۱۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۹:۵۳

ادامه رایزنی های ظریف با همتایان؛

مداخله نظامی در سوریه موجب افراطی گری می شود/ درخواست مالزی برای اجلاس اضطراری کشورهای اسلامی

مداخله نظامی در سوریه موجب افراطی گری می شود/ درخواست مالزی برای اجلاس اضطراری کشورهای اسلامی

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیران خارجه مالزی، قزاقستان و فیلیپین ضمن محكوميت استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه، بر ضرورت حل و فصل بحران در اين كشور از طريق گفتگو و راهكارهاي سياسي تاكيد كرد و با بيان اينكه مداخله نظامي خارجي موجب پيچيده تر شدن بحران و تشديد بي ثباتي، تروريسم و افراطي گري در منطقه مي شود، هرگونه اقدام نظامي احتمالي عليه ملت و دولت سوريه را نادرست دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با ارلانادریسف وزیر امور خارجه قزاقستان ، پیرامون آخرین تحولات منطقه بویژه اوضاع سوریه گفتگو و رایزنی کرد .

وزیر امور خارجه کشورمان استفاده از سلاح های شیمیایی به هر نحو و توسط هر كس را محکوم و خواستار روشن شدن هرچه سریعتر نتیجه تحقیقات بی طرفانه از سوی گروه بازرسان سازمان ملل اعزامی به منطقه شد.

طرفین در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر عدم مشروعیت هرگونه دخالت نظامی در سوریه ، خواستار تمرکز تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی برای توقف خشونت ها و مجاب ساختن طرفها برای حل و فصل مسائل از طریق گفتگو شدند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در این تماس تلفنی ضمن تبریک مجدد به مناسبت انتصاب وزیر امور خارجه کشورمان ، خواستار تداوم رایزنی های فیمابین در آینده شد.

گفتگوي تلفني ظريف با وزير امور خارجه مالزي

محمد جواد ظريف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در تماس تلفنی با عنیفه وزیر خارجه مالزی با اشاره به اینکه ایران خود بزرگترین قربانی سلاح های کشنده شیمیایی بوده گفت: کاربرد سلاح های شیمیایی هیچ توجیهی نداشته و کاملاً نادرست و محكوم است .

ظریف ضمن محكوميت استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه، بر ضرورت حل و فصل بحران در اين كشور از طريق گفتگو و راهكارهاي سياسي تاكيد كرد و با بيان اينكه مداخله نظامي خارجي موجب پيچيده تر شدن بحران و تشديد بي ثباتي، تروريسم و افراطي گري در منطقه مي شود، هرگونه اقدام نظامي احتمالي عليه ملت و دولت سوريه را نادرست دانست.

عنیفه وزیر خارجه مالزی نیز با بیان اینکه منطقه خاورمیانه روزهای حساسی را طی میکند گفت : کشورش بشدت نگران وضعیت کنونی منطقه بوده و با استفاده از تمام ظرفیت مالزی کوشیده در جهت کاهش تنش در این منطقه حساس اقدام نمايد.

وی با اشاره به رایزنی هایی که با تمام اطراف بحران داشته به نامه اخیر خود به دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت كه كشورش خواهان اجلاس اضطراری کشورهای اسلامی جهت یافتن راهی فوری برای حل بحران سوریه شده زیرا باید اقدامی سریع برای حل مشکلات منطقه صورت گیرد.

گفتگوي تلفني وزير امور خارجه با همتاي فيليپيني

محمدجواد ظريف وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفني امروز خود با آلبرت روزاریو وزیر خارجه فیلیپین ضمن بررسي تحولات منطقه اي و بين المللي به وي‍ژه سوريه، از دخالت نظامی یکجانبه در سوریه ابراز نگرانی کرد.

وى با اشاره به اينكه توسل به زور كاملا غيرقانوني و مخل امنيت و صلح بين المللي بوده و بحران خاورمیانه را تعمیق و تشدید خواهد کرد،افزود: توسل به نيروي نظامي در سوريه عواقب بسيار خطرناكي دارد و کنترل عواقب آن در اختيار شروع كننده نخواهد بود،‌ بويژه آنكه اتهامات و مسئوليت استفاده كننده از سلاح شيميايي در سوريه هنوز مشخص نشده و گزارش بازرسان اعزامی منتشر نگردیده است.

ظريف گفت: ایران خود،‌ بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی بوده و نه تنها سربازان بلکه مردم عادی ایرانی نيز قربانی این سلاح غیر انسانی هستند و لذا نسبت به کاربرد ان بشدت حساس می باشد و از نظر ماهر نوع استفاده از سلاح مرگبار شیمیایی ممنوع و محکوم است.

 روزاریو وزير امور خارجه فیلیپین نيز در اين تماس تلفني با اشاره به روابط دوستانه و نزديك تهران – مانیل،‌ بر علاقمندي كشورش براي توسعه بيش از پيش مناسبات و همكاري هاي دوجانبه تاكيد كرد.

وی نیز با حساس توصيف كردن شرایط کنونی خاورمیانه و ضرورت دقت و رعایت همه جوانب،مبادله نظر دو وزیر خارجه را ارزشمند و مفید دانسته ، خواهان تداوم مشورتهای سیاسی بین دو کشور برای حل صلح امیز مشکل خاورمیانه شد.
 

کد خبر 2127804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha