۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳

ضرورت راه اندازی تور گردشگری مجموعه خانه های پیرنیا در لاله زار

ضرورت راه اندازی تور گردشگری مجموعه خانه های پیرنیا در لاله زار

مجموعه خانه پيرنيا در خيابان لاله‌زار نو با معماري خاص، رويدادهايي که در آن رخ داده و قرارگيري در خيابان تاريخي لاله‌زار نو و همچنين همجواری با مؤسسه طب اسلامي (خانه مشیرالدوله) موقعيت ممتازي براي تورهاي تهرانگردي بوجود آورده و مي‌تواند از اين طريق دوباره باززنده سازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی پیرنیا طی مزایده ای به قیمت 122 میلیارد و چهارصد هزار ریال به مزایده گذاشته شد. پیش از این نیز نقاشیهای دیواری این خانه تاریخی لاله زار تهران دزدیده شده بود.

برگزار کنندگان مزایده فروش خانه یپرنیا به تمامی درخواست کنندگان اعلام کردند که استعلام شهرداری منطقه 12 به نامه شماره 44/79976 به تاریخ 11 خرداد 92 را در اختیار دارند  و شهرداری منطقه نیز نامه ای را به امضای علی محمدنژاد (شهردار منطقه 12) در تاریخ 18 تیرماه امسال به ستاد اجرا کننده مزایده، اعلام کرده  و به آنان اجازه تغییر کاربری این عمارت به ساختمان تجاری، مسکونی و اداری داده است.

در این باره یکی از کارشناسان میراث فرهنگی در تهران به خبرنگار مهر گفته بود: براساس قوانین هر گونه کاربری و یا تخریب برای خانه تاریخی پیرنیا خلاف قانون است و  براساس طرح تفصیلی، بناهایی که ارزشمند شناخته شده اند باید سه سال پس از اعلام طرح، تعیین تکلیف شوند و شهرداری برای هرتغییری از میراث فرهنگی استعلام گرفته باشد در آن صورت اگر در مدت دو ماه سازمان میراث فرهنگی به آنها پاسخی نداد، می توانند مجوز تغییر کاربری بدهند. منتها سازمان میراث فرهنگی این بنا را دارای ارزش تاریخی دانسته است.

این درحالی است که بخش‌هاي مختلف مجموعه خانه پيرنيا از يک سو از معماري خاصي برخوردار است و از سوي ديگر در خيابان لاله‌زار نو واقع شده که خود روايت‌گر روند تغييرات فرهنگي و اجتماعي است. اينک در قسمتي از خانه، مؤسسه طب اسلامي و مکمل وابسته به دانشگاه تهران فعاليت می کند که مي‌تواند براي گردشگران داخلي و خارجي جذاب باشد.

در این باره، سيد‌اشرف‌الدين گوشه‌گير، مدير موسسه طب اسلامي که کاربری جدیدی به یکی از خانه های پیرنیا داده است، در جلسه ای با اعضاي انجمن صنفي راهنمايان تهران، گفت:اگر مؤسسه طب اسلامي در خانه پيرنيا واقع نشده بود معلوم نبود که سرنوشت اين بخش چه مي‌شد و چه بسا به اندازه قسمت‌هاي ديگر آسيب مي‌ديد. هر چند اينک نيز ترک‌هايي در ساختمان ديده مي‌شود که مربوط به ساخت و ساز پاساژ مرجان است و تعميراتي نياز دارد اما به هر حال زنده است.

وی گفت: به احتمال زياد آن که خانه پيرنيا را از طريق مزايده خريداري خواهد کرد، قصد تغيير کاربري دارد که در آن صورت ساختمان مؤسسه نيز تحت تأثير قرار مي‌گيرد و احتمال آسيب به بخش دیگری از مجموعه خانه پیرنیا وجود دارد.

مدير مؤسسه طب اسلامي و مکمل ضمن اعلام آمادگي براي بازديدهاي گروهي از راهنمايان گردشگري براي بازديد مؤسسه دعوت کرد و گفت: لازم است راهنمايان و مردم از خانه پيرنيا ديدن کنند تا هم معماري شگفت‌انگيز آن را از نزديک ببينند و هم طب اسلامي را به آنها معرفي کرد. همچنين مي‌توان به گردشگران خدمات معاينه ارائه داد تا به طور عيني با اين طب آشنا شوند.

خانه تاریخی پیرنیا به عنوان یکی از مجموعه خانه های پیرنیا در لاله زار واقع شده و چند روز پیش به مزایده گذاشته شده منتها رسانه ای شدن حراج این خانه تاریخی منجر به فروخته نشدن این خانه تاریخی شد.

البته این خانه در همایش ثبت آثار تاریخی که در استان البرز برگزار شده بود، مورد بررسی و پرونده ثبتی آن آماده شد، اما طبق آنچه مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت، به دلیل سهل انگاری مدیران، پرونده این خانه برای دریافت شماره ثبت به سازمان کل میراث فرهنگی ارجاع داده نشده بود.

.............. عکس از مرجان حاجی رحیمی

کد خبر 2126225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha