۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۲۰:۵۷

نقیبی:

استقلال فردی معلولان ضروری است/ معابر عمومي مناسب سازي شوند

استقلال فردی معلولان ضروری است/ معابر عمومي مناسب سازي شوند

سمنان - خبرگزاری مهر: معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي استان سمنان، تأکید کرد: قابل دسترس بودن محیط های فیزیکی برای معلولان به منظور استقلال فردی و رفع احتیاجات، بدون کمک به دیگران ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، اعظم نقيبي عصر سه شنبه در نشستی با مديران عامل شعب بانكهاي دولتي استان سمنان، ضمن بیان اینکه با شنیدن کلمه مناسب سازی شهر، معلولان جسمی و حرکتی در ذهن ما تداعی می شود در صورتی که تمامی معلولان اعم از بینایی، شنوایی، ذهنی و ... نیاز به مناسب سازی دارند، گفت: حتی افراد عادی نیز گاهی دچار معلولیت های موقت می شوند مانند انواع شکستگی ها، خستگی، بارداری و ... و اگر به این گروه های سالمندان هم اضافه کنیم قشر عظیمی از جامعه نیازمند مناسب سازی هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون نام 9 هزار معلول در بانک اطلاعات جامع معلولان استان سمنان ثبت شده است افزود: بر اساس ماده دو آيين نامه اجرايي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، انجام مناسب سازي معابر و اماكن عمومي و بانكها با هدف حضور فعالتر معلولان در جامعه ضروري است.

معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي استان سمنان با اشاره به بند "ت" قانون جامع حمايت از معلولان، اظهار داشت: طبق قانون كليه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي‌، اماكن ورزشي‌، پايانه‌ها، فرودگاه ها، دانشگاه ها، قطارهاي‌شهري و برون‌شهري‌، مراكز تجاري‌، بانكها و خودپردازها، بوستان‌ها و معابر عمومي بايد براي سهولت عبور و مرور معلولان جامعه مناسب سازي شوند.

معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي استان سمنان تاكيد كرد: نظارت بر اجراي اين آيين‌نامه در سراسر كشور با سازمان بهزيستي بوده و بهزيستي موظف است گزارش نظارتي خود را در زمينه اقدامات مناسب سازي نهادهاي مختلف، به هيأت ‌وزيران منعكس كند.

وی لزوم عمل به ضوابط طراحی فضاهای شهری، تجهیز توقفگاه ها، ایستگاه ها، پارکینگ ها و ... مشارکت همه سازمان های مسئول در طراحی و ساخت مناسب فضاها و اماکن شهری را برای همه اقشار جامعه به خصوص سالمندان و معلولان جسمی-حرکتی ضروری دانست.

نقیبی در خاتمه افزود: به منظور تحقق توسعه فراگیر، رفع کلیه موانع دسترسی برای افراد معلول یکی از الویت های اساسی برای تحقق توسعه پایدار است.

اين نشست به مناسبت دهم شهريور، سالروز تصويب بانكداري اسلامي، انجام شد.

کد خبر 2128600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha