۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۸

لیلا آزادبخت:

سبزی‌خورها کمتر در معرض خطر چاقی شکمی قرار دارند

سبزی‌خورها کمتر در معرض خطر چاقی شکمی قرار دارند

اصفهان - خبرگزاری مهر: استاديار مركز تحقيقات تغذيه و امنيت غذايي گفت: خطر چاقي و چاقي شكمی در افرادي كه در بالاترين سطح امتياز تنوع سبزيجات قرار دارند، به طور معني‌داري كمتر است.

لیلا آزادبخت در گفتگو با مهر اظهار داشت: به منظور بررسی تنوع غذایی و ارتباط آن با چاقی  تحقیقی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت که در این تحقیق مشخص شد امتياز تنوع غذايي بالاتر با داشتن رژيم غذايي سالم‌تر همراه است.

وی با بیان اینکه افرادي كه در طبقه بالاتري قرار داشتند، غذاهاي آماده و غلات تصفيه شده را كمتر و ميوه جات، سبزيجات و غلات كامل را بيشتر مصرف مي‌كردند، ادامه داد DDS بالاتر با دريافت بيشتر فيبر غذايي کلیسم و ویتامین ارتباط مستقیمی دارد.

آزادبخت بیان داشت: احتمال وجود اضافه وزن و چاقي همانند چاقي شكمي با افزايش چارك‌هاي DDS كاهش می‌یابد، نسبت‌هاي شانس وجود چاقي شكمي، بعد از تعديل BMI ضعيف‌تر شدند، اما همچنان معني‌دار باقي ماندند.

استاديار مركز تحقيقات تغذيه و امنيت غذايي و گروه تغذيه  با اشاره به اینکه پنج گروه اصلي نان و غلات، سبزيجات، ميوه جات، گوشت و لبنيات تقسيم مي‌شوند، افزود: گروه‌هاي اصلي هم به 23 زيرگروه تقسيم شدند اين زير گروه‌ها تنوع غذايي در ميان گروه‌هاي هرم غذايي را نشان مي‌دهند .

وی با اشاره به اینکه گروه نان و غلات به هفت زيرگروه نان سفيد و غلات تصفيه شده، بيسكوئيت سبوس‌دار، ماكاروني، نان كامل، غلات صبحانه‌اي، برنج و آرد  تقسیم می شود، اظهار داشت: گروه ميوه‌ها به دو  زيرگروه توت‌ها و مركبات ساير ميوه‌ها و آبميوه‌ها تقسیم شد.

سبزيجات  نیز به سبزي خوردن، سيب‌زميني، گوجه فرنگي، ساير سبزيجات نشاسته‌اي، حبوبات، سبزيجات زرد و ساير سبزيجات سبز تقسیم می شود،  گروه گوشت به چهار زيرگروه گوشت قرمز، ماكيان، ماهي و تخم مرغ و گروه لبنيات به 3 زيرگروه شير، ماست و دوغ، پنير و كشك تقسیم شده است.

کد خبر 2128873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha