۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۱۵

نمایندگان و تحلیلگران عراقی بیان کردند؛

تاثیرات حمله نظامی آمریکا به سوریه بر عراق

تاثیرات حمله نظامی آمریکا به سوریه بر عراق

نمایندگان پارلمان و برخی تحلیلگران عراقی به تاثیرات حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه بر کشورشان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النهرین، محمود عثمان عضو ائتلاف کردستان عراق گفت: حمله احتمالی علیه سوریه به رهبری آمریکا تاثیر فراوانی بر عراق خواهد داشت.

وی افزود: به احتمال زیاد تهران در قبال حمله نظامی به همپیمانش ساکت نمی ماند و از همین رو به سبب اینکه عراق در میان این دو کشور واقع شده است از تبعات آن بی نصیب نخواهد ماند.

عثمان بیان کرد: راه حل بحران سوریه سیاسی است و حمل نظامی سبب ویرانی این کشور می شود.

این عضو ائتلاف کردستان عراق افزود: بعید است که روسیه روابط خود با آمریکا به خاطر سوریه بر هم بزند و روسها به شکل رسانه های اعتراض می کنند.

از سوی دیگرعلی شبر نماینده عضو فراکسیون المواطن گفت: تهدید به حمله نظامی به بهانه سلاح شیمیایی کشتار در عراق را توجیه می کند و باید یک راه حل توافقی میان مخالفان و نظام سوریه به دست آید.

وی افزود: دخالت نظامی آمریکا در سوریه مساوی افزایش کشتار و بی ثباتی در منطقه است.کشورهایی که از گروههای مسلح در سوریه حمایت می کنند باید برای برقراری ثبات به حمایتهای خود پایان دهند.

محمد الصهیود عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نیز گفت: هدف از حمله نظامی به سوریه وارد کردن منطقه به هرج و مرج است.

وی افزود: حمله نظامی اگر رخ دهد به مثابه فاجعه برای منطقه است.آمریکا اگر مایل به راهکار جدی برای بحران منطقه است باید بداند که سوریه کلید حل این بحران است.

الصهیود بیان کرد: حمله به سوریه گروههای افراطی و خطرناکی را به وجود می آورد که برای منافع خود آمریکا خطرناک است.

وی افزود: عراق از هیچ طرفی در سوریه حمایت نمی کند اما تبعات بحران بر عراق تاثیر منفی خواهد گذاشت.

حمید فاضل استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد گفت: اعلام حالت آماده باش نوری المالکی اقدامی صرفا رسانه ای است.زیرا عراق نه ارتش بزرگی و نیروی هوایی قوی دارد که مداخله کند و نه نیروهای احتیاط مانند رژیم اسرائیل دارد که آنها را فرا بخواند.

وی افزود: دخالت نظامی در سوریه از نظر سیاسی و امنیتی تاثیرات منفی بر عراق می گذارد زیرا علاوه بر تحرکات گروههای مسلح میان عراق و سوریه در صورت سرنگونی نظام سوریه از نظر سیاسی نیز ممکن است سوریه به بخشهایی تجزیه شود.

کد خبر 2127367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha