۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۲۱:۳۴

جان کری:

باید پیام روشنی به بشار اسد بدهیم/هدف ما آغاز جنگی دیگر در منطقه نیست

باید پیام روشنی به بشار اسد بدهیم/هدف ما آغاز جنگی دیگر در منطقه نیست

وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع در مورد اقدام نظامی علیه سوریه که در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برگزار شد، با تکرار ادعاهای اوباما از این اقدام دولت دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در این جلسه مدعی شد شواهد کافی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد. وی گفت: مدارک ما نشان می دهد حکومت اسد به مخالفان حمله شیمیایی کرده است. بیش از 100 هزار نفر در جنگ سوریه کشته شده اند  با این حال روسیه و چین تا کنون از اقدام شورای امنیت در مورد سوریه ممانعت کرده اند.

به ادعای این مقام آمریکایی با اطمینان می توان گفت که دولت سوریه مسئول حوادث اخیر است. وی افزود: مسئله اصلی در مورد عبور از خطوط قرمز بین المللی است. سلاح های شیمیایی سوریه خاورمیانه را تهدید می کند. دوستان و همپیمانان ما در خطر هستند. سیاست آمریکا این است که اسد باید برود. با این حال مسئله سلاح های شیمیایی موضوعی است که امنیت ملی ما را نیز تهدید می کند چه علیه ما باشد چه علیه دوستان ما.

کری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: واقعیت ها در مورد سوریه به ما می گوید باید اقدامی در مورد این کشور انجام گیرد. اسد نمی تواند به اقدامات خود در سوریه ادامه دهد. وی علیه مردم کشورش سلاح شیمیایی به کار می برد. سلاح شیمیایی نیز مانند سلاح هسته ای، وسیله کشتار جمعی است و باید از به کار گیری آن در هر نقطه از جهان جلوگیری کرد.

وزیر خارجه آمریکا با استناد به سخنان اوباما گفت: این مسئله مرتبط با امنیت ملی آمریکا است و ما همانند تروریسم در هر نقطه از جهان، با آن مبارزه می کنیم. ما باید پیام روشنی به دیکتاتورها بفرستیم.

کری با اشاره به گروهی از معترضان که در صندلی های پشتی وی با دستانی به رنگ سرخ نشسته و مخالفت خود را با خونریزی بیشتر در سوریه اعلام می کردند بیان داشت: بخشی از مردم ما می گویند ما را وارد جنگ دیگری در منطقه نکنید. اما ما نمی توانیم در قبال مردم سوریه ساکت باشیم. ما باید بین جنگ افروزی و آنچه که رئیس جمهور از کنگره خواسته است، تفاوت قائل شویم. خواسته اوباما این است که به صورت محدود و هدفمند توان حکومت اسد در استفاده از سلاح شیمیایی را از بین ببریم.

وی با بیان این که هیچ نیروی نظامی در این حمله به کار گرفته نخواهد شد و نظامیان آمریکایی در خاک سوریه پیاده نمی شوند مدعی شد ما نمی خواهیم آمریکا را وارد جنگ دیگری کنیم.

کد خبر 2129400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha