۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۴۹

مهر گزارش می دهد؛

بازار تبریز برنده جایزه بین المللی/ هجوم گردشگران داخلی و خارجی به بزرگترین بازار مسقف دنیا

بازار تبریز برنده جایزه بین المللی/ هجوم گردشگران داخلی و خارجی به بزرگترین بازار مسقف دنیا

تبریز – خبرگزاری مهر: با نزدیک شدن به آخرین روزهای شهریور و افزایش سفرهای تابستانی، این روزها بازار تبریز به مقصد اصلی و قلب گردشگری میهمانان داخلی و خارجی آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار تبریز به عنوان بزرگترین و وسیع ترین بازار مسقف جهان همیشه مورد توجه و استقبال بی نظیر گردشگران داخلی و مخصوصا خارجی قرار گرفته است و یکی از بزرگترین و مهم ترین بازارهای ایران است.

از قدیم الایام شهر تبریز به جهت قرار گرفتن بر سر جادهٔ ابریشم و گذر هزاران کاروان از کشورهای مختلف دنیا، شاهد رونق بسیار خوبی در زمینه گردشگری بود و این عامل درکنار زیبایی و معماری بی نظیر بازار تبریز،‌ باعث شد تا این بازار در سال ۱۳۵۴در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

بازار شگفت انگیز تبریز به طول يك كيلومتر و عرض 5/2متر ، در مردادماه سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و مقدمه ای شد برای معرفی تبریز و آذربایجان به عنوان قطب گردشگری کشور، که ظرفیت های بی چون و چرای زیادی در زمینه ی گردشگری و جذب توریست برای کشور دارد.

نکته جالبی که در معماری بازار تبریز وجود دارد این است که هستهٔ مرکزی تبریز در داخل یک چهارضلعی قرار گرفته و بازار تبریز در مرکز این چهارضلعی واقع شده‌است.

بازار مسقف تبریز از سمت شرق به عالی‌قاپو، از سمت غرب به مسجد جامع و از سمت شمال، مهرانه ‌رود را شامل می‌شود و نکته ی جالب تر اینکه این دو بخش به وسیلهٔ پل‌های چوبی که در امتداد راسته‌ بازار قرار دارند، به هم متصل می‌شوند.

سبک معماری منحصر به فرد، بیش از 5 هزار حجره ، فراوانی سراها و تیمچه ها ، وجود چندین مدرسه و مسجد و بیش از 20 راسته بازار به بازار تاريخي تبريز اهمیت خاصی داده است، تا مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

جهانگردان بنامي که بازار تبریز را در اعصار و قرون مختلف ديده و توصيف نموده اند مي توان مقدسي در قرن چهارم ، ياقوت حموي قرن هفتم ، مارکوپولو قرن هفتم ، ابن بطوطه قرن هشتم ، حمدالله مستوفي قرن هشتم را نام برد که هر به فراخور حال از بازار و وفور کالا واین که درآمد بيشتر مردم از طريق داد و ستد به دست مي آيد سخن رانده اند ولي مفصل ترين آنها را شاردن داشته است . او بازار را داراي 15000 باب مغازه و تبريز را داراي بزرگترين بازار آسيا به حساب مي آورد .

یکی از گردشگران چینی که در حال خرید و گشت و گذار در بازار تبریز بود، با بیان اینکه هرچیزی در دنیا توسط چینی ها می تواند مشابه سازی و کپی شود جز بازار تبریز، با لبخند خاصی گفت: بازار تبریز فوق العاده است و وسعت آن طوری عجیب و باور نکردنی است که اگر با همراهان تبریزی نمی آمدم حتما در این بازار گم می شدم.

"یوهان سو" که با دیدن صنایع دستی و لبنیات مشهور تبریز به وجد آمده بود، ادامه داد: چند سال پیش این بازار را به کمک رسانه های ایرانی در چین شناسایی کردم و در سفر به ایران خیلی دوست داشتم این بازار را از نزدیک ببینم.

 وی همچنین ادامه داد: بعد از بازار تبریز به کندوان اسکو و از آنجا به سمت چشمه آب معدنی تاپ تاپان آذرشهر می روم و بعد به اصفهان سفر خواهم کرد.

ظرفیت های بازار تبریز به خوبی معرفی نشده است.

یکی دیگر از گردشگرانی که به تبریز آمده بود، با اشاره به قدمت و معماری و مهندسی خاص این بازار و وجود مغازه های متعدد گفت: شاید به جرات می توان گفت، بازار تبریز بزرگترین و قدیمی ترین مرکز خرید جاده ابریشم است.

آزاد رحمانی که از شیراز به تبریز آمده بود، با بیان اینکه مسئولان تبریزی باید تلاش کنند تا این بازار را به قطب اصلی گردشگری کشور تبدیل کنند، گفت: با اندکی معرفی این بازار در شبکه های جهانی و رسانه های گروهی می توان هم به هموطنان ایرانی و نیز به گردشگران خارجی، ظرفیت های این بازار را نشان داد.

این گردشگر با اشاره به اینکه گردشگران به وسیع‌ترین بازار مسقف جهان رونق باشکوهی داده‌اند، افزود: راسته ها و بخش هاي مختلف اين بازار مانند خيابان هاي يك شهر بزرگ به يكديگر متصل مي شود كه بسيار جالب توجه است.
 


رحمانی همچنین در خصوص ویژگی ها و دلایل انتخاب بازار تبریز برای بازدید، ادامه داد: مردم آذربایجان همیشه به مهمان نوازی مشهور بوده اند و امسال با خانواده تصمیم گرفتیم تا در آخرین روزهای تابستان به شهر اولین ها سفر کنیم و درنتیجه به این بازار هم سری زدیم.

وی همچنین افزود: با مشاهده اين اثر بی بدیل تاریخی از نزديك متوجه شدم كه تصوير واقعي بازار تبريز بسيار باشكوه تر و زيباتر از عكس ها، فيلم ها و توصيفات آن است.

بازار جهانی تبریز جلوه گاه تمدن و سبک زندگی اسلامی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی با اشاره به قدمت و سابقه فراوان این بازار به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز داد و ستد دنیا گفت: معماری بازار تبریز نشان دهنده سبک اصیل زندگی اسلامی و تمدن ایران زمین است.

تراب محمدی با بیان اینکه این بازار حدود ۳ سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز بازسازی شده‌ است،افزود: از تاریخ بنای اولیه مجموعه بازار اطلاع دقیقی در دست نیست اما اکثر مورخین که از تبریز دیدن کرده اند، اسناد مهم درباره بازار و وضع بازرگانی آذربایجان ارائه کرده اند که همگی گواهی عظمت و قدمت این بازار است.

وی راسته‌ بازار را جزء یکی از بزرگ‌ ترین بازارچه‌های بازار تبریز بیان کرد و افزود:بزرگترين گنبد بازار ، گنبد تيمچه امير است . مهم ترين تيمچه هاي فعلي بازار تبريز عبارتند از : تيمچه امير ، تيمچه مظفريه ، تيمچه شيخ کاظم ، تيمچه گرجيلر ، تيمچه حاج صفر علي ، تيمچه ميرزا شفيع ، تيمچه حاج رحيم ، تيمچه حاج مير ابوالحسن و سراهای زیادی در این بازار وجود دارد که محل عرضهٔ بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم است و از این حیث به بازار ملی نیز شهرت دارد.

محمدی تعداد بازارچه های این مجموعه را درحدود 10 مورد عنوان کرد و گفت: بازارچه های شیشه گرخانه، امیر، بلورفروشان، راسته بازار، حرمخانه،‌صادقیه،عباچی، کفاشان و یمنی دوز از جمله بازارچه های این مجموعه است.

وی با اشاره به ثبت جهانی این بازار در سال 89، گفت: ثبت جهانی به بازار تبریز کمک کرد تا مورد توجه گردشگران خارجی قرار گیرد که امروزه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در این بازار هستیم که همگی دست پر از این بازار بیرون می آیند.
 

 

بازار تبریز برنده جایزه بین المللی آقا خان شد

محمدی با اشاره به جایزه اخیری که این بازار موفق شده است آن را دریافت کند، گفت: بازار تاریخی تبریز که چند سال پیش توانسته بود نام خود را به‌ عنوان نخستین بازار سرپوشیده جهان در فهرست میراث یونسکو ثبت کند، امسال نیز به دلیل مرمت مناسب و اصولی، جایزه جهانی «آقاخان» را از آن خود کرد و مبلغی در حدود 200 هزار دلار نصيب بازار تبريز شد.

وی همچنین ادامه داد: این جایزه بیشتر به دلیل طراحی، مرمت و نگهداری اصولی و کارشناسی شده بازار تبریز و مهمتر از آن به دلیل مشارکت مردمی در امر بازسازی به این اثر تاریخی تعلق گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی همچنین گفت: بخش عظیمی از بازار به صورت علمی و اصولی به وسیله معماران ماهر و مشارکت بازاریان مرمت شده و فقط بازسازی بخش کوچکی از آن باقی مانده است که این بخش هم احتیاج به کمی روکاری و تمیزکاری دارد.

وی طراحی زیبا و مرمت مناسب را از شاخصه های اصلی بازار تبریز بیان کرد و افزود: میهمانان ضمن بازدید از آثار تاریخی چند صد ساله در این مجموعه می‌توانند با خرید صنایع دستی، سوغات و شیرینی‌های آذربایجان شرقی با دستی پر و خاطره‌ای خوش این محل را ترک کنند.

گشت و گذاری در بازار و هم صحبت شدن با گردشگران نشان می دهد که این بازار جایگاه واقعی خود را علاوه بر داخل کشور، در دنیا بدست آورده و امید است تا با حفظ جایگاه شاهد رشد و ارتقای بیش از پیش صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی و به تبع آن در کشور باشیم و بازار تبریز نیز در این بین به مکان اصلی گردشگران خارجی در سفر به جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

.............................
محمدرضا علی اشرفی

کد خبر 2134822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha