۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲

محیط زیست در 7 روز؛

بازگشت ابتکار به محیط زیست/ معرفی ریزگردها به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی

بازگشت ابتکار به محیط زیست/ معرفی ریزگردها به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی

انتصاب معصومه ابتکار برای ریاست سازمان محیط زیست، معرفی ریزگردها به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی، سفر برای رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه ، تودیع رئیس سابق محیط زیست همرا با بازنشستگی و تشکیل کمیسیون محیط زیست در شورای شهر تهران از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای پایانی این هفته در حالیکه حدود یک ماه از جلسه رای اعتماد وزاری کابینه دولت یازدهم می گذرد گمانه زنی ها برای ریاست سازمان محیط زیست پایان یافت و معصومه ابتکار که اولین گزینه مطرح شده برای این کرسی بود به عنوان هجدهمین و آخرین گزینه برای این کرسی معرفی شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه او بهترین انتخاب برای این سمت بود اما در کنار این موضوع حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای دیگری هم  بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

منطقه فاقد حیات در بیابان لوت وجود ندارد

در اولین روز از هفته جاری، محققان بیابان لوت در واکنش به مستندی که اخیراً در صدا و سیما مبنی بر سفر به گرمترین نقطه زمین که فاقد حیات است با اعلام اینکه در بیابان لوت منطقه فاقد حیات وجود ندارد از مسئولان به خاطر بی توجهی نسبت به پخش برنامه هایی که موجب گمراه کردن افکار عمومی با مطالب غیر علمی می شوند، انتقاد کردند.
مدیر کانون سبز فارس با اشاره به دیدگاههای خلاف واقع ودور از وضع موجودِ پدیده های طبیعی بیابان لوت، گفت: جدید ترین این دیدگاهها  فیلمی است با نام سفر به گرمترین نقطه زمین که از شبکه های یک و مستند صداو سیما در دوزمان مختلف پخش شد.
به گفته وی، موضوع اصلی فیلم به معرفی ارتفاع 56 مترو گرم ترین نقطه کره زمین و همچنین وجود "مناطق فاقد حیات" در بیابان لوت می پردازد.
بهمن ایزدی افزود: هر چند بازگویی مطالب غیر علمی و دور از وضعیت موجود در بوم سازگان لوت تازگی ندارد، اما تکرار این دست مطالب از سوی  نماینده سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح که طبعا باید منزلت علمی سازمان مذکور را رعایت کند، بسیار عجیب و تامل برانگیز بود.
وی اظهار داشت: گردانندگان فیلم بارها به بیان منطقه عاری از حیات در لوت که تا بحال هیچگونه موجود زنده ای پایش را به آنجا نگذاشته پرداختند که این موضوع نشان از بی اطلاعی محض آنان از تنوع زیستی بسیار ظریف و ارزشمند بیابان لوت و از طرفی دیگر بیانگر فقر آگاهی آنان از تلاش ها و دست آورد های  محققین کشور در سالهای اخیر در بیوم های مختلف لوت است.

فراخوان مشاركت صاحب نظران در زمينه احياي درياچه اروميه

روز یکشنبه،  وزارت نیرو طی فراخوانی از تمام اندیشمندان و صاحبنظران برای بازنگری و اصلاح طرحهای مصوب قبلی در زمینه احیا ی دریاچه ارومیه درخواست مشارکت کرده است.
با توجه به ابلاغيه دولت تدبير و اميد مبني برتسريع و يا بازنگري طرح هاي مصوب قبلي در خصوص احياي درياچه اروميه و همچنين اخذ نظرات انديشمندان و صاحبنظران، وزارت نيرو از تمامي صاحبان قلم و انديشه در خواست کرده است به منظور غناي تصميمات آتي، نظرات مشورتي خود را حداكثر تا تاريخ بیست و چهارم شهریور ماه به آدرس الكترونيكي URMIALAKE@MOE.GOV.IR يا شماره دورنگار 81606322، ارسال کنند.

تربیت سگهای شکاری برای کشتار حیات وحش/ مهار سگهای شکاری با گاز اشک آور

دوشنبه هفته جاری، کارشناس حقوقی محیط زیست لرستان از دستگیری متخلفانی که از سگ های شکاری تربیت شده برای کشتار حیات وحش استفاده می کنند خبر داد.
کامران سپهوند با بیان این مطلب افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لرستان و اکیپی از محیط بانان، در ارتفاعات کوه یافته واقع درمنطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، سه نفر از شکارچیان حرفه ای که بوسیله سگهای شکاری تربیت شده مبادرت به شکار تشی (نوعی جوجه تیغی) کرده بودند را طی عملیات تعقیب و گریز طاقت فرسا دستگیرکردند.
به گفته وی، از متخلفان لاشه ۲ تشی و همچنین ۳ قلاده سگ شکاری تربیت شده کشف و ضبط شد.
سپهوند اظهار داشت : به دلیل خوی بسیار تهاجمی این سگ های شکاری، محیط بانان برای کنترل آنها از اسپری اشک آور استفاده کردند.

معصومه ابتکار؛ از تسخیر لانه جاسوسی تا ریاست دوباره سازمان محیط زیست

سه شنبه این هفته معصومه ابتکار پس از هشت سال در حالی دوباره برای ریاست سازمان محیط زیست انتخاب شد که دراین سالها و به ویژه زمانی که در ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر تهران را به عهده داشت همواره یکی از منتقدان جدی مدیریت مباحثی مانند آلودگی هوا، واگذاری مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی بود. معصومه ابتکار چهره نام آشنای محیط زیست که متولد 1339 است در کنار فعالیتهای زیست محیطی به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی شناخته می شود. او که در گمانه زنی ها برای ریاست سازمان محیط زیست اولین و هجدهمین گزینه بود سرانجام پس از یک ماه گمانه زنی به عنوان رییس سازمان محیط زیست دردولت یازدهم معرفی شد.

به مناسبت روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات؛/رونمایی از ترانه "اشک سیاه" یوزپلنگ

چهارشنبه این هفته ، مدیر دیده بان حقوق حیوانات از برگزاری مراسم روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات، در قالب کنسرت گروه هنری "خورشید سیاه" خبر داد.
شهرام امیری شریفی افزود: در این کنسرت که برای دومین سال متوالی با همکاری دیده بان حقوق حیوانات برگزار می شود ترانه "اشک سیاه" برای اولین بار اجرا خواهد شد.
به گفته وی، اشک سیاه شرحی است بر شرایط امروز در معرض خطر ترین زیستمند کشور؛ یعنی یوزپلنگ ایرانی.
مدیر دیده بان حقوق حیوانات تصریح کرد: ترانه خرس قطبی سمیرم نیز که روایت ماندگار رفتار ناجوانمردانه کشتارچیان با خرس های بی نوا است در این مراسم اجرا خواهد شد. نام این اثر با کنایه به بی اطلاعی کشتارچیان، از عبارتی که در فیلم شنیده می شود گرفته شده. شکارچیان نا آگاه با اشاره به پیکر بزرگ خرس مادر، احتمال می دهند که در قلب ایران خرس قطبی شکار کرده باشند!
بیستم شهریورماه سال ۱۳۹۰ و در پی انتشار فیلم و تصاویر کشتار شنیع سه خرس به دست شکارچیان ناجوانمرد در پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات، بی سابقه ترین عکس العمل جمعی ایرانیان در طول تاریخ بر ضد حیوان آزاری شکل گرفت. در همین راستا گروه های معتبر فعال در زمینه حقوق حیوانات و محیط زیست با انتشار بیانیه ای این روز را با نام روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات نامگذاری کردند.

مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان محیط زیست؛

دریاچه ارومیه اولین سفر کاری ابتکار / دولت شورای عالی محیط زیست را احیا کند

در این روز رئیس سازمان محیط زیست در جلسه معارفه خود از دولت یازدهم درخواست کرد که ابقای شورای عالی محیط زیست را که خواسته ای کم هزینه است در دستور کار خود قراردهد.
معصومه ابتکار در جلسه تودیع و معارفه روسای سازمان محیط زیست که در پارک پردیسان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: انحلال و تنزل شورای عالی محیط زیست اقدامی غیر قانونی بود چرا که جایگاه این شورا جایگاهی است با نظارت فرابخشی رئیس جمهور، لذا از دولت یازدهم می خواهیم بر اساس وعده هایی که پیش از انتخابات داده بودند ابقای این شورای عالی را که خواسته بسیار کمی است در دستور کار فوری خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه فردا در دومین روز کاری خود سفری به ارومیه خواهم داشت اظهار کرد: کارهایی که از سال 81 آغاز شده بود و بنا به دلایلی از سال 84 تا کنون متوقف شده بود را برای احیای این دریاچه دنبال خواهم کرد امیدوارم که قوای سه گانه برای این مهم همکاری کنند.
وی یکی از مهمترین برنامه های خود را اصلاح و تقویت حکمرانی و یا حکم روایی محیط زیست در کشور عنوان کرد و افزود: مدیریت کلان محیط زیست در کشور مساله بسیار مهمی است که در این سالها توجه چندانی به آن نشده اما در حال حاضر با توجه به اهداف توسعه پایدار و چالش هایی که محیط زیست کشور با آن مواج است توانمندی این سازمان و توقیف حکمرانی محیط زیست در کشور امری اجتناب ناپذیر است.

تشکیل کمیسیون محیط زیست در شورای شهر تهران

در این مراسم  رئیس شورای شهر تهران از بررسی تشکیل کمیسیون محیط زیست در این شورا خبر داد.
احمد مسجدجامعی با بیان این مطلب ضمن تبریک به معصومه ابتکار برای انتخاب در این جایگاه گفت: قرار گرفتن ابتکار در این جایگاه نشانه تدبیر و امید دولت یازدهم است و حیف بود که این کرسی به کسی غیر از او واگذار شود.

معضل ریزگردها امنیت ملی را تهدید می کند

در این مراسم محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز با اشاره به اینکه برخی مشکلات زیست محیطی در کشور مانند معضل دریاچه ارومیه و ریزگردها در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند، گفت: مقوله ریزگردها هم‌اکنون تهدیدی جدی برای غرب و شرق کشور است که جز با تدبیر و امید قابل حل نیست.

وی گفت: دولت تدبیر و امیدقبل از انتخابات و پس از آن، در دو حوزه چالشهای پیش‌رو و اولویت عمل در بحث محیط زیست وارد شد که خوشبختانه مردم از این امر حمایت کرده‌اند.

رئیس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که در حوزه اقتصاد باید به رشد پایدار دست یابیم، افزود: در عین حال استفاده از همه منابع لازمه توسعه همه جانبه بدون ملاحظات زیست محیطی امکان‌پذیر نیست.

تن دادن به توسعه بدون الزامات زیست محیطی فاجعه است/ 12 روز قبل با درخواست خود بازنشسته شدم

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم تودیع خود، با اشاره به انتصاب مجدد دکتر ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ایشان صاحبخانه‌ای هستند که به خانه خودشان بازآمدند.
مهندس محمد جواد محمدی‌زاده در مراسم تودیع خود و معارفه معصومه ابتکار رییس جدید سازمان محیط زیست، با تاکید بر اینکه تقدیر بر این بود که پایان دوران خدمتی‌ام را در سازمان حفاظت محیط زیست سپری کنم، گفت: دستم خالی است و چیزی برای گفتن ندارم.

وی با بیان این مطلب که از سال 58 توفیق خدمت به مردم را داشتم، گفت: 12 روز قبل بنا به درخواست خودم بازنشسته شدم، اما هیچ وقت این چهار سال خدمت در سازمان محیط زیست را فراموش نمی‌کنم.
 

کد خبر 2133968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha