذرد بازهم گمانه زنی در مورد رییس سازمان محیط زیست یکی از داغترین مباحث زیست محیطی بود ودکتر نیره خوش خلق سیما  چهاردهمین گزینه مطرح شده در رسانه ها برای این کرسی خالی  بود که البته او سومین زنی بود که برای این سمت عنوان می شود اما در کنار این موضوع حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای دیگری هم  بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

ضرورت اختصاص بودجه ملی برای مهار ریزگردها

در اولین روز از هفته جاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه یکی از علل توسعه نیافتگی استانهایی مانند خوزستان وجود مدیران ناتوان و ضعیف است، گفت: امیدواریم دولت جدید در این خصوص هوشمندی بیشتری داشته باشد.
اسماعیل جلیلی افزود: با توجه به اینکه برای مهار پدیده مخرب ریزگردها که مشکلات بسیاری زیادی را برای مردم استانهای غربی و جنوبی کشورمان ایجاد کرده بودجه ای اختصاص نیافته است، به نظر می رسد تخصیص بودجه ملی به این منظور باید در اولویت اقدامات دولت جدید قرار گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه رویکرد دولت دهم در مورد ریزگردها مناسب نبود و کارآیی نداشت، تاکید کرد: چرا برای مبارزه با پدیده ای به این بزرگی بودجه ای در نظر گرفته نشد در صورتی که برای حل مشکلات پدیده های محیط زیستی باید منابع سازمان حفاظت محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

معدن کاوان این بار تن آهوان را در بهترین زیستگاهشان می لرزانند

یکشنبه این هفته سرانجام دیوان عدالت اداری پس از 30 سال کشمکش میان سازمان محیط زیست و وزارت صنایع برای بهره برداری از معدن سنگ تراورتن در امن ترین منطقه پناهگاه حیات وحش موته که بهترین زیستگاه آهو در کشور است را پایان داد و با دادن حکم بهره برداری از این معدن لرزه بر تن آهوان این منطقه انداخت.
این معدن در سال 1354 احداث شد اما به دلیل حساسیت منطقه  از سال 1362 به بعد بر اساس توافق سازمان محیط زیست با وزارت صنایع و معادن به دلیل قرارگرفتن معدن درناحیه امن پناهگاه حیات وحش موته در اصفهان هرگونه بهره برداری از آن متوقف شد.
طی 30 سال گذشته بارها مکاتباتی میان این دو دستگاه مبنی بر اجازه بهره برداری از این معدن انجام شده که از آنجایی که پناهگاه حیات وحش موته در حال حاضر بهترین زیستگاه آهو و بسیاری دیگر گونه های جانوری مانند کل و بز و قوچ و میش است همواره با مخالفت شدید سازمان محیط زیست مواجه شده است .
اما چندی پیش در حالیکه بیش  از 2 ماه از تشکیل جلسه کارگروه توسعه بخش معدن و ارائه مجوز برای عملیات معدن کاوی در بخش های وسیعی از مناطق چهار گانه سازمان محیط زیست نمی گذرد مالک این معدن که از بخش خصوصی است با طرح شکایتی در دیوان عدالت اداری موفقبه  کسب رای مثبت این دستگاه و درنتیجه اخذ مجوز معدن کاوی در در این منطقه شده است.

نصب تابلوهای عبور یوز در جاده ها/ مرگ بیش از 11 یوزپلنگ در تصادفات جاده ای طی یک دهه

پس از مرگ دست کم 11 یوزپلنگ از حدود 70 یوزپلنگی که در کل کشور وجود دارد طی یک دهه اخیر مسئولان از نصب تابلوهای عبور یوز در یکی از مهمترین زیستگا ههای این گونه ارزشمند خبر می دهند.
روز دوشنبه  مدیرکل محیط زیست استان سمنان از نصب  تابلوهایی با عنوان مسیر عبور یوزپلنگ در شهرستان شاهرود جاده میامی- مشهد و حوالی جاده ورودی به بیارجمند نخبر داده است.
به گفته وی، با توجه به قرار گرفتن مجموعه حفاظت شده توران به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور در جوار جاده اصلی سمنان –  مشهد و جاده اصلی شاهرود – بردسکن،  به منظور آموزش و ترغیب مردم به ویژه مسافران و رانندگان به رعایت سرعت مناسب در این محل ها، تابلو هایی با مضمون محل عبور حیوانات وحشی، البته با اندازه ای بزرگتر و با نماد یوزپلنگ آسیایی تهیه و به زودی در گذرگاه های عبور این گونه نادر نصب می شود.
ظهرابی افزود: ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی است و وجود جاده ترانزیتی در حاشیه این ذخیره گاه که در کریدور مهاجرتی یوزپلنگ آسیایی به مناطق آزاد و قسمت شمالی جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنیت زیستگاه می شود، بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و تصادفات جاده ای برای این گونه نادر و ارزشمند شده است.

نیره اعظم خوش خلق سیما گزینه جدید ریاست سازمان محیط زیست

سه شنبه هفته جاری یکی از مشاوران رئیس جمهور از بررسی برنامه های نیره خوش خلق سیما استاد یار پژوهشکده بیوتکنولوژی به عنوان گزینه جدید ریاست سازمان محیط زیست در کنار دو گزینه ای که پیش از این مطرح شده بودند خبر داد.
به گفته وی،  برای ریاست سازمان محیط زیست همچنان در حال بررسی هستیم تا ظرف چند روز آینده بهترین گزینه انتخاب شود و درکنار علی محمد نوریان و عیسی کلانتری برنامه های دکتر نیره اعظم خوش خلق سیما نیز برای این پست بررسی می شود.
خوش خلق سیما استادیار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که دارای دکترای فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه هیروشیمای ژاپن است صاحب بیش از 30 مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی، بین‌المللی و سمینارهای داخلی و خارجی است و در سوابق خود ریاست بخش فیزیولوژی گیاهی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و معاونت اداری و مالی آن و قائم‌مقامی این پژوهشکده را نیز دارد.
وی عضو سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است و در کمیسیون هماهنگی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی عضویت دارد.

نامه سرگشاده بسیج های دانشجویی تهران در اعتراض به تخریب باغ حکمت لواسان

در این روز  6 بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران درنامه ای سرگشاده نسبت به ادامه روند تفکیک غیر قانونی و تخریب باغ 18 هزار متری حکمت لواسان به ستاد اجرای فرمان امام راحل(ره)اعتراض کردند.
در این نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در روز درختکاری سال گذشته بر حفظ فضای سبز شهری و باغات داخل شهر توسط تمام دستگاهههای مرتبط و همکاری قوای سه گانه برای جلوگیری از تخریب فضای سبز خطاب به مدیر ستاد اجرای فرمان امام (ره) آمده است: پیرو مکاتباتی که بسیج دانشگاه تهران اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص تفکیک غیرقانونی و تخریب باغ 18 هزار متری حکمت در لواسان با این ستاد داشت، گروهی از اعضای بسیج دانشگاه تهران به همراه نماینده ای از یکی از دستگاه های نظارتی مجددا از این باغ بازدید کرند كه مشاهده شد اقدامی در راستای جلوگيري از تخريب باغ انجام نگرفته و ساخت و ساز در این باغ هنوز ادامه دارد. البته روز بعد مدیر کل روابط عمومی ستاد اجرای فرمان امام راحل این باغ را تحت مالکیت شهرداری و خارج از مسئولیت این ستاد عنوان کرد و گفت شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.

پرآب ترین منطقه زاگرس بیابانی شد

زنگ خطر بیابانی شدن هر روز در گوشه ای از این مرز وبوم و یکی از استانهای کشور شنیده می شود تا جایی که پس از رسیدن گرد و خاک ناشی از این پدیده در استانی مانند سیستان تا پشت بام خانه ها چهارشنبه این هفته اعلام شد موج  بیابانزایی به پر آب ترین منطقه زاگرس که بام ایران معروف است نیز رسیده است.
اطلاعات و داده‌های پژوهشی و مطالعاتی انجام شده در دشت‌های حاصلخیز چهارمحال و بختیاری، از مشاهده  پدیده فرونشست زمین به‌عنوان شاخص‌ترین شناسه‌های آغاز بیابان‌زایی در سرزمین آب‌ها حکایت دارد.
چهارمحال و بختیاری با میانگین بارش حدود 700 میلی‌متر – که نزدیک به میانگین جهانی است – در شمار یکی از قطب‌های اصلی تولید آب در زاگرس مرکزی و کشور قرار داشته و به‌عنوان سرچمشه‌های اصلی رودخانه‌هایی چون زاینده‌رود و کارون بزرگ است اما در میان حیرت کارشناسان و متخصصان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، نشانه‌های فرونشست زمین و آغاز پدیده فاجعه‌بار بیابان‌زایی در دشت‌های این منطقه مشاهده شده است که این موضوع نگرانی کارشناسان از فراگیر شدن موج بیابانزایی در تمام کشور را دو چندان می کند.

مهمترین برنامه های جدیدترین گزینه های ریاست سازمان محیط زیست

در این روز مدیر گروه فناوریهای مرکز تحقیقات استراتژیک کشور و رئیس انجمن ایمنی زیستی با بیان اینکه کلانتری و خوش خلق سیما وجوه مشترک زیادی دارند گفت: مدیریت بحران آب و استفاده از فناوریهای نوین مهمترین اولویت آنها به عنوان جدیدترین گزینه های ریاست سازمان محیط زیست است.
بهزاد قره یاضی با بیان این مطلب افزود: رئیس جمهور همکاران خود را تا کنون با مطالعه و تدبیر بسیار زیادی انتخاب کرده و در ادامه هم قطعاً چنین رویه ای خواهد داشت.
به گفته وی، در بین گزینه هایی که بر اساس اخبار منتشر شده برای ریاست سازمان محیط زیست مطرح هستند روز گذشته یکی از مشاوران رئیس جمهور در جدیدترین خبر  سه گزینه را برای ریاست سازمان مطرح کرده که به طور قطع انتخاب نهایی دکتر روحانی هر یک از آنها که باشد مورد حمایت و پشتیبانی ویژه جامعه علمی کشور خواهند بود.

کد خبر 2125097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha