۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۵۶

نخستین نشست آزاد اندیشی تغییر مذهب برگزار شد

 نخستین نشست آزاد اندیشی تغییر مذهب برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله برنامه های آزاداندیشی و گفتگوی انتقادی با موضوع تغییر مذهب، با حضور دکتر یاسین علی بلیسیه از فرانسه و مارکو(حسین) مورللی از ایتالیا در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، نخستین جلسه از سلسله همایش های آزاداندیشی و گفتگوی انتقادی با موضوع تغییر مذهب و بررسی گرایش جوانان به مسیحیت با حضور جمعی از کارشناسان حوزه دین و فرهنگ برگزار شد.

در این همایش، دکتر یاسین علی بلیسیه، دکترای اقتصاد از فرانسه و حسین مورللی، کارشناس علوم سیاسی از ایتالیا به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند. در بخش اول این جلسه گفتگویی درباره علت تغییر دین آنها از مسیحیت صورت گرفت.

در ابتدا، پس از پخش ویدئوکلیپ از همزیستی پیروان ادیان و پیام واحد پیامبران الهی، دکتر یاسین علی با اشاره به این که تغییر دین مثل تغییر سبک غذا خوردن، تغییر رانندگی، تغییر شهر زندگی یا کشور نیست، گفت: این که چه طور یک نفر می تواند از این محیطی که در آن هست صرف نظر کند، منافعی را از دست بدهد و منافعی را به دست آورد، دلایل آن را باید در اهمیت تغییر جست و جو کرد. این که آیا این تغییر مهم است یا نه؟ برای این باید گفت که آیا تغییر دین مثل بقیه تغییرهاست؟ پس دین ما را در یک موضع خاص قرار می دهد که همه فعالیت های یک انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. از این دیدگاه اگر ببینیم دین خیلی اهمیت پیدا می کند.

حسین مورللی نیز در این نشست گفت: دلیل اسلام آوردن، حرکت و پویایی دین اسلام است. اسلام یک دین کامل است که جایی برای سکولاریزم ندارد. من در زندگی خانوادگی و اجتماع خودم می‌دیدم که دین کاتولیک تاثیر چندانی در بیرون ندارد و حرکتی در آن دیده نمی شود. من در ایران و کشورهای اسلامی یک اشتباه رایج را می بینم که فکر می کنند کشورهای اروپایی یک جامعه مسیحی دارند، در حالی که دینداری آنها کمتر شده و بیشتر جامعه سکولار دارند. بنابراین دین تاثیر و حرکتی در زندگی و جامعه آن ها ندارد.

دکتر بلیسه درباره ویژگی های منحصر به فردی که در اسلام تجربه کرده است، گفت: به نظر من مسیحیت، به اندازه اسلام پویایی ندارد در صورتی که همه پیامبران ما دائم در حال حرکت و تغییر بودند من دنبال حرکت و پویایی بودم که امید و عشق بیافریند. دینی که جسارت داشته باشد، حضرت ابراهیم(ع) را می بینید که با جسارت همه بت ها را می شکند، طبیعتا در هر معامله ای یک چیزی می دهی و یک چیزی به دست می آوری، من حساب کردم دیدم چیزی که به دست می آورم خیلی بیشتر است. من با پذیرش دین اسلام به آرامشی رسیدم که قبلا نداشتم.

حسین مورللی نیز درباره مهم ترین وجه از تفکر شیعه نیز گفت: دو نکته خیلی مهم در دین اسلام و تفکر شیعه وجود دارد که از ابتدا خیلی برای من مهم بود. اول وجود و حضور امام زمان در نزد شیعه است. هانری کربن نوشته ای دارد که در آن شیعه را از بقیه فرقه های اسلامی متمایز می کند.

مورللی همچنین درباره ادامه راه خود گفت: من ایتالیایی هستم و در کشور خودم و دیگر کشورهای اروپایی می‌دیدم که دین کاتولیک تاثیر چندانی در زندگی روزمره ندارد و پویا نیست، وقتی از اسلام شنیدم و به دنبال آن بودم از جهاتی برایم سخت بود چرا که در آنجا همیشه به ما القاء می شود که اسلام، دین عرب ها و آسیایی هاست. نکته ای که به من خیلی کمک کرد که این راه را ادامه بدهم، این بود که عمیقا فهمیدم که دین اسلام دین عربها و آسیایی ها و این و آن نیست، بلکه دین فطرت است و پاسخگوی من است. از طرف دیگر تغییر دین برای یک فرد مسیحی پدیده آسان و راحتی نیست و من این سختی تغییر دین را در بسیاری از افراد می بینم یعنی خیلی از برادران ما در آنجا هستند که اصول دین اسلام را پذیرفته اند ولی هنوز نتوانسته اند قدم آخر را بردارند، چون نفس آدم مانع می شود که این انتخاب کامل شود و در جامعه ای که در آن قرار داریم اعلام تغییر دین و مسلمان شدن بسیار دشوار است.

در پایان نیز دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس وزارت امور خارجه به برخی تجربه های خود در گفتگو و مناظره با افرادی که به آیین مسیحیت گرویده اند، اشاره کرد.

به جز قدیری ابیانه، افرادی چون مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس شورای اسلامی، جواد محقق، نویسنده و پژوهشگر، حسین دهباشی، مستندساز و محقق و حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک و چند تن از استادان دانشگاه و روزنامه نگاران در این همایش حضور داشتند. در حاشیه همایش نیز نمایشگاهی از کتاب های تخصصی در موضوع مسیحیت برپا شده بود.

نخستین جلسه آزاداندیشی و گفتگوی انتقادی با موضوع تغییر مذهب، عصر روز گذشته در سالن همایش های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد. این نشست ها برای مباحث دیگری همچون آزادی، روحانیت و حجاب ادامه خواهد داشت.

به گزارش مهر، این نشست از سلسله جلسات بررسی علت گرایش جوانان به مسیحیت است و برای شکل گرفتن بحث در نشست اول از تجربه دو فرد مسیحی و گرایش آنها به دین اسلام بحث شد.

کد خبر 2130843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha