۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶

در گفتگو با مهر عنوان شد:

ایجاد پایانه صادراتی در مهران/ تسهیل در روند صادرات کالا

ایجاد پایانه صادراتی در مهران/ تسهیل در روند صادرات کالا

ایلام - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ایلام گفت: هم اکنون پایانه صادراتی در مرز مهران به منظور تسهیل در روند صادرات کالا در این پایانه مرزی در حال ساخت است.

علی مهدوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرحله اول این طرح در زمینی به وسعت هفت هکتار در حال اجرا خواهد بود و تاکنون برای اجرای این طرح چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرحله دوم این طرح در زمینی به مساحت 10 هکتار اجرا خواهد شد و عمليات اجرايي مرحله اول احداث پايانه صادراتي مهران با 30 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.

مهدوی اضافه کرد: با راه اندازی این پایانه تاسیسات وتجهیزات لازم برای تاثیر وتسریع در امر صادرات به طور مترکز ویکپارچه فراهم می شود.

وی تصریح کرد: اين پروانه تأسيس كه به صورت موقت و يكساله است به سرمايه گذار اجازه داده شد تا در زمينه احداث، ساماندهي و مديريت پايانه صادراتي عام در شهرستان مهران فعاليت کند.

وی ادامه داد: مرز مهران فرصت مناسبی برای صادرات و توسعه اقتصادی استان ایلام است که باید مسئولان به این مهم توجه کنند و بازاریابی مناسب، صدور کالاهای استاندارد، اعتمادسازی در بازارهای کشور عراق به توسعه صادرات منجر می‌شود.

مهدوی عنوان کرد: بررسی آمار صادرات سال‌های اخیر‎ ‎به کشور عراق ‏بیانگر رشد قابل ‏‏توجهی بوده که‎ یکی از علل افزایش صادرات محصولات کشورمان از راه مرز‏‎ ‎بین‌المللی ‏مهران به عراق به ‏‏واسطه استقبال مردم آن کشور از محصولات ایرانی‎ ‎و تلاش تجار ایرانی برای ‏دستیابی به بازار کشور عراق ‏‏است‎.‎

وی ادامه داد: از دیگر عوامل افزایش صادرات محصولات کشورمان از راه مرز‏‎ ‎بین‌المللی مهران ‏به کشور ‏‏عراق وجود امنیت حاکم در این خروجی تجاری است‏‎.‎

اين مسئول در ادامه با توجه به ظرفيت هاي استان و امكان دستيابي به موفقيت هاي بيشتر در حوزه صادرات غير نفتي تصریح كرد: اگر بخواهيم در اين امر به جايگاه قابل قبولي در سطح كشور دست پيدا كنيم لازم است مشكلات دست و پاگير را حذف كنيم و زيرساخت هاي منطقه متناسب را  با حجم صادرات افزايش دهيم.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد اهميت پايانه هاي صادراتي و نقش آنان بيان داشت: پايانه هاي صادراتي، مجتمع هايي هستند كه امكانات، تأسيسات و تجهيزات لازم براي تسهيل و تسريع در امر صادرات را به طور متمركز و يكپارچه فراهم نموده و نسبت به ارايۀ خدمات رفاهي همچون هتل، رستوران، پمپ بنزين، تعميرگاه و... به مشتريان اقدام مي نمايند.

وي ادامه در صورت به بهره برداري رسيدن پايانه صادراتي در مرز مهران روند صدور كالاها و ارائه خدمات به تجار و بازرگانان شتاب بيشتري خواهد گرفت.

وی افزود: مرز مهران یکی از ظرفیت‌های توسعه اقتصادی استان است و برای توسعه این مرز باید از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به وحدت رویه در مرز بین‌المللی مهران و فرآیندهای گمرکی افزود: هرگونه افزایش عوارض یا هزینه‌های گمرکی باید به تصویب کارگروه برسد و نهادهایی مانند شهرداری یا گمرک نباید به صورت سرخود نسبت به گرفتن عوارض اقدام کنند.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان ایلام گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه گرفتن عوارض از صادرات غیرنفتی ممنوع است و دستگاه‌هایی مانند شهرداری نباید به صورت خودسرانه نسبت به افزایش هزینه‌ها اقدام کنند.

وی افزود: مرز مهران فرصت بزرگ اقتصادی ایلام است و نباید با کار غیرکارشناسی از جذابیت‌های آن کاسته شود و زمینه حضور فعالان اقتصادی و تجار دو کشور کمرنگ شود.

وی افزود: مرز بین المللی مهران فرصت استثنایی و منحصر به فرد برای توسعه استان و کشور است که با بهره گیری مناسب از ظرفیت های آن باید زمینه های لازم برای رشد و پیشرفت اقتصادی استان فراهم شود.

کد خبر 2131929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha