۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲

گزارش مهر؛

رایزنی های گسترده ایران در خصوص بحرانی شدن اوضاع سوریه

رایزنی های گسترده ایران در خصوص بحرانی شدن اوضاع سوریه

در حالی که اوضاع سوریه با توجه به احتمال مداخله خارجی در حال بحرانی شدن است ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد رایزنی های گسترده ای را برای کنترل اوضاع و پیشگیری از وقوع درگیری نظامی دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در چند روز گذشته و در پی انتشار اخبار ضدو نقیض در خصوص تصمیم امریکا و برخی کشورهای غربی برای حمله نظامی به سوریه ایران رایزنی های منطقه ای و بین المللی را برای پیشگیری از وقوع جنگ در منطقه آغاز کرده که این رایزنی ها همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه روساي جمهور ايران و روسيه شامگاه چهارشنبه در مکالمه تلفني توسل به زور و اقدام نظامي غير قانوني و فاقد مشروعيت عليه کشوري ديگر را نقض فاحش مقررات بين‌المللي توصيف کرده و بر ضرورت بکارگيري همه تلاش‌ها و راه‌ها براي جلوگيري از حمله نظامي به سوريه و آسيب رسيدن به مردم اين کشور تأکيد کردند.

روحانی در جلسه اخیر هیئت دولت نیز ضمن ابراز نگرانی از تحولات منطقه اظهار کرده بود: مردم جهان و به ویژه مردم منطقه خاورمیانه آمادگی پذیرش جنگ جدید را ندارند و هر گونه ماجراجویی در این منطقه خطرات جبران ناپذیری برای ثبات در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت و تنها به گسترش افراط و تروریزم در منطقه خواهد انجامید.

رهبرانقلاب نیز در دیدار با هیئت دولت یازدهم تهدید آمریکا به دخالت در سوریه را، فاجعه ای قطعی برای منطقه خواندند و تأکید کردند: هرگونه دخالت و جنگ طلبی یقیناً به ضرر آتش افروزان خواهد بود.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان، در گفتگوهای تلفنی با وزرای امور خارجه اردن، کویت، ایتالیا، سوییس، بلژیک، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوري آذربايجان و الجزاير ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کس، خاطر نشان کرد: هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران قربانی استفاده از این نوع سلاحها نبوده و از این جهت ما استفاده از سلاح شیمیایی از جانب هر كس كه باشد را محکوم می دانیم و خواستار آن هستیم که بازرسان سازمان ملل بدون هیچ پیشداوری نسبت به عامل این اقدام دردناک تحقیقات جامعی به عمل بیاورند.

 وزير امور خارجه كشورمان همچنین در گفتگو با اخضر ابراهیمی ضمن محكوم كردن هرگونه استفاده از سلاح شيميايی نگرانی جمهوری اسلامی ايران را نسبت به هرگونه ماجراجويی جديد در منطقه اعلام و نسبت به تبعات وخيم آن هشدار داد.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه در ادامه رايزنيهای منطقه ای و بين المللی خود پيرامون تحولات سوريه بعداز ظهر جمعه نیز بطور جداگانه در تماسهای تلفني با وزراي امور خارجه كشورهاي پرتغال و اتريش گفتگو كرد.در اين تماس های تلفني وزير امور خارجه ضمن تاكيد بر محكوميت قاطع استفاده از سلاح شيميايي و با انتقاد از تلاش برخي طرفها جهت جنگ افروزی جديد در منطقه نسبت به عواقب و پيامد های هرگونه اقدام نظامي ابراز نگراني کرد.

ظریف روز جمعه هم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تحولات سوریه تاکید کرد: از سوی دیگر تصمیم به جنگ، موضوعی نیست که کشورها بتوانند بر مبنای اراده خود اتخاذ کنند، یعنی دنیا نمی تواند تحمل کند که یک یا چند کشور خودشان نقش دادستان، قاضی و مجری احکام را یکجا به عهده بگیرند و بر اساس منافع خودشان و نه واقعیات عمل کنند که پایان این مساله برای خودشان نیز خطرناک است.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان با تکذیب خبر منتشر شده در روزنامه الاخبار لبنان مبنی بر اینکه جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در سفر اخیر به تهران، خبر حمله نظامی به سوریه را به اطلاع مقامات ایران رسانده است، گفت: در سفر اخیر آقای فلتمن به تهران به فلتمن گفته شد که ما به عنوان قربانی سلاح شیمیایی، مخالف کاربرد سلاح شیمیایی به هر نحوی هستیم و سوریه به تهران، پکن و مسکو اطمینان داده است که از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حمله نظامی به سوریه خطایی راهبردی تلقی می شود و در صورت وقوع این حمله، ابعاد آن محدود نخواهد ماند.

با این حال به نظر می رسد کشورهای غربی درباره حمله نظامی به سوریه اختلاف نظر جدی دارند تا جایی که انگلیس به عنوان اصلی ترین هم پیمان امریکا در حمله به عراق و لیبی اعلام داشته که به دلیل مخالفت پارلمان این کشور در حمله به سوریه همکاری نمی کند.

همچنین اظهارات ضدونقیضی نیز از سوی دیگر کشورهای غربی به گوش می رسد به شکلی که برخلاف اعلام اولیه مبنی بر انجام حمله در روز پنجشنبه قبل، مقامات و رسانه های غربی زمان های مختلفی را در این خصوص اعلام داشته اند که حاکی از فقدان برنامه هماهنگ است.

کد خبر 2126205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha