۱۷ شهریور ۱۳۹۲، ۶:۵۲

گزارش مهر/

فراگیر شدن شمیم رضوی و فاطمی در کشور/دهه کرامت موقعیتی برای رشد معرفتی

فراگیر شدن شمیم رضوی و فاطمی در کشور/دهه کرامت موقعیتی برای رشد معرفتی

سمنان – خبرگزاری مهر: دهه کرامت فرصت نابی برای ترویج سیره و فرهنگ اهل‌بیت (ع) و تکریم مقام ولایت است در این ایام شمیم رضوی و فاطمی در کشور می‌پیچد و لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به برادر را یادآور می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ده روز اول ذی‌العقده را دهه کرامت گویند که آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا (ع) است. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

دهه کرامت موقعیتی برای رشد در عرصه های معرفتی و رفتاری است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان دهه کرامت و جشن زیر سایه خورشید و همه این امور را موقعیتی برای رشد در عرصه های معرفتی و رفتاری دانست و بیان داشت: اگر ما نتوانیم رشد معرفتی و رفتاری در خود ایجاد کنیم، از این موقعیت استفاده ای نکرده ایم.

آیت الله سید محمد شاهچراغی با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: همه اقشار جامعه باید از ائمه اطهار الگوگیری کنند و حضرت معصومه (س) الگوی همه زنان جامعه محسوب می‌شود.

وی بر ضرورت الگوی گیری زنان جامعه به ویژه دختران از حضرت معصومه (س) تاکید کرد و گفت: برکات وجودی این حضرت در کشور ایران به خوبی دیده می‌شود.

دهه کرامت باید بتواند باعث رشد فردی و اجتماعی شود

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه نسل مبارک حضرت موسی بن جعفر (ع) در ایران دارای آثار بسیاری است، خاطرنشان کرد: گوشه و کنار ایران اسلامی از برکات وجودی نسل امام موسی‌بن جعفر (ع) بهره می‌گیرد.

وی این دهه را ابرازی جهت ابراز ارادت به خاندان وحی خواند و تصریح کرد: دهه کرامت باید بتواند باعث رشد فردی و اجتماعی شود.

آیت الله شاهچراغی تصریح کرد: ما باید بدانیم که با چه هدفی دهه کرامت را برگزار می کنیم و راهکارها و نقشه راه رسیدن به آن اهداف را نیز باید مشخص کنیم.

دهه کرامت عامل پیوند امت با امامت و ولایت است

عضو مجلس خبرگان رهبری، دهه کرامت را عامل پیوند امت با امامت و ولایت برشمرد و گفت: از جمله اهداف اصلی برگزاری برنامه ها و جشن های مذهبی، معنوی و فرهنگی، عمیق بودن، اثربخشی، فراگیری، مردمی بودن و برخورداری از اثرات تربیتی و فرهنگی برگرفته از مفاهیم ناب اسلامی است لذا برنامه هایی می تواند معرفت زا و جریان ساز باشد که زمینه تحقق تقوای الهی را برای مخاطبان تأمین و باورهای دینی فرد را تقویت کند و از غفلت، جهالت، تعصب، حب دنیا و کج روی ها مبری باشد.

وی افزود: برای برنامه ریزی و برگزاری مراسمی دینی و مذهبی با ابعادی وسیع در راستای رسیدن به هدف کلی که همان معرفت افزایی است، باید مسیر را منطبق بر اصول قرآنی و برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) معین کرد.

نیازمند جریان سازی فرهنگی هستیم

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به اینکه سفر سالانه میلیون ها زائر به شهرهای قم و مشهد مقدس بیانگر ارادت مردم به عالم آل محمد(ص) حضرت امام رضا(ع) و کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) است اظهار داشت: باید در ارتباط با بحث محتوا که اصل راهبردی و درون مایه همه برنامه ها است، به جایگاهی برسیم که به لحاظ محتوایی توانمندی جریان سازی در کشور و جهان اسلام را داشته باشیم که در این راستا با تشکیل اتاق های فکر، تولید و مدیریت پیام های فرهنگی می توانیم از این جشن ها به عنوان یک برنامه در راستای نشر فرهنگ رضوی و جریان سازی دینی بهره ببریم.

شاهچراغی با بیان اینکه ما در دهه کرامت برای جریان سازی فرهنگی، ترویج نام و سیره حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و فاطمه معصومه(س) و همچنین عرضه آثار فاخر مرتبط با سیره اهل بیت(ع)، نیازمند جریان سازی فرهنگی هستیم افزود: این جریان سازی باید با تبلیغ سبک زندگی رضوی و تزریق شادی به جامعه همراه باشد.

وی گفت: مهم ترین خصوصیتی که این جشن ها را نسبت به دیگر جشن ها متمایز می کند همین مردمی بودن و معنوی بودن آن است ولی عوامل اجرایی این جشن ها باید مد نظر داشته باشند که این جشن ها به سمت و سوی ترویج افکار خاصی نرود.

برگزاری برنامه دهه کرامت در هشت شهرستان استان سمنان

مسئول برگزاری جشن های دهه رضوی کرامت در استان سمنان ضمن بیان اینکه دهه کرامت فرصت ایجاد پیوند با قرآن، ائمه معصومین (ع)، امامت و ولایت است و از این رو، دهه امامت و ولایت نیز نامگذاری شده است، افزود: برنامه های دهه کرامت با حضور کاروان رضوی از بیست و سوم تا بیست و ششم شهریور در استان سمنان اجرا می شود.

حجت الاسلام حسنعلی عربی با اشاره به حضور خادمان حرم قدس رضوی در برنامه های دهه کرامت استان سمنان، ادامه داد: امسال برای اجرای برنامه های این دهه در هشت شهرستان استان برنامه ریزی شده است.

وی گفت: دهه کرامت غنی ترین فرصت برای ایجاد پیوندی مستحکم و استوار با قرآن، ائمه معصومین، امامت و ولایت است و از این رو به دهه امامت و ولایت نیز نامگذاری شده است.

اجرای 14 برنامه زیر سایه خورشید در استان سمنان

مسئول برگزاری جشن های دهه کرامت در استان سمنان افزود: استقبال از کاروان رضوی، عیادت از بیماران، غبارروبی مزار شهداء، جشن دختران، دیدار باخانواده های شهداء و جانبازان، حضور دربقاع متبرکه، حضور در مراکز نگهداری ایتام و کودکان بی سرپرست، دیدار با منتخبین تشکل های دانش آموزی و دانشجویی و قرائت نامه امام رضا(ع)، دیدار با علماء و ائمه جمعه، حضور در مراکز علمی و پژهشی، حضور در برنامه ویژه زوج های جوان، حضور در زندان ها و مراکز اصلاح تربیت، حضور در مناطق محروم مراسم جشن اصلی از برنامه اصلی جشن زیر سایه خورشید است.

عربی ضمن اشاره به اینکه هسته اولیه برنامه های دهه کرامت برخاسته از مساجد است، اظهار داشت: باید از ظرفیت جوانان عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای برگزاری پر شور جشن های رضوی استفاده مناسب شود.

وی ایجاد فضای معنوی در جامعه، گسترش فرهنگ ولایت و امامت و ایجاد علاقه به ائمه اطهار (ع) در بین مردم را از اهداف حضور خادمان آستان قدس رضوی در سمنان عنوان کرد.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و دینی آستان‌های مقدس

دبیر برنامه های دهه کرامت استان سمنان با اشاره به برگزاری جشنهای زیر سایه خورشید طی پنج ساله اخیر در این استان اظهار داشت: این جشن ها از 23 شهریور ماه تا 26 شهریور ماه برگزار می شود.

عربی تصریح کرد: مسئولان و متولیان جشنواره دهه کرامت باید تلاش کنند تا با بستر سازی مناسب، برگزاری برنامه‌های مفید و معرفی کامل ظرفیت‌های فرهنگی و دینی آستان‌های مقدس، زمینه جذب حداکثری مردم، بخصوص جوانان را فراهم آورند.

وی کانون های فرهنگی هنری مساجد را حرکتی در مردمی شدن بیش از پیش برنامه های ایام دهه کرامت عنوان کرد و گفت: باید حساسیت و اهمیت موضوع ترویج فرهنگ رضوی و عمومیت بخشیدن به این فرهنگ بیش از هر زمانی فراهم شود.

دهه کرامت، بستری برای نشر ارزش های دینی و معنوی در جامعه است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز با بیان اینکه ایام دهه کرامت، بستری مناسب برای نشر ارزش های دینی و معنوی و عمومیت بخشی به این فرهنگ ارزشمند در جامعه است، آن را فرصتی ویژه دانست و بر بهره برداری از این بستر تأکید کرد.

محمد رضا سوقندی اهل بیت را الگو و اسوه رشد فضائل انسانی خواند و دهه کرامت را جدای از جشن ها، در بر دارنده معانی و مفاهیم ارزشمند مستقر در سیر زندگی ائمه اطهار نیز نام برد.

وی تصریح کرد: در برنامه ریزی برای هرچه باشکوه برگزار شدن جشن های رضوی، زمینه سازی پرورش انسانی و اسلامی و تبیین سیره ائمه به عنوان بهترین الگو و سبک زندگی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و محور باشد.

ایام دهه کرامت سراسر در بردارنده فضایل اخلاقی و انسانی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین با بیان اینکه ایام دهه کرامت سراسر در بردارنده فضایل اخلاقی و انسانی است، برنامه ریزی درست و بهره مندی از ظرفیت ها را در این باره مورد تأکید قرار داد.

سوقندی در این باره ضمن تأکید بر مردمی برگزار شدن جشن های رضوی در ایام دهه کرامت اعلام کرد: در سال های اخیر حضور خودجوش مردم و برگزاری جشن های رضوی و برنامه ها در این راستا شتاب بیشتری گرفته است و دستگاه ها بیشتر نقش حمایتی و نظارتی داشته اند.

استفاده از توان و پتانسیل های مردمی در برنامه های دهه کرامت

مسئول دبیرخانه کانون مساجد استان سمنان نیز با بیان اینکه فعالیت‌ در مساجد با خلوص نیت و معنویت بسیار همراه است و همواره در تمامی برنامه‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید حضور پر رنگ خود را نشان دهند، گفت: هر اتفاقی که با مسجد پیوند خورده باشد هم در نهادینه شدن و هم در مردمی شدن آن اتفاق موثر می شود.

حجت السلام سید محمود حسینی گفت: دهه کرامت و ایام ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) فرصت مغتنمی برای ترویج معارف رضوی است و باید با استفاده از توان و پتانسیل های مردمی در این زمینه تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه پیام‌رسانی در مساجد به صورت رو در رو اتفاق می افتد و از تاثیرگذاری بیشتری برای انتقال ارزش‌ دینی و مسجدی دارد گفت: اگر بخواهیم برنامه های دهه کرامت مردمی بماند باید فعالیت هایمان را با فعالیت های مسجدی گره بزنیم.

تمامی کانون های مساجد استان سمنان در دهه کرامت برنامه دارند

مسئول دبیرخانه کانون مساجد استان سمنان، آذین بندی مساجد، اهداء جوایز به نوجوانان وجوانان فعال در مساجد توسط امام جماعت، برگزاری مسابقات مختلف، تقدیر از فعالان بسیجی و نشست های پرسش و پاسخ را از برنامه های دهه کرامت کانون های فرهنگی هنری مساجد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تمامی کانون های مساجد استان سمنان در دهه کرامت برنامه دارند، عنوان کرد: هدف از نامگذاری دهه کرامت تجلیل از شخصیت والای ائمه اطهار(ع) به ویژه شخصیت گرانقدر حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) و ذکر کرامات این خواهر و برادر والا مقام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دهه فرصت بسیار مناسبی برای الگوسازی در شادمانی‌های ما بر اساس آموزه‌های دینی است.

.................................
گزارش از عصمت سالار

کد خبر 2130981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha