۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۹

در گفتگو با کارشناسان مطرح شد:

حضرت معصومه(س) اسوه فضائل اخلاقی/ دختران و زنان الگو بگیرند

حضرت معصومه(س) اسوه فضائل اخلاقی/ دختران و زنان الگو بگیرند

ورامین - خبرگزاری مهر: کارشناسان مذهبی در گفتگو با مهر ضمن برشمردن فضائل اخلاقی حضرت معصومه(س) بیان داشتند: دختران و زنان ما باید از این وجود نورانی الگو بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت معصومه(س) از جمله انوار الهی است که مردم ایران از وجود پر برکت این بانوی با فضیلت بهره می برندو حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشيع است که در عین حال مقام علمي بلندي هم دارد.
 
يکي از ويژگيهاي حضرت معصومه (س)، ورود زيارتنامه اي از سوي معصومان (س) درباره ايشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، او تنها بانوي بزرگواري است که زيارت مأثور دارد و همچنین این بانوی با فضیلت در زبان دانشمندان و فقيهان گران قدر شيعه، به لقب کريمه اهل بيت ياد مي شود که از ميان بانوان اهل بيت، اين نام زيبا به آن حضرت اختصاص يافته است.
 
جامعه شناخت خود را نسبت به حضرت معصومه(س)افزایش دهند
 
حجت‌الاسلام احمد محمدی استاد دانشگاه با اشاره به ولادت‌های حضرت معصومه(س) و ولادت حضرت رضا(ع) در ماه ذيقعده عنوان كرد: اين ايام را دهه كرامت می‌نامند و بركات زياد مادی و معنوی اين دو خواهر و برادر ‌‌در طول تاريخ تشيع بر كسی پوشيده نيست.
 
این استاد دانشگاه با بيان اينكه جشن و شادی از سوی اهل بيت عصمت و طهارت(ع) سفارش شده است، گفت: حركات ناموزون، ساز و آوازهای بيهوده و كارهای نامربوط نبايد در اين جشن‌ها ديده شود، زيرا اين جشن‌ها برای كسانی است كه اوج مقام بندگی خدا را داشتند.
 
وی افزود: اخلاص، پاكدامني، ايثار و فداكاري از جمله خصوصيات حضرت فاطمه معصومه(س) بوده است كه امروزه بايد مورد توجه دختران ما قرار گيرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه شناخت جامعه ما نسبت به این حضرت کم است. حتی در رابطه با شخصیت‌های دینی همچون حضرت زهرا و حضرت زینب(س) شناخت زیادی نداریم. حضرت معصومه(س) با وجود اینکه قطب مذهبی ایران است ولی در جامعه ایران هم مظلوم واقع شده و این مظلومیت دلایلی دارد.
 
محمدی ادامه داد: دلیل آن این است که توجیهات لازم در بین مردم اتفاق نیافتده و کتاب‌ها و مباحث فرهنگی درخصوص شخصیت حضرت معصومه(س) کم است و اگر به دهه کرامت که با نام این حضرت آغاز می‌شود دقت کنیم می‌بینیم که اکثر جشنواره‌ها با موضوع امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
 
                                                                                 
 
حضرت معصومه (س)در میان دختران زمان خود سرآمد بود
 
حجت الاسلام سید حسین علوی کارشناس مسائل مذهبی نیز درباره شخصیت حضرت معصومه(س) اظهار داشت: فاطمه معصومه (س) از جهت شخصيت فردي و کمالات روحي، در بين فرزندان موسي بن جعفر (ع) بعد از برادرش، علي بن موسي الرضا (ع) در والاترين رتبه جاي دارد و اين درحالي است که بنا بر مستندات رجالي، فرزندان دختر امام کاظم (ع) دست کم هجده تن بوده اند و فاطمه در بين اين همه بانوي گران قدر، سرآمد بوده است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: برای بزرگ شدن، مجاهد بودن و موفق شدن هیچ تفاوتی بین مرد و زن نیست و در زندگی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مشاهده می‌کنیم که مجاهده و مبارزه با خطبه فدکیه چه معنایی دارد و زمان شناسی، عالم و آگاه بودن، شناخت جایگاه امامت و تبیین آن حضرت از مهمترین ویژگی‌های شخصیتشان است که باید مدنظر قرار بگیرد.
 
علوی تصریح کرد: بانوان امروز واقعاً می‌توانند از ایشان به عنوان یک الگو استفاده کنند و همین حضور ایشان در مجامع به ما می‌فهماند که زنان می‌توانند ارتباط بزرگ با هم داشته باشند و حضور فعال در اجتماع بهم برسانند و در معادلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی بین زن و مرد نیست.
 
حضرت معصومه(س) اسوه فضائل اخلاقی است
 
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی با بیان این که می تـوان حضرت معصومه(س) را الگو و نموداری از فضائل اهل بیت(ع) دانست، خاطرنشان کرد: زندگـی در جـوار امامان معصـومی چون حضرت مـوسـی بـن جعفر(ع) و حضرت امام رضا(ع) و بهره مند بـودن از تعالیـم ارزنده آن رهبران راه نـور و سعادت، خـود عامل اساسی در تعالی روح و تکامل درجات علمـی و عملـی آن حضـرت بـوده است.
 
حجت الاسلام سید مصطفی احمدی تصریح کرد: دختران جامعه اسلامی ایران باید حضرت معصومه (س) را سرمشق زندگی قرار دهند و خانواده ها نیز بایستی به دختران محبت و توجه ویژه داشته باشند.
 
امام جمعه موقت ورامین ادامه داد: در زندگی حضرت معصومه (س) نکات فراوانی برای الگو گرفتن دختران جوان فراهم است. ایشان به عنوان تنها دختر نمونه در خاندان عصمت و طهارت هستند که در طول عمر مبارکشان ازدواج نکردند. 
 
وی بیان کرد: هم اکنون نیمی از اقشار مختلف جامعه را بانوان تشکیل می دهند بنابراین وجود دخترانی آگاه، توانمند و عفیف، سلامت و توانمندی فرهنگی و اجتماعی جامعه را تضمین می کند.
 
                                                                                 
 
حضرت معصومه اوج ولایتمداری را به نمایش گذاشت
 
معاون آموزش حوزه علمیه امام صادق(ع)، حرکت حضرت معصومه (س) در دفاع از ولایت را الگویی برای زنان و دختران امروزی دانست و گفت: تاکید ائمه معصوم درباره جایگاه این حضرت، حرم ایشان و شهر قم را به مرکز علمی جهان اسلام تبدیل کرد.
 
حجت الاسلام مهدی طریقت با اشاره به استقبال شیعیان و مردم بلاد مختلف از کاروان حضرت معصومه (س) در طول سفر تصریح کرد: این شور و شوق حکومت وقت را با خطر جریان سازی فرهنگی توسط این قافله مواجه کرد، از این رو با رسیدن به ساوه، کاروان حضرت مورد حمله قرار گرفت و بیشتر مردان آن به شهادت رسیدند، همین امر باعث شد که حضرت معصومه (س) درخواست سفر به قم را کنند و فرمودند: من از پدرم شنیده ام که قم مقر حضور شیعیان است.
 
این کارشناس مذهبی حرکت فرهنگ ساز و سیاسی حضرت معصومه (س) را نشان از اندیشه علمی ایشان دانست و تصریح کرد: همین مقام و اندیشه ژرف در کنار تاکیدات ائمه معصوم (ع) باعث شد تا شیعیان به ویژه علما قم و حرم ایشان را به عنوان ملجا و ماوای خود برگزینند.
 
وی افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) دارای ویژگی‌های فردی و اجتماعی منحصر به فردی است که در این برهه از زمان ولایت پذیری و ایمان راسخ به امام زمان خویش یعنی امام رضا(ع) باید از سوی بانوان و دختران امت اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.
کد خبر 2130342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha