۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۰۸

آیت الله اراکی اعلام کرد:

تشکیل اتحادیه جهانی زن مسلمان/ ارائه راه حل بحران سوریه از سوی کمیته جهانی صلح اسلامی

تشکیل اتحادیه جهانی زن مسلمان/ ارائه راه حل بحران سوریه از سوی کمیته جهانی صلح اسلامی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به برپایی نشست مقدماتی تشکیل «اتحادیه جهانی زن مسلمان» در تهران، از ارائه راه حل بحران سوریه از سوی کمیته جهانی صلح اسلامی خبر داد و گفت: کمیته جهانی صلح اسلامی این طرح را آماده کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سه شنبه 12 شهریورماه در نشست خبری «همایش اتحادیه جهانی زن مسلمان» با اشاره به شرایط ناگوار جهان اسلام گفت: آنچه امروز در منطقه شاهدیم پاتکی از سوی دشمنان اسلام و دشمنان جوامع اسلامی نسبت به خیزش عظیم بیداری اسلامی در سراسر جهان اسلام است. بیداری اسلامی ملل اسلامی می رفت تا با شتاب هرچه بیشتر راه را به سوی تحقق آرمانهای اسلامی ملل شرق هموار کند و می رفت آرمان امت واحده اسلامی را به سرعت محقق نماید. دشمنان خارجی از یک سو و دشمنان داخلی از سوی دیگر درصددند با ایجاد بحرانهای طایفه ای و فرقه ای و مذهبی در درون منطقه خاورمیانه و سرزمینهای اسلامی راه را بر بیداری اسلامی و جامعه مسلمان ببندند و خیزش عظیم مسلمانان را علیه استبداد و استعمار خنثی کنند.

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر نهضت بیداری اسلامی یادآور شد: این راهی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به پرچمداری امام خمینی(ره) آغاز شده بود می رفت تا در سراسر جهان اسلام، جامعه اسلامی را به سوی تشکیل امت واحده اسلامی و در نتیجه به سوی خیزش نو تمدن اسلامی راهبری کند. اما دشمنان اسلام و ملتهای اسلامی تنها چاره و سدی را که می توانستند در برابر این خیزش عظیم به وجود آورند، ایجاد تفرقه و شکاف در میان جوامع اسلامی بود و این شکاف را در هر کشوری با رنگ و بویی و با بهانه و ابزاری به وجود آوردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در کشورهایی مثل سوریه و عراق و بحرین سعی کردند به این شکاف رنگ و بوی طایفه ای و مذهبی بدهند و در لبنان نیز همین تلاش را کردند و در مصر و تونس و لیبی و برخی دیگر از کشورهای اسلامی سعی کردند به این شکاف رنگ گروهها و فرقه های سیاسی بدهند و احزاب ملی گرا را علیه احزاب اسلامی بشورانند و افراطیون سلفی را علیه ملیون و اسلام گرایان تحریک کنند و در برخی از کشورها قومیتهای گوناگون را علیه یکدیگر می شورانند و کرد را علیه عرب و کرد را علیه ترک و هند را در برابر پاکستان و... قرار دهند و بدین ترتیب شکافی چند لایه و چند لبه را در جهان اسلام ایجاد کردند.

آیت الله اراکی تأکید کرد: در این شرایط حساس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تلاشهای گسترده ای را در راستای تحکیم وحدت در جهان اسلام و التیام بخشی به این شکافها انجام داده است و ما پس از گذر از دو مرحله اولیه تقریب -یعنی پایه ریزی نظری تقریب در همه عرصه ها و جهانی کردن گفتمان تقریب –امروز در آغاز مرحله سوم تقریب یعنی عملیاتی کردن ایده تقریب در جهان اسلام هستیم و طرح های عملیاتی را شروع کرده ایم که یکی از این طرحها تشکیل «کمیته صلح جهانی اسلام» است که اولین نشست آن سه ماه پیش در لبنان تشکیل شد و نشست آتی آن احتمالا در کشور ترکیه خواهد بود. تلاشهای گوناگونی از سوی این کمیته انجام گرفته است و طی تماسهایی که این کمیته با علما و سیاسیون مختلف جهان اسلام داشته است، امیدواریم شاهد حل بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی باشیم.

وی افزود: گام دیگری که در فاز عملیاتی کردن تقریب بین المذاهب اسلامی انجام گرفته است، تأسیس «اتحادیه جهانی زن مسلمان» است که به همت بخش ویژه بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی و با مدیریت خانم دکتر لاله افتخاری پیگیری می شود. برای تأسیس این اتحادیه نخبگانی از سراسر جهان مورد مشورت قرار گرفتند و در گام نخست در بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد، با تعدادی از بانوان فرهیخته دعوت شده به این کنفرانس مقدمات تشکیل اتحادیه جهانی زن مسلمان صورت گرفت و پیشنویس اساسنامه این اتحادیه تهیه شده است و در روز شنبه 16 شهریورماه شاهد تشکیل اولین کنفرانس زنان مسلمان خواهیم بود و امیدواریم که با تصویب این اساسنامه «اتحادیه جهانی زن مسلمان» اعلام موجودیت کند.

آیت الله اراکی در مورد نقش این اتحادیه در حل بحران سوریه گفت: این اتحادیه به تدریج با ارائه طرحها از یک سو و تلاش در نزدیک کردن نقطه نظرات فرهیختگان و عناصر مؤثر در نقاط مختلف جهان اسلام می تواند در جلوگیری از شدت یافتن بحرانها و کنترل بحرانها و نیز ایجاد راه حل رفع اختلافها مؤثر باشد. یکی از ابزارهایی که دشمن در ایجاد بحران در جهان اسلام استفاده می کند، ابزار تبلیغات و فضای روانی است که از بهترین علاجها برای مقابله با جوسازی های روانی همین ایجاد اتحادیه ها است. ما برای حل بحران سوریه طرح داریم و «کمیته جهانی صلح اسلامی» این طرح را آماده کرده است و مجمع تقریب مذاهب اسلامی این کمیته را با 35 نفر از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام تشکیل داد و و تلاش می کنیم در نشست آتی که در کشور ترکیه برگزار خواهد شد، طرح حل بحران سوریه به تصویب این کمیته برسد و البته اتحادیه بانوان مسلمان نیز می تواند در راستای عملیاتی کردن این طرح به کمیته جهانی صلح اسلامی کمک کند.

در بخشی از این نشست خبری لاله افتخاری دبیر «همایش بین المللی اتحادیه جهانی زن مسلمان» اعلام کرد: این همایش روز شنبه 16 شهریورماه با حضور 120 زن فرهیخته داخلی و خارجی در هتل اوین در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد و از آنجا که اعلام فراخوان مقاله به صورت عمومی نبوده است، از برخی از زنان فرهیخته جهان اسلام درخواست ارائه مقالات سفارشی پیرامون چالشهای کشور خود را داشتیم که در این همایش 4 مقاله در صبح و 8 مقاله در عصر قرائت می شود.

وی در پایان افزود: در حاشیه این همایش، نشست ویژه ای با حضور تشکلهای مردم نهاد بانوان را با هدف گسترش فرهنگ تقریب و بررسی جایگاه زن مسلمان را نیز خواهیم داشت و به دلیل اینکه این نشست کاری است از برخی از شخصیتهای داخلی از جمله وزیر امور خارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت به عمل آمده است و علاوه بر حضور حدود 30 مهمان خارجی، همسران سفرای کشورهای اسلامی نیز در این همایش شرکت خواهند کرد.

کد خبر 2128242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha