۱۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳

جلال زاده اعلام کرد:

علاقه ایران و ترکیه برای گسترش روابط/ راه اندازی بازارچه کوزه رش- گلینجک

علاقه ایران و ترکیه برای گسترش روابط/ راه اندازی بازارچه کوزه رش- گلینجک

ارومیه- خبرگزاری مهر: استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات موجود در مرز بازرگان گفت: ایران و ترکیه علاقه مند به گسترش روابط تجاری، بازرگانی و فرهنگی و ورزشی و .. بوده که در این راستا باید هماهنگی های لازم بر اساس توافقات اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید جلال زاده صبح یکشنبه در جریان دیدار با سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه با بیان اینکه ترکیه نمی تواند مشکلات خاورمیانه را طی 2 تا 3 سال حل کند، افزود: ولی مشکلات مرز بازرگان را می تواند با برگزاری جلسات هماهنگی و اجرای تعهدات تفاهم نامه های امضا شده حل کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت ترکیه نمی خواهد در مرز بازرگان اقدامات لازم را انجام دهد، اظهار داشت: در این مرز افزایش پرسنل ترکیه ضروری بوده بطوریکه طرف ترک اعلام کرده که منتظر استخدام نیروهای جدید هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با بیاان اینکه در زمان جنگ ایران و عراق بر اساس آمارها روزانه 2 تا 3 هزار کامیون از بازرگان عبور می کرد، اعلام کرد: این در حالی است که با وجود اینترنت، پنجره واحد تجاری و ایجاد زیرساختهای گمرکی هم اکنون 500 تا 700 دستگاه کامیون از مرز تردد می کنند.

جلال زاده با اشاره به اینکه در ساعتها، روزهای تعطیلی و برخی هماهنگی ها با ترکیه در این مرز مشکل داریم، ادامه داد: هر دو طرف علاقه مند به افزایش و گسترش روابط فی مابین تجاری، بازرگانی و فرهنگی و ورزشی و .. بوده که در این راستا باید هماهنگی های لازم بر اساس توافقات فی مابین اجرایی شود.

وی مهمترین مطالبه مرزی ترکیه از ایران اتمام هر چه سریعتر جاده مرز رازی در مقابل کاپی کوی این کشور دانست و ادامه داد: این در حالی است که بر اساس روابط بین المللی هر دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند، ولی درخواستهای ایران توسط ترکیه و درخواستهای ترکیه توسط ایران اجرا نمی شود.

بازارچه کوزه رش- گلینجک راه اندازی شود/ ترکیه به تعهدات خود عمل کند

وی حل مشکل بازرگان را یکی از مطالبات اصلی ایران از ترکیه و اتمام جاده رازی را مطالبه اصلی ترکیه از ایران دانست و ادامه داد: همچنین بیش از 3 بار تفاهم نامه ای مبنی بر راه اندازی  بازارچه مرزی کوزه رش سلماس در مقابل گلینجک امضا شده ولی با وجود ایجاد زیرساختها و احداث راه مناسب، ترکیه تمایلی به راه اندازی این بازراچه ندارد.

استاندار آذربایجان غربی ضمن اعلام آمادگی نسبت به اتمام هر چه سریعتر جاده رازی خوی و حل مشکلات مرزی با ترکیه، عنوان کرد: باید هر دو طرف از ظرفیتهای مرزی استفاده کند تا هدف گذاری 30 میلیارد دلاری تبادل تجاری ایران و ترکیه تحقق یابد.

جلال زاده با اشاره به اینکه طی سال گذشته تراز مالی تبادلات تجاری ایران و ترکیه به 25 میلیارد دلار رسید، ادامه داد: روابط ایران و ترکیه الگو و مدلی برای سایر کشورهای بوده که امیدواریم در بحث مبادلات تجاری و روابط تجاری و اقتصادی نیز بعنوان یکی الگو مطرح شویم.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی آذربایجان غربی با ترکیه، مسلمان بودن و داشتن زبان مشترک، گفت: در حوزه مسائل فرهنگی آماده برگزاری هفته های فرهنگی، نمایشگاههای صنایع دستی، افزایش رفت و امدهای دانشگاهی و راه اندازی رشته زبان و ادبیات ترک در دانشگاه ارومیه بوده و در این راستا پیگیری های لازم انجام می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت جدید ایران به روابط با ترکیه نگاه ویژه ای دارد، یادآور شد: روابط حسنه ایران و ترکیه طی سده های اخیر همچنان پابرجا بوده و سطح روابط در حال توسعه است.
 

کد خبر 2131237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha