۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۴۶

همایش اتحادیه جهانی زن مسلمان؛

اراکی: همه جامعه اسلامی می‌تواند توسط زن مسلمان اصلاح شود

اراکی: همه جامعه اسلامی می‌تواند توسط زن مسلمان اصلاح شود

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: نقشی را که اتحادیه زن مسلمان در آینده جامعه اسلامی می تواند ایفا کند بیش از آن است که نیمی از جامعه را اصلاح کند بلکه همه جامعه اسلامی توسط زن مسلمان می تواند اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش یک روزه اتحادیه جهانی زن مسلمان به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با هدف بررسی و تصویب اساس نامه این اتحادیه با حضور 120 تن از زنان فرهیخته جهان اسلام امروز شنبه 16 شهریور همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در هتل اوین آغاز به کار کرد.

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در این همایش با تبریک سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) تاکید کرد: همایش اتحادیه جهانی زن مسلمان را با نام فاطمه (س) شروع می کنیم. دامانی که از آن خیر و نیکی به همه جهان بشریت فراگیر شد و امیدواریم این اتحادیه بتواند مکتب فاطمه را که مکتب رسول اکرم (ص) است، در سراسر جهان برپا کند.

وی افزود: معروف است که زنان نیمی از جامعه بشرند اما در قرآن کریم و منابع دینی ما نقش زن بیش از این است و بر اساس منابع دینی بنیاد جامعه پاک به وسیله زنان پاک گذاشته می شود. در قرآن کریم در آیه «انّ‏اللّه‏ اصطفى آدم و نوحاً و آل ابراهيم و آل عمران علی ‏العالمين» دو نوع گزینش مطرح شده است. آنجا که «اصطفی» فردی است می فرماید «ان الله اصطفی آدم و نوحاً» تقریبا نقشی برای زن نیست اما آنجا که «اصطفی» خانوادگی است و آل ابراهیم و آل عمران مطرح می شود اینجا نقش زن برجسته است. وقتی «اصطفی» اهل بیتی است همانطور که در قرآن می فرماید «انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا» این خاندان در جایگاه تطهیر الهی قرار گرفته اند و این خانواده بناست محور طهارت جهان بشریت گردد.

آیت الله اراکی بر اساس آیات قرآن تطهیر جامعه بشری را بزرگترین رسالت انبیا خواند و گفت: این پاک پروری و پاک نگهداری جامعه بشر چگونه محقق می شود. جامعه بشر مجموعه ای از خانواده هاست در روایات داریم «کل مومن بیت» و «المومنون بیوت» ما در جامعه ای که از آن به جامعه بشری تعبیر می کنیم چگونه این جامعه را می شناسیم. این جامعه را تشکیل یافته از جامعه ها می شناسیم همانطور که اسلام بدان اشاره کرده است.

وی با بیان این که تعریفی که از جامعه در بینش سکولار وجود دارد کاملا با دیدگاه اسلام متفاوت است، گفت: جامعه سکولار غربی جامعه بشری را مجموعه ای از خانواده ها نمی شناسد بلکه جامعه را مجموعه ای از افراد می خواند لذا اینجا زنان نیمی از جامعه می شوند اگر جامعه بشری را مجموعه از خانواده ها بدانیم و نقش زن را ایجاد جامعه پاک بدانیم قطعا نقش زن بیش از جامعه خواهد بود و زن بنیاد جامعه پاک می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: دامن پاک یعنی خانواده پاک و خانواده پاک یعنی جامعه پاک. امروز مشکل اساسی جامعه بشر متلاشی ساختن خانواده هاست و محروم ساختن جامعه بشر از دامن های پاک است. یکی از بزرگترین فجایعی که امروز بر جامعه بشر رخ داده است جامعه فاقد خانواده و نابودسازی خانواده در جوامع بشری است. خانواده را متلاشی کردند و زن را از خانه بیرون آوردند و خانه را زندان برشمردند. محیط خانه را زندان زن فرض کردند و زنی که در خانه بماند و انسان بپرورد و خاندان پاک تربیت کند به عنوان زن خانوار بیکار در جامعه معرفی کردند و این یکی از بزرگترین خیانت هایی بود که بر جامعه بشری روا گردید.

وی افزود: امروز جنایت های بزرگ، جنگ ها، خونریزی و بیماری های اجتماعی و حتی بیماری جسمی شایعی که در گذشته این گونه شیوع نداشت همه این فجایع عمدتا از یک منشا سر گرفته و آن متلاشی کردن خانواده های پاک و جلوگیری از تربیت انسان های پاک در دامان پاک است. خانواده متلاشی شد و دامن های پاک با برداشتن هر گونه حائل بین مرد و زن آلوده شد و زن را به جای مرد و مرد را به جای زن نشاندن به جامعه بشری خیانت است.

آیت الله اراکی با اشاره به آیاتی از قرآن به تبیین نقش زنان بزرگ در تاریخ بشریت پرداخت و گفت: حضرت مریم یکی از این زنان بزرگ و پاک است که قرآن از آن به نیکی یاد می کند همچنین از زنی چون خدیجه کبری (س) سلسله امامان به وجود آمد و وجود مبارک نبی اکرم (ص) در پرتو حمایت خدیجه، پاکی را در جامعه بشری بنیان نهاد و از وجود صدیقه کبری حضرت زهرا (س) جامعه بشر تا کنون نور افشانی گردید و تا امروز ما در سایه نور سلسله پاک فرزندان زهرا (س) زندگی می کنیم که امام راحل و همچنین مقام معظم رهبری یکی از این فرزندان سلسله پاک هستند و تا به امروز چهارده قرن است که فرزندان زهرا در طول تاریخ اسلام به مبارزه می پرداختند و پرچم دار مبارزه علیه ظلم، تبعیض و نفاق در جامعه اسلامی هستند.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر فرصت داده می شد که خاندان رسول الله نقشی را که باید در جامعه ایفا کنند، ایفا می کردند امروز یک جامعه اسلامی سراسر برادری را شاهد بودیم و «ان المومنون اخوه» محقق می شد. در روایات داریم که «فاطمه ام کل مومن» , "علی اب کل مومن" هستند. بعد از رسول اکرم (ص) این ابویت به علی و این امویت از خدیجه به فاطمه زهرا منتقل شد. در نتیجه جامعه پاک و جامعه مسلمان برخواسته از این اب و ام می شود که با یکدیگر همه برادر خواهند بود. ما امروز به این اخوت اسلامی نیاز داریم.

وی با اشاره به مشکلات جامعه اسلامی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات امروز ما تبدیل این اخوت اسلامی به دشمنی است. دشمنان اسلام و جامعه اسلامی وقتی خیزش جامعه اسلامی را دیدند که برترین این خیزش پیروزی انقلاب اسلامی بود سعی کردند جامعه اسلامی را به سمت دیگری سوق دهند. این خیزش در ایران جامعه اسلامی را به سوی یک امت واحده فرا می خواند و دعوت به پیام امام و انقلاب و پیام رسول الله و ائمه هدی برقراری جامعه اسلامی برادر است.

نمونه ای از جامعه اسلامی در سوره هل اتی معرفی شده است در این سوره خاندانی که محور جامعه اسلامی هستند معرفی گردیده که این خاندان تطهیر و طاهر هستند. مبنای شکل گیری جامعه اسلامی فرهنگ "الجار ثم الدار" است که در آیات قرآن به ویژه سوره هل اتی برجسته ترین جلوه های آن بیان شده است. ما نیازمند جامعه ای هستیم که نمونه آن در این سوره معرفی شده است یعنی جامعه برادر اسلامی که برادر را بر خود مقدم بدارد اما آن که دشمنان می خواهند از جامعه اسلامی معرفی کنند صد در صد نقطه مقابلی آن چیزی است که رسول خدا تاکید نمودند و آیات کریمه قرآن معرفی کرد.

وی با دعوت از علما کشور های اسلامی از جمله عربستان، مصر، پاکستان و... بر ایجاد وحدت اسلامی تاکید کرد و گفت: از آن ها می خواهیم که تلاش کنند تعالیم اسلامی را ابتدا خود پیروی کنند و بعد مردم را بدان بخوانند چرا بر شیپور اختلاف می دمد و بذر دشمنی را در جامعه اسلامی پراکنده می کند. چرا وقتی دشمن در فلسطین خانه ما را نابود کرد و موجودیت جامعه اسلامی را تخریب کرد دم نیاوردید و فتواهای جهادتان کو آن زمان که غزه نابود شد. 60 سال از اشغال فلسطین می گذرد. این فتواها در حلق ها خفه شده بود. امروز به نام جهاد در جامعه اسلامی اختلاف و خونریزی و کشتار به راه می اندازید. این کجا با جامعه رسول الله و تعالیم اسلام سازگار است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما معتقدیم خواهران مسلمان نقشی فراتر از نیمی از جامعه دارند و آن ها به عنوان بنیاد جامعه می توانند در اصلاح جامعه اسلامی گام بردارند همانطور که امام خمینی این مطلب را در اوج مبارزات انقلاب خود فرمودند که زنان رهبران انقلاب ما هستند. ما در بینش اسلامی زن را نیمی از جامعه نمی شماریم بلکه زن را ریشه جامعه می دانیم که از دامن او مرد به معراج می رود. این تعابیر تبلیغات نبود بلکه مبتنی بر یک بینش اسلامی برخواسته از منابع دینی است. بر اساس این بینش جامعه سالم یعنی جامعه ای که زن سالم در آن وجود داشته باشد و هر جامعه و هر خانواده ای را که بخواهید بشناسید از زن و یا زنان آن خانواده و جامعه قابل شناسایی است. لذا معتقدیم نقشی را که اتحادیه زن مسلمان در آینده جامعه اسلامی می تواند ایفا کند بیش از آن است که نیمی از جامعه را اصلاح کند بلکه همه جامعه اسلامی توسط زن مسلمان می تواند اصلاح شود.

آیت الله اراکی در پایان سخنرانی خود با اشاره به نقش زنان در رفع خشونت های کنونی در جهان اسلام به ویژه در سوریه و عراق و پاکستان تصریح کرد: امیدواریم این اتحادیه را در هر جایی که مسلمانی وجود دارد بگسترانیم و این اتحادیه بتواند با تعریف وظایف زن مسلمان و نیز ارائه تعریفی از فعالیت هایی که در شرایط کنونی زن مسلمان می تواند برای حل مشکلات جامعه اسلامی انجام دهد بر گسترش روحیه اخوت و برادری در جامعه اسلامی نقشی موثر داشته باشد. 

کد خبر 2130357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha