به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی به مناسبت شهادت صادق آل محمد(ع)، در نوشتاری با عنوان "دانشگاه بزرگ فقه و فضيلت"، تاکید کرد: شيعيان مكتب ائمه(ع) بايد در روز شهادت امام جعفر صادق(ع)، همانند سابق در مجالس عزاي آن حضرت شركت کرده و با شكوه هر چه بيشتر، ايام شهادت آن امام عزيز را تجليل و احترام کنند، زیرا تعظيم اين روز، تعظيم دين و احكام الهي و شعائر است «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب».
آیت الله صافی گلپایگانی یادآور شد: همه بايد با برپايي مجالس وعظ، خطابه و بيان فضايل امام صادق(ع) و به راهانداختن هيئتهاي عزاداري، ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) اظهار کنند.
وی در این نوشتار بیان کرد: گفتن و نوشتن درباره پيشواي ششم حضرت امام جعفر صادق(ع) و بيان اوصاف آن حضرت، در يك سخنراني، مقاله و دهها، صدها و هزاران سخنراني و مقاله امكان ندارد.
این مرجع تقلید در نوشتار خود تصریح کرد: اخيرا يكي از دانشمندان به نام استاد اسد حيدر كتابي پيرامون شخصيت امام جعفر صادق(ع) و علوم و فضايل آن حضرت نوشته است كه تا جلد پنجم آن به نظر حقير رسيده است،
همچنين دانشمندان ديگر، مانند استاد ابو زهره استاد جامع الأزهر در اين موضوع، كتابها نوشتهاند و در هزارها كتاب و مصادر و مآخذ اسلامي به مقامات بلند علمي و آراي آن حضرت در رشتههاي مختلف علوم به طور تفصيل يا اجمال اشاره شده است.
وی در این نوشتار افزود: اوضاع و احوال سياسي كشورهاي اسلامي در نيمه اول قرن دوم هجري به حضرت صادق پيشواي به حق ناطق(ع) مجال و فرصتي داد كه بزرگترين نهضتهاي علمي را مخصوصا در قسمت علوم اسلامي رهبري فرمايد و مكتب و مدرسهاي افتتاح كند كه معروفترين علماء اسلام در آن تلمّذ و شاگردي کرده و اخذ حديث و علم کنند.
آیت الله صافی گلپایگانی در این نوشتار آورده است: ابوحنيفه پيشواي مذهب حنفي، مالك بن انس پيشواي مالكيان، سفيان ثوري، سفيان بن عيينه، شعبه، ابن جريح، قطان، محمد بن اسحاق، يحيي ابن سعيد ابو ايّوب سجستاني، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، جابر جعفي بكرو حمران و زراره و عبدالملك پسران اعين، حفص قاضي، هشام بن الحكم، هشام بن سالم، اعمش و مشاهير ديگري امثال آنان، شاگرد آن حضرت بودهاند، اصحاب و شاگرداني که به نقل ابن عقده - يكي از بزرگترين حفاظ علماء اسلام – در كتاب (اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليه السلام) از چهار هزار بيشتر بودند.
وی در این نوشتار بیان کرد: صيت علوم حضرت امام جعفر صادق(ع)، بلاد و مجامع علمي اسلامي را فرا گرفت و علماء عراق و حجاز و خراسان و شام از ايشان اخذ علم کرده و در مشكلات علمي و معضلات مسائل اسلامي تنها آن حضرت حلال مشكلات و دفاع معضلات بود.
آیت الله صافی گلپایگانی در این نوشتار تصریح کرد: علم توحيد و خداشناسي، تفسير، فقه، حديث، آداب و اخلاق اسلامي، احتجاج با ارباب ملل و نقد آراء طبيعين و زنادقه و ساير فنون اسلامي در همه قسمت، در مكتب آن حضرت تدريس ميشد و به يُمن تربيت امام ششم در تمام آن فنون، مردان نامي و مؤلفين و ارباب نظر بسيار شدند و علوم اسلام از حال ركودي كه در دوران تسلط بنياميه داشت خارج و با يك سير بسيار عجيب راه تكامل و انتشار را پيمود و معلوم شد كه همانطور كه حديث متواتر ثقلين و صدها احاديث ديگر بر آن دلالت دارد براي اخذ علم و هدايت و معارف ديني بايد در خانه اهل بيت عليهم السلام را كوبيد و به حبل ولايت ايشان معتصم شد، حتي مثل منصور خليفه بني عباس رسما به مقام علمي و شخصيت روحي حضرت صادق(ع) اعتراف ميكرد و علم و مقامات آن حضرت را موهبت الهي و افاضه رباني ميدانست و ميگفت: «إنّ جعفراً كان ممّن قال الله فيه: «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا» و كان ممّن اصطفي الله و كان من السابقين بالخيرات».
وی در این نوشتار بیان کرد: راجع به مقام رهبري علمي آن حضرت در علوم اسلامي و هزارها تربيتشدگان آن عالي مكتب امامت و ولايت، مجال سخن به قدري دامنهدار است كه امثال اين نوشتارها و گفتارها به شرح آن وافي و كافي نيست و مراجعه مختصر به كتب كلام و توحيد و الهيات و حديث و فقه و تفسير و ساير علوم و قرآن و تاريخ و غيرها صحت اين دعوي را بر همه كس روشن ميسازد.
وی در این نوشتار اظهار داشت: آنچه كه بيشتر شايان توجه و تأمل است اين است كه رهبري آن حضرت در علوم اسلامي منحصر نيست بلكه در ساير دانشهاي متنوعه مانند نجوم و هيئت و رياضي و طب و تشريح و معرفة النفس و شيمي و نباتشناسي و علوم ديگر از اين قبيل نيز شاگرداني تربيت كرد كه در اين فنون معروف و مشهورند و همان مقالات و احاديث و كتابهايي كه از ايشان در صفحه روزگار باقي مانده و زينتبخش كتب مسلمين است، مانند توحيد مفضل و رساله اهليلجه و مباحثات آن حضرت با ملاحده، همه و همه شاهد اين گفتار است كه مكتب حضرت مانند يك دانشگاهي بود كه دانشكدههاي عمده در علوم مختلفه در آن تأسيس شده باشد و در هر مكتب و دانشكده مباحثه و درس و تحقيق راجع به علم خصوصي تعقيب و دنبال شود.
آیت الله صافی گلپایگانی در نوشتار خود بیان کرد: شاگردان آن حضرت، رشتههاي مختلف علم، مانند كلام، مناظره، الهيات، فقه، تفسير، حديث، ادب، علوم طبيعي، شيمي، منافع الاعضاء و رشتههاي ديگر را از مكتب آن حضرت فرا ميگرفتند و اين مكتب آن حضرت بود كه بزرگترين علماي علوم قرآن و فقه و كلام و شيمي و غيره را به دنيا تحويل داد و افرادي مانند محمّد بن مسلم، زراره، هشام، ابان بن تغلب، ابوحنيفه، مالك بن انس هم از شاگردان آن حضرت بودند.
وی در این نوشتار ادامه داد: به طور مثال، يكي از علومي كه مسلماً حضرت صادق(ع) تدريس کرده و عنايت به آن داشتهاند علم شيمي بوده كه سرانجام از آن دانشگاه بزرگ، مردي نابغه به نام جابر بن حيان فارغ التحصيل شد كه اگر از زمان جابرين حيان تا حال دنبال نتايج استفادههاي اين مرد را از امام ششم و فحصها و تحقيقات و بحثهاي علمي او را گرفته بوديم و به علوم ديگر كه مورد نياز جوامع متمدن و پيشرفته است اهميت داده بوديم، امروز در ميدان مدنيت مادي، به غرب و اروپا و آمريكا كه هرچه دارند از دولت سر اسلام و اصول عاليه آن و از بركات مساعي علماء مسلمين دارند محتاج نميشديم.
مرجع تقلید شیعیان جهان در نوشتار خود یادآور شد: غرض آنكه حضرت صادق(ع) يك قوه فكريه در عصر خودشان بودند كه به تدريس علوم اسلاميه و علوم قرآن و سنت و عقايد اكتفا نفرموده، بلكه به بحث در عالم كائنات و اسرار آن پرداخته، و در افلاك، مدارات شمس و قمر و نجوم، علومي را اظهار كردند كه در ضمن آن مقدار نعمتهاي خدا را بر انسان تعليم فرموده و وحدانيت خالق را از ابداع مخلوق و از تعدد اشكال و رنگها و غير آن به مردم آموختند.
وی در این نوشتار تصریح کرد: اين مکتب والاي علمي حتّي دانشمندان بزرگ از مخالفان مكتب اهل بيت(ع)، را به اعتراف واداشت و همه به صراحت اعلم و افقهبودن آن امام به حق ناطق را بيان کرد: ابوحنيفه رئيس احناف ميگويد: «مَا رَأَيْتُ أفقَه مِنْ جَعْفَر بْنِ مُحَمَّد؛ من فقيهتر از جعفر بن محمد نديدهام.»
آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: يا اينكه نجاشى در رجال خود از احمد بن عيساى اشعرى نقل كرده كه ميگويد: «قال: خرجت إلى الكوفة في طلب الحديث فلقيت بها الحسن بن علي الوشاء فسألته أن يخرج الي كتاب العلاء بن رزين القلاء و أبان بن عثمان الأحمر فأخرجهما إليّ فقلت له: أحب أن تجيزهما لي. فقال لي: رحمك الله و ما عجلتك اذهب فاكتبهما و اسمع من بعد. فقلت: لا آمن الحدثان. فقال: لو علمت أن هذا الحديث يكون له هذا الطلب لاستكثرت منه فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد؛ من در طلب علم حديث به كوفه رفتم و در آنجا به خدمت حسن بن على وشا رسيدم، به او گفتم: كتاب علاء بن زرين و ابان بن عثمان احمر را به من بدهيد تا از روى آنها نسخهبردارى كنم، او آن 2 كتاب را من داد، گفتم: اجازه روايت نيز بدهيد. فرمود: خدا تو را رحمت كند، چقدر عجله دارى ببر بنويس؛ سپس بيا براى من بخوان تا بشنوم، آنگاه اجازه روايت بدهم.گفتم: بر خودم از پيشامدهاى زمان خاطر جمع نيستم.حسن بن وشا گفت: عجب! اگر من ميدانستم كه حديث اينگونه مشترى و خواهان دارد، بيشتر از اين جمع ميكردم. من در مسجد كوفه ۹۰۰ شيخ را درك كردهام كه همه ميگفتند: حديث كرد مرا جعفر بن محمّد.»
وی در این نوشتار ادامه داد: و يا روايتي که از آن حضرت در مورد حج نقل شده است كه چهارصد حکم شرعي در مورد حج از آن استفاده ميشود و ابوحنيفه ميگويد: «اگر امام صادق عليهالسلام نبود مردم مناسك حجّ خود را نمیدانستند.»
وی اضافه کرد: واقعا اين چه مدرسه و دانشگاه بزرگي بود که موافقان و مخالفان را به تعجب و حيرت واداشت و به مرور زمان نشان داد اينكه پيغمبر اكرم(ص) بارها ميفرمود: عترت من، اهل بيت من، «أُذَكِّرُكُمُ اللهَ فِي أَهْلِ بَيْتِي» و يا «لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُمْ» همين طور نبود كه مثلاً چون قوم و خويش او هستند اين را بفرمايد، بلكه براي همين مقامات و علوم و درجاتي بود كه اينها داشتند.
آیت الله صافی گلپایگانی در این نوشتار ادامه داد: اما متأسفانه سياست به سمت ترک رجوع به اهل بيت(ع) پيش رفت تا آنجا که مثل بخاري از حضرت امام جعفر صادق(ع) يک روايت هم نقل نکرده است. به قول شاعر:
قَــــضِيَّــةٌ أشْـــبَهَ بِالمرْزِئَــةِ ** هــذا البُخــاريّ إمــامُ الفِــئَـةِ
بِالصَّادِقِ الــصِّدِّيقِ مـــا إحـتجَ في ** صَــحيــحِهِ وَ احــتـجّ بِـالمرجِئَة
وَمِــثــل عُمران بْـــن حـطان أو ** مَــروان وَ ابْـــن المرأة المـُـخْطِئة
مُـــشْــكِـلَة ذات عــوار إلـى ** حيْــرَة أرباب النَّهْـــى مُـلْجِـئَـة
وَحَــقُّ بَيْــــت يـمــمته الوَرى ** مـــغــذة في السّيـْـرِ أو مُبْطِــئة
إنَّ الإمَــــامَ الصَّادِقَ المجْـــتَـبى ** بِــفَــضْلِهِ الآي أتَــت منـــبئة
أجَـلّ مِنْ في عَـــــصْرِه رُتْـــبَة ** لم يَقْـــتَرِفْ في عُــــمْرِه سَــيِّئَة
قَــــلامة مِـــنْ ظــفـر إبهَـامِه ** تَعْـــدِلُ مِنْ مِثْـــلِ البُخاري مِـئَة.
باید از مکتب امام صادق(ع) درس گرفت
وی در نوشتار خود بیان کرد: بايد از اين مکتب درس گرفت و در اين دانشگاه بزرگ به معرفتآموزي مشغول شد و قدر اين گنج گرانبها و معارف ناب را دانست.
این مرجع تقلید بیان کرد: بايد شيعيان مكتب ائمه(ع)، در روز شهادت امام جعفر صادق(ع)، همانند سابق در مجالس عزاي آن حضرت شركت كنند و با شكوه هر چه بيشتر ايام شهادت آن امام عزيز را تجليل و احترام کنند كه تعظيم مثل اين روز، تعظيم دين و احكام الهي است.
وی در نوشتار خود گفت: همه بايد با برپايي مجالس وعظ، خطابه و بيان فضايل امام صادق(ع) و نيز به راهانداختن هيئتهاي عزاداري، ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام اظهار کنند كه تعظيم و بزرگداشت شخصيت بينظير آن امام بزرگوار، تعظيم شعائر است: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب»
نظر شما