۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۲۶

خیری:

130 میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی به شیوه سنتی تثبیت مالکیت شده است

130 میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی به شیوه سنتی تثبیت مالکیت شده است

زنجان - خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر ممیزی اراضی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون 130 میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی به شیوه سنتی تثبیت مالکیت شده است که با توجه به مزایای کار به شیوه نوین دستورالعمل کاداستر اراضی را در حال انجام داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق خیری ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاداستر یک شیوه مدرن ثبت مالکیت منطبق بر فضای الکترونیک است افزود: در این روش همه اطلاعات اعم از حقوقی، توصیفی و اطلاعات مکانی اراضی در یک بسته جمع‎آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 4 میلیون هکتار از اراضی ملی در طرح کاداستر ساماندهی شده‎اند ادامه داد باید با تولی‎گری عرصه‌های ملی و دولتی از هرگونه تجاوز و تعدی به این سرمایه‎های ملی جلوگیری شود زیرا تا زمان ثبت مالکیت در این اراضی هجوم سودجویان را در عرصه‎های ملی شاهد خواهیم بود.

مدیرکل دفتر ممیزی اراضی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با اجرای طرح کاداستر امکان سودجویی و دخل و تصرف در هیچ عرصه‎ای وجود نخواهد داشت.

خیری افزود: تاکنون 4 میلیون هکتار از اراضی به شیوه جدید ثبت مالکیت شده و در سامانه کاداستر ثبت قرار دارد.

مدیرکل دفتر ممیزی اراضی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که منابع طبیعی متولی تعیین مالکیت در 85 درصد از اراضی کشور است تاکید کرد بنابراین این سازمان، عنوان اصلی‎ترین مرجع دولتی اطلاعات مورد نیاز این طرح را تولید و در اختیار اداره ثبت قرار می‎دهد که پس از تایید اداره ثبت در سامانه مربوطه قرار می‎گیرد که تایید اداره ثبت به معنی تهیه سند تک برگی در این طرح است.

خیری با اشاره به پیشرو بودن استان زنجان در اجرای این طرح افزود: زنجان بیش از یکسال است که در این مسیر وارد شده است و با وجود این که اعتبار ملی به این امر اختصاص نیافته است در 2 منطقه طارم و خرمدره فعالیت داشته است.

مدیرکل دفتر ممیزی اراضی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه این اطلاعات باید قابل دسترس عموم باشد، گفت: یکی از مزایای این شیوه این است که هر فردی حق دارد در پلاک‎هایی که ممیزی شده است دسترسی داشته باشد و این امر نه تنها حقوق دولت را تهدید نمی‌کند بلکه موجب عدم تعددی به اراضی ملی می‌شود.

خیری درخصوص مدت زمان اجرای این طرح، گفت: اگر تمام نیازهای اجرای این عملیات آماده شود طی یک دوره 5 ساله می‎توان طرح کاداستر را به انجام رساند.

وی گفت: حفظ، احیا و بهره‌برداری از اراضی در صورت ایجاد امنیت محقق می‌شود و امنیت نیز در سایه مشخص کردن حدود اراضی امکان‎پذیر خواهد بود.

کد خبر 2127244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha