۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۱۷

بوی ماه مهرو افزایش قیمت لوازم التحریر/ جیب هایی که با شروع مهر می گریند

بوی ماه مهرو افزایش  قیمت لوازم التحریر/ جیب هایی که با شروع مهر می گریند

تبریز – خبرگزاری مهر: افزایش 40 درصدی لوازم التحریر طی یک ساله گذشته باعث آشفتگی و بی ثباتی قیمت های بازار و سر درگمی خانواده ها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، با اتمام فصل تابستان و شروع سال تحصیلی جدید بازار فروش لوازم التحریر و وسایل کمک آموزشی  داغ شده است.

بسیاری  از دانش آموزان  و دانشجویان به تنهایی و یا با خانواده خود مشغول تهیه وسایل مورد نیاز خود بوده  و بی صبرانه منتظر شروع سال تحصیلی جدید هستند تا با توانی بیش تر از سال های قبل در راستای علم اندوزی و رسیدن به اهداف خود تلاش کنند.

 در این میان ، مشکلات اقتصادی موجود در جامعه از یک سو و کمر شکن بودن هزینه های تحصیل از سوی دیگر باعث شده  خانواده های زیادی در  کشور با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.

 مشکلی که شاید گاهی اوقات به اختلاف آن ها با فرزندان و یا حتی افزایش اختلافات و تنش های اجتماعی در جامعه بینجامد.

 افزایش بیش از 40 درصدی قیمت لوازم التحریر در سال 92

اواسط سال 91 بود که خیز شدید افزایش قیمت های مواد مصرفی در کشور به خصوص کاغذ ، مداد و لوازم کمک آموزشی  رو به سرعت گرفت  و تعطیلی چندین کارخانه تولید مداد و کاغذ و افزایش بعضی محدودیت ها به این مهم دامن زد.

پس از افزایش بیش از 40 درصدی قیمت لوازم التحریر در فاصله ای کمتر از یک ماه ، تعدادی از کارشناسان حوزه مدیریت و اقتصاد بر این شدند تا سیاست های خاصی را در جهت کاهش قیمت لوازم التحریر به کار گیرند.

ولی متاسفانه این سیاست های خاص که  با هدف کاهش قیمت لوازم التحریر به کار گرفته شد نه تنها قیمت ها را کاهش نداد بلکه به طور شگفت آسایی قیمت یک خودکار ساده که شهریور ماه سال 91 ، 400 تومان بود هم اکنون  در حدود 1000 تومان است.

 


 شخصیت های کارتونی خارجی برای کودکان ایرانی محبوبتر هستند

عصر یک روز تعطیل ، در پاساژ تربیت مشغول قدم زدن هستم  و خانواده هایی را می بینم که با کودکان خود مشغول خرید  وسایل و اقلامی مانند دفتر ، کاغذ و مداد . و سایر اقلام  آموزشی فرزندان خود هستند.

پدری را می بینم که چهره غمگینی دارد ولی دختر بچه کوچکش تعدادی دفتر فانتزی در دست دارد که خنده خاصی نیز بر لبان دختر بچه نقش بسته است و مدام دفترها را زیر و رو می کند و از دیدن شکل ها ی رنگارنگ و کارتونی لذت می برد.

سر صحبت را با پدر دختر باز می کنم که ابتدا اصلا توجهی به من نمی کند ولی وقتی می گویم خبرنگار هستم انگار باری از دوشش برداشته می شود و شروع به صحبت کردن می کند

 اولین حرفی که به من  می گوید این است که حقوقی که من کارگر به صورت ماهیانه دریافت می کنم در حدود 600 هزار تومان است که این ماه ، تنها 250 هزار تومان  ، صرف هزینه های خرید دفتر و قلم دختر بچه خودم کرده ام  که باز هم احساس کمبود می کند .

از علت رغبت دختر وی به دفترهای فانتزی جویا می شوم  که می گوید این دفترها را بیش تر دوس دارد چون شخصیت های کارتونی این دفترها را بیشتر در تلویزیون و وی سی دی دیده است.

 کاهش قیمت لوازم التحریر و داخلی کردن آن نیازمند همت مسئولان است

با یکی دیگر  از والدینی که با دخترش مشغول تهیه وسایل و اقلام تحریر هست سر صحبت را باز می کنم  و از علت اشتیاقش به خرید دفاتر فانتزی و رنگارنگ جویا می شوم.

او که خود را استاد دانشگاه تبریز معرفی می کند می گوید  : خود من تمایل زیادی به خرید چنین  وسایلی ندارم ولی تبلیغات رسانه ای در جامعه کنونی تا حدی پیش رفته است که نمی توانم فرزندانم را قانع کنم تا از وسایل تولیدی داخل کشور استفاده کنند  و فرزندانم مرا قانع می کنند که کیفیت و طرح وسایل و اقلام آموزشی خارجی خیلی بهتر از تولیدات داخلی است و در مقایسه با قیمت لوازم التحریر داخلی ، قیمت مناسب تری دارد.

غلامرضا حسنی  با بیان اینکه نهادهای مسئول باید با حمایت از تولیدات داخلی و سعی در مدرنیزه کردن آن بتوانند تولیدات داخلی را جایگزین تولیدات خارجی بکنند می گوید : اگر سیاست های مناسبی در این راستا اتخاذ شود مطمئنا شاهد افزایش رغبت نسل فعلی و نسل های بعدی به استفاده از تولیدات داخلی خواهیم بود ولی تا وقتی که عوامل نفوذی داخلی و رانت خواری های موجود در جامعه ریشه کن نشود از آن طرف واردات خارجی این اقلام را قطع می کنیم و از طرف دیگر افراد سودجو در داخل کشور با استفاده از برند همان محصول خارجی سعی در کاهش انگیزه مردم به استفاده از تولیدات داخلی خواهند شد.

 همه گرانی های موجود در کشور ، ناشی از کاهش ارزش پول ملی است

معاون نظارت و تنظیم بازار صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه گرانی های موجود در سطح بازار ، ناشی از کاهش ارزش تولید ملی است می گوید :مهم ترین عاملی که در سال های گذشته تا کنئن باعث افزایش روز به روز و بی رویه قیمت کتاب و دفتر و لوازم التحریر کاغذی در کشور شده است افزایش وارادات این محصولات به کشور ماست.

 اسماعیل عطاپور در همین راستا می گوید : چون هزینه واردات و حمل آن به تولید کنندگان نیز در سال های گذشته  با رشد صعودی همراه بوده است تولید کننده هم مجبور است به خاطر تامین هزینه های مناسب اقتصادی خود ،  قیمت مواد تولیدی خود را افزایش دهد.

وی در همین راستا با بیان اینکه اکثر کاغذهای موجود در سطح کشور واراداتی است می افزاید : دلاری که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است طبیعی است که قیمت مواد تولید هم به تبع آن افزایش یابد.



 افزایش نرخ وام بانکی برای تولید کنندگان از عوامل افزایش قیمت کالاها است

 عطاپور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می دارد : بانک ها باید از تولید کنندگان حمایت کنند تا اقتصاد کشور بهبود یابد نه اینکه با افزایش سود بازپرداخت وام های دریافتی تولید کنندگان ، این قشر پر تاثیر را بی رغبت کنند که این عامل ،نقش مهمی در کاهش تورم در جامعه و تثبیت وضعیت اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید سیاست هایی اتخاذ شود تا تولید ثروت در کشور خودمان محقق شود می گوید : تنها در این صورت است که رفاه نسبی و آرامش به زندگی هموطنان باز خواهد گشت.

عطاپور با بیان اینکه دولت ، تولیدکنندگان و مردم سه بازوی مهم مقابله با تورم و افزایش رفاه نسبی در جامعه هستند گفت : نقش دولت در این راستا این است که بسترهای فرهنگی لازم در جامعه را تقویت کرده و با تلاش رسانه های جمعی آموزش های لازم را به مردم در جهت استفاده حداکثری از تولیدات داخلی ارائه دهند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ملموس تر شدن استفاده از تولیدات داخلی در کشور گفت : نقش مردم  نیز در اجرایی کردن این سیاست بدین گونه است  که توجیه شوند و بدانند که با استفاده از هر جنس خاجی به نوعی موقعیت اشتغال در کشور را کاهش می دهند ولی اگر به استفاده از تولیدات داخلی روی آورند موقعیت اشتغال جوانان در کشور ساماندهی می شود و به دنبال آن شاهد رشد و پیشرفت اقتصادی جامعه خواهیم بود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت  اذربایجان شرقی با بیان اینکه استفاده از کالاهای خارجی ، برای کشورهای خارجی در ایران بازار ایجاد می کند و به تبع آن بازار داخلی افت می کند گفت : نقش مهم تولید کنندگان نیز در این راستا بسیار اهمیت دادر چرا که این قشر با تولیدات خود نیازهای اساسی مردم را تامین می کنند.

 افزایش رقابت بین واحدهای تولید کاغذ قیمت لوازم التحریر را تثبیت خواهد کرد

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بر ایجاد یک فضای رقابتی بین تولید کنندگان تاکید کرد و گفت : این فضای رقابتی باعث خواهد شد که هم کیفیت کالاهای تولیدی بیش از قبال افزایش یابد و هم گرایش و رغبت مردم به سمت استفاده از این تولیدات داخلی بیش تر شود و هم به تبع این دو امر ، قیمت ها کاهش یابد.

عطاپور با بیان اینکه اگر کیفیت کالاهای خارجی را به کالاهای داخلی خود تسری دهمیم خواهیم توانست که وابستگی خود به کشورهای دیگر را به صورت کامل  ریشه کن کنیم.

وی دربخش  پایانی سخنان خود به نقش توزیع کنندگان نیز اشاره کرد و گفت : این قشر نیز باید سود منصفانه ای از توزیع این کالاها بردارد تا به تبع آن شاهد تنزل قیمت کالاهای ضروری در کشور و رشد و  پیشرفت اقتصادی باشیم.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اخیرا عباس هدایتیان ،  رئیس اتحادیه لوازم التحریر فروشان و لوازم مهندسی اعلام کرد  که  در دو سال گذشته ، دولت ، هیچ یارانه ای برای این حوزه پرداخت نکرده است  ولی خوشبختانه امسال دولت جدید با پرداخت یارانه به این حوزه موجبات متعادل ساختن قیمت لوازم التحریر در کشور را فراهم ساخت ولی در حال حاضر قیمت های موجود در بازار حاکی از آشفتگی تعداد زیادی از خانواده ها در تامین هزینه های آموزشی فرزندان خود مثل خودکار ، کاغذ ، دفتر و سایر اقلام آموزشی است.
------------------------------------------------
گزارش از :سید مرتضی مرتضوی

کد خبر 2136330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha