۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۰۹

قدمی در نشست خبری عنوان کرد:

تشریح روند اصلاح اساسنامه کمیته المپیک/ اجازه برگزاری انتخابات را نداریم

تشریح روند اصلاح اساسنامه کمیته المپیک/ اجازه برگزاری انتخابات را نداریم

نایب رئیس کمیته ملی المپیک طی نشست خبری روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک که گفته می شود به تایید کمیته بین المللی المپیک رسیده است را تشریح کرد. قدمی در این نشست صحبت‌های افشارزاده مبنی بر الزامی بودن اصلاح اساسنامه بر اساس اجلاس برگزار شده در کپنهاگ را رد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مهدی قدمی برای تشریح روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک امروز شنبه در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

فرایند اصلاح اساسنامه چگونه رقم خورد؟
در این نشست نایب رئیس کمیته ملی المپیک به فرآیند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک از سال 88 تا به امروز اشاره کرد و اظهار داشت: طی این سال و در چهارمین جلسه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با مدیریت جدید، مصوب شد که اساسنامه کمیته به روز شده و شرایط بهبود کار لحاظ شود. بر این اساس کار به کمیسیون برنامه ریزی کمیته ملی المپیک با مدیریت بنده موکول شد. از همان زمان از تمام اعضای مجمع و روسای فدراسیون ها در مورد شکل اصلاح اساسنامه نظر گرفته شد.

وی افزود: در سال 88 و از منظر کارشناسی طی جلسه ای که 15 شهریور برگزار شد اساسنامه اصلاحی در جلسه هیات اجرایی به تصویب رسید و قرار شد روی جزئیات آن کار شود. بر مبنای دو سند بالادستی منشور المپیک و دستورالعمل اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک ارسالی از سوی کمیته بین المللی المپیک روند اصلاحات انجام شد.

کنار نگذاشتن دو عضو وزارت ورزش و جوانان!
قدمی با یادآوری آخرین اصلاحات انجام شده در آن زمان گفت: آن زمان و طبق اصلاحات باید دو عضو از اعضای مجمع کنار گذاشته می شدند این اعضا از وزارت ورزش بودند و انجام این کار باعث تشدید برخی از اختلافات می شد. در آن مقطع انجام این کار باعث ایجاد این شائبه شد که کمیته به دنبال یارگیری است به همین دلیل آن زمان این کار را انجام ندادیم و گفتیم که شاید اصلاً زمان مناسبی برای اصلاحات نباشد به همین دلیل هیات اجرایی مصوب کرد که اصلاحات به بعد از انتخابات موکول شود.

خرداد 91 شرایط متفاوت شد
نایب رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: طبق روند اصلاحات و اگر قرار بود 18 نفر اعضای مجمع را کم می کردیم تعدادی از فدراسیون ها حذف می شدند که این خیلی جالب نبود. در هر صورت روند مسیر منطقی خود را طی می کرد تا اینکه در 10 خرداد 91 یعنی دو سه ماه پیش از المپیک از IOC نامه ای به دست ما رسید که در راستای عزل روسای برخی از فدراسیون ها بود.

محتوای نامه چه بود؟
وی با بیان اینکه همه می دانند که بعد از المپیک برنامه ریزی برای انتخابات دنبال می شود و به همین دلیل پیش از المپیک هیچ کسی به دنبال این موضوع نبود، خاطرنشان کرد: با این حال این نامه پیش از المپیک به کمیته واصل شد. در بخشی از نامه آمده بود که مطلع شده‌ایم تعدادی از روسای ایران با دخالت دولت عزل و جایگزین می شوند در حالی که دولت نمی‌تواند در حیطه داخلی مانند برگزاری انتخابات دخالت داشته باشد.

قدمی خاطرنشان کرد: متعاقب این نامه در 2 تیرماه 91 نامه مشترک دیگری از IOC و OCA به دستمان رسید در مورد دخالت در انتخابات. بر اساس این نامه برگزاری هرگونه انتخابات حتی انتخابات کمیته ملی المپیک ممنوع اعلام شد.

جلسه با مسئولان در المپیک
وی با بیان این که برای حل این مشکل کمیته ملی المپیک با مقامات IOC و OCA هماهنگی های لازم را انجام داد، گفت: سوم مرداد و در حاشیه بازی های المپیک جلسه ای برگزار شد. این جلسه فرصت مناسبی برای بررسی مسایل مطرح شده در نامه های ارسالی بود که البته وزیر ورزش به دلیل ترافیک موفق به حضور در آن نشد.

نامه نگاری مجدد با ایران
نایب رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: بلافاصله بعد از المپیک نامه دیگری از IOC و OCA به ایران ارسال شد و مجدداً بر نقض اصول جنبش المپیک در کشور دخالت دولت در انتخابات تاکید شد و اعلام کردند اساسنامه تمام فدراسیون ها در مراجع بین المللی ذیربط باید بررسی شود ضمن اینکه 27 مرداد هم اعلام شد که اساسنامه فارسی و انگلیسی کمیته به IOC ارسال شود.

نامه گلایه آمیز به ایران
وی تصریح کرد: 7 شهریور اساسنامه کمیته ملی المپیک را فرستادیم. طی مکاتباتی که با IOC داشتیم و با وجودی که پیش از آن از برگزاری هرگونه انتخابات برای کمیته و فدراسیون‌ها منع شده بودیم بر روی برگزاری انتخابات تاکید شد. در همین راستا 7 مهر سال 91 IOC نامه دیگری به ایران فرستاد و گله مندی خود را بابت برگزاری انتخابات برخی فدراسیون ها اعلام کرد و تاکید کرد که نباید برای هیچ فدراسیون و کمیته ای انتخابات برگزار شود.

مخالفت با درخواست ایران
قدمی یادآور شد: 7 مهر کمیته ملی المپیک طی نامه ای درخواست برگزاری انتخابات با اساسنامه موجود را داد اما IOC و OCA با آن مخالفت کردند. به دنبال آن سوم آبان 91 نامه دیگری از این دو نهاد ارسال شده مبنی بر اینکه در خصوص اساسنامه فدراسیون ها و کمیته المپیک به زودی پاسخ می دهیم و نباید انتخابات تا آن زمان برگزار شود.

اصلاحات ارسال شده و وجود برخی ایرادات
نایب رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: به دنبال این موضوع اساسنامه در مسیر اصلاح قرار گرفت و 4 بهمن 91 اساسنامه اصلاحی ارسال شد. در تاریخ 25 بهمن نظرات IOC در مورد اساسنامه ارسالی را دریافت کردیم. در این نامه هم تاکید شده بود در صورتی انتخابات برگزار شود که کلیه مشکلات ورزش ایران حل شده باشد. در این مقطع یک گروه کارشناسی روی اصلاحات کار کرد و پاسخ های لازم را به IOC ارسال کردیم البته بخشی از ایرادهای گرفته شده به دلیل یک سری از ابهامات بود ضمن اینکه در برخی موارد کلاً اصلاحات ما را نپذیرفته بودند.

وی یادآور شد: یکی از موارد اصلاحی که از سوی IOC به آن اشاره شده بود در مورد 6 ورزشکار المپیکی در مجمع بود که ما روی این موضوع تاکید داشتیم هر چند که 20 روز طول کشید تا مسئولان کمیته بین المللی پذیرفتند که این افراد در مجمع حضور داشته باشند.

رسیدگی به مشکلات موجود
قدمی گفت: یکی دیگر از ایرادها مربوط به حضور نمایندگان دولت در مجمع بود یعنی وزیر ورزش و معاون آموزش و پرورش که اعلام شده بود حضور آنها با منشور المپیک مغایرت دارد. در هر صورت ما به موارد مورد نظر بر اساس دیدگاه های خود رسیدگی کردیم و آنها را برای IOC ارسال کردیم. به دنبال آن 17 خردادماه در نامه جدید ارسالی اعلام شد که همه موارد باقی پذیرفته شده است ضمن اینکه باید بگویم در تمام نشست های برگزار شده برای انجام روند اصلاحات نماینده وزارت ورزش و جوانان یعنی آقای سجادی، 7 نماینده منتخب مجمع و اعضای هیات اجرایی حضور داشتند در کل این که فرآیند اصلاح اساسنامه 5 ماه طول کشید ضمن اینکه برای آن 60 ساعت نشست کارشناسی و 30 مکاتبه رفت و برگشتی داشتیم.

منابع چه کسانی هستند؟
مهدی قدمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه شما اعلام کردید که IOC گفته از طریق برخی منابع نسبت به برگزاری انتخابات مطلع شده است. از طرفی وزیر ورزش هم آن زمان در صحبت های خود به منابع آگاه اشاره می کرد، این منابع چه کسانی هستند؟ گفت: البته خیلی نیاز نیست کسی از داخل کشور خبررسانی کند. کما اینکه آقای عباسی در اجلاس ماکائو مصاحبه ای داشت که بعد از آن یکی از مسئولان IOC به آن اشاره کرد و این که بالاخره می خواهید مشکل‌تان حل شود یا نه؟ البته آن نشست با حضور شیخ احمد و پرومیرو از IOC برگزار شد اما وزارت ورزش روی مواضع خود پافشاری داشت و به همین دلیل به نتیجه نرسید.

نقض صحبت های دبیرکل
وی در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران به مطلبی اشاره کرد که به نوعی نقض گفته های دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد اجلاس برگزار شده در کپنهاگ و تاکید بر اصلاح اساسنامه ایران در این اجلاس بود.

بر این اساس سال 2009 اجلاسی در کپنهاگ برگزار شده بود که به گفته افشارزاده در آن اجلاس IOC نسبت به اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران تاکید کرد در حالی که قدمی در نشست خبری امروز خود اعلام کرد که اجلاس کپنهاگ هیچ الزامی برای اصلاح اساسنامه ایران نداشت.

چرا برکنار شده ها برنگشتند؟
"در واقع به خاطر برکناری روسای فدراسیون ها موضوع اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک پیش آمد با این حال و با وجود اصلاح صورت گرفته چرا این روسا به کار خود بازنگشتند"؟، نایب رئیس کمیته ملی المپیک گفت: بازگشت روسا و اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها سه شرط برای برگزاری انتخابات بود که از میان آنها اصلاح اساسنامه کمیته انجام شده است اما هنوز دو شرط دیگر انجام نشده به همین دلیل نمی توانیم انتخاباتی حتی برای فدراسیون ها داشته باشیم ضمن اینکه IOC می گوید اگر یک فدراسیون داخلی با فدراسیون بین المللی خود هماهنگی داشته باشد نه بازگشت رئیس لازم است و نه اصلاح اساسنامه، در واقع طبق گفته IOC هر یک از فدراسیون ها باید از فدراسیون بین المللی خود تاییدیه بگیرند. IOC  زمانی دخالت می کند که این تاییدیه گرفته نشده باشد.


برای برگزاری انتخابات اصرار داریم
وی در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران گفت: اعضای هیات اجرایی 11 نفرهستند که هر یک در جایگاه خود صحبت می کنند، امروز من به عنوان نماینده اعضای این هیات صحبت می کنم و آن چه می گویم روی سند و مدرک است.

قدمی تصریح کرد: البته برای برگزاری انتخابات اصرار داریم. در نشست هفته گذشته مصوب کردیم نامه ای به IOC ارسال کرده و خواستار اجازه برگزاری انتخابات شویم در عین حال متعهد شویم که دو تعهد باقی مانده را انجام دهیم.

تقاضای جلسه با وزیر کرده ایم
نایب رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که چرا این بار موضوع روسای برکنار شده این قدر حساس شده است اظهار داشت: زمانی که در یک کشور به موضوعی اعتراض وارد شود IOC خود را موظف به ورود می کند. حتماً در مورد این برکناری ها هم اعتراض هایی وجود داشته است در هر صورت ما برای پیگیری کارها باید با وزارت ورزش هم هماهنگ باشیم. آقای صالحی امیری تازه آمده اند و به همین دلیل تقاضای جلسه ای با وی را کرده ایم تا در این نشست تمام این موارد و راه حل های آن را ارایه دهیم. به نظر من اگر عزمی بر حل این موضوع باشد طی یک ماه قابل انجام است.

وی در مورد انتخابات فدراسیون هایی که بدون حضور نماینده کمیته ملی المپیک برگزار شد گفت: همان طور که گفتم اگر این فدراسیون ها با فدراسیون بین المللی خود هماهنگ باشند مشکلی پیش نمی آید و IOC هم ورود نخواهد کرد.

شرایط انتخاب دبیرکل
قدمی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر انتخاب دبیرکل کمیته ملی المپیک و اختیارات وی گفت: پیش از این دبیر کمیته ملی المپیک توسط اعضای مجمع انتخاب می شد اما در یکی از نشست ها پیشنهاد شد که این مسئول توسط اعضای هیات اجرایی انتخاب شود که در خیلی از کشورها هم مرسوم است. این موضوع ابتدا تصویب شد اما در یکی دیگر از نشست‌ها به رغم تاییدیه اولیه با آن مخالفت شد به همین دلیل طبق روال گذشته دبیر کل توسط اعضای مجمع انتخاب خواهد شد.

واکنش به صحبت های خسروی وفا
وی همچنین به صحبت های خسروی وفا مبنی بر اینکه موضوع انتخابات کمیته ملی المپیک و تاخیر چند باره آن مهندسی شده بود اشاره کرد و گفت: در نشست هیات اجرایی از وی در مورد این موضوع و صحبت هایی که عنوان کرده بودند سوالاتی پرسیده شد و از او خواستند فردی که در این زمینه با او صحبت کرده بود را معرفی کند اما خسروی وفا پاسخی برای آن نداد بنابراین در کل موضوع مهندسی بودن انتخابات را منتفی بدانید.

زمان برگزاری مجمع کمیته المپیک
نایب رئیس کمیته ملی المپیک در مورد زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: اگر می توانستیم انتخابات را بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنیم به نفع بود البته معمولاً انتخابات بعد از المپیک انجام می شود که بلافاصله بعد از آن هم انتخابات ریاست جمهوری انجام می شود و همین مساله به خاطر روی کار آمدن مدیران جدید مشکل ساز می شود. با این همه در این بین کسی قانون را کنار نگذاشت به خاطر اینکه انتخابات به تاخیر بیفتد. اگرچه هنوز هم اجازه برگزاری انتخابات را نداریم.

ماجرای استعفای دسته جمعی
وی در بخشی از صحبت های خود در مورد اینکه در یک مقطع زمانی اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک اعلام استعفای دسته جمعی کرده بودند خاطرنشان کرد: این اعلام متعاقب عزل روسای 4 فدراسیون بود. آن زمان اعلام کردیم که اگر هدف از عزل این روسا و روسای بعدی این است که ما در انتخابات جدید نباشیم دسته جمعی استعفا می دهیم و حتی این موضوع را رسانه ای هم کردیم. هرچند بعد از آن طی صحبتی که با آقای عباسی داشتم وی اعلام کرد که بر اساس یک تصمیم مدیریتی این 4 عزل را انجام دادیم و موضوع ربطی به کمیته ندارد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در پایان گفت: در هر صورت اساسنامه کمیته ملی المپیک به تصویب رسیده و به همین دلیل این نشست را برگزار کردیم تا در مورد روند آن توضیح دهم البته همچنان نمی توانیم در مورد زمان برگزاری انتخابات تاریخی ارایه دهیم.

کد خبر 2126387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha