۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸

گزارش مهر از يك اقدام مبتكرانه فرهنگي/

کار جهادی فرهنگی نتیجه داد/ اردویی که ندای بهشت سر می‌دهد

کار جهادی فرهنگی نتیجه داد/ اردویی که ندای بهشت سر می‌دهد

ابرکوه - خبرگزاری مهر: با تلاش جمعی از طلبه های ابرکوه مقیم قم که برای ادای تکلیف نسبت به جوانان شهرستان خود پای به عرصه کار جهادی فرهنگی گذاشته بودند، امروز گروه ندای بهشت پایه گذار اردوهای موفقی شده است که از آن بوی بهشت استشمام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کسانی کار جهادی را می شناسند که یا در کارهای جهادگونه جهاد سازندگی در اوایل انقلاب شرکت کرده باشند و یا در حال و هوای سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی قرار داشته اند.

خاطره کارهای جهادی انقلاب در خاطره ها ماندنی است

کار جهادی در دوراني كه جهادگران به روستاها مي رفتند، آن زمان كه ما در سن و سال نوجواني به سر مي‌برديم، وقت و زمان نمی شناخت، کسی به دنبال اضافه کار نمی گشت و دستگاهی برای ثبت فعالیت ها و ارائه بولتن برای ارائه به مسئولان وجود نداشت و در حقیقت زمانی برای این کار وجود نداشت زیرا کارهای بر زمین مانده بسیاری باید انجام می شد.

همین تفکر همه مردم را به حرکت واداشته بود و همه جا حضور مردم را برای فعالیت های جهادی شاهد بودیم. کار فرهنگی در روستاها، رساندن آب و برق به دورافتاده ترین نقاط روستایی، حضور در مزارع برای یاری رساندن به کشاورزان برای تولید بیشتر و خودکفایی در دورانی که در حال تجربه تحریم از سوی استثمارگران بودیم و ... کار را به جایی رساند که اکنون کمتر محرومیتی را در روستاها شاهد هستیم.

جامعه دلتنگ فعالیت های جهادی شده است

اما امروز دلتنگی و نیاز جامعه بار دیگر گروهی عاشق خدمت را چون گذشته به تکاپو واداشته است، گروهی که اگر چه خود آن دوران را درک نکرده اند ولی آثار خدمات آن دوران را باور دارند.

تفکر کار جهادی در ظرف چند سال گذشته و بیشتر در عرصه های سازندگی، توسط گروه های جهادی دانشجویی و تشکیل بسیج سازندگی از جمله این موارد است. اكنون همه به کار جهادی اعتقاد راسخ پیدا کرده اند و گاهي در گوشه و کنار شاهد هستیم که برخی از مسئولان از ادغام جهاد سازندگی و اداره کشاورزی که نتیجه آن انحلال نهاد جهاد سازندگی است، گلایه می کنند.

امروز بیش از آن که نیاز به سازندگی داشته باشیم، نیاز به جهاد علمی داریم و در این میان جوانان بیشتر از هرکس نیازمند این حرکت جهادی هستند.

جهاد علمی نیاز امروز جامعه است/ جوانان را دریابیم

هجمه دشمن به ایران اسلامی که روزگاری نظامی و از سویی مشخص بود اکنون به تلاش همه جانبه فرهنگی تبدیل شده است و متأسفانه سیستم اداری ما و ده‌ها دستگاه فرهنگی با وجود تلاش های خود و صرف هزینه به گفته مسئولان ذیریط، در بسیاری از مواقع نتوانسته اند مقابله جدی با آن داشته باشند و به عبارتی دشمن در بسیاری از حمله های خود موفق شده است که به عنوان نمونه می توان به گسترش مواد مخدر در کشور اشاره کرد.

همین زمینه ها گروهی از طلبه های جوان و متخصص ابرکوهی مقیم قم را برای ادای تکلیف به سمت شهرستان سوق داد تا ادای تکلیف کنند.

دیروز برای اولین بار میهمان این گروه در اردوگاه بهزیستی شهر نیر در تفت شده ایم تا به وسع خود روایتگر فعالیت جهادگرانی شویم که برای سومین سال و بعضأ با خانواده از قم به این منطقه آمده بودند تا جوانان و نوجوانان شهر خود را برای مقابله سنگین با تهاجمات فرهنگی دشمن یاری کنند. کاری که در کارهای جهادی شروع شده کم نظیر در کشور و بی نظیر در استان یزد به شمار می رود.

گروهی که حتی فرصت اطلاع رسانی ندارند

بارها از آنان طالب خبر و اطلاع رسانی شده بودیم و نتیجه این تلاش ها تنها چند خبرکوتاه از جانب آنان بود و حالا با این حضور به عینه دریافتیم که به قول رئیس بهزیستی شهرستان ابركوه، آن قدر کار بر روی دست این گروه مانده است که دیگر فرصتی برای اطلاع رسانی نمی ماند.

جمع کردن گروه، تلاش برای تأمین مالی کار از طرف خیرین و جذب کمک ادارات فرهنگی که با زحمت و تلاش چندساله توانسته اند اعتماد آنها را جلب کنند و... همه مواردی است که ما را که بیشتر به خبرهای اداری و راحت بها داده ایم، به این سمت سوق می دهد.

به مردم شهرستان ادای دین می کنیم

حجت الاسلام حسین فلاح زاده، مدیر اردوی ندای بهشت در جمع مسئولان استانی و شهرستانی که برای بازدید از این اردو گردهم جمع شده بودند، اظهار داشت: ظرف چند سال گذشته جمعی از طلاب ابرکوهی مقیم قم با همکاری جمعی از نخبگان شهرستانی با درک ضرورت‌های فرهنگی، به فکر ایجاد بستری فرهنگی برای دانش ‌آموزان شهرستان بودند.

وی افزود: با همفکری‌های صورت گرفته با بزرگان و همکاری برخی از ادارات و ارگان‌ها "اردوهای ندای بهشت" شکل عملی به خود گرفت که هدف آن پر کردن سالم اوقات فراغت دانش‌ آموزان، آموزش برخی مطالب دینی و انقلابی، ترویج فرهنگ پرسشگری و مشاوره و بسیاری از موضوعات فرهنگی و دینی مورد نیاز این قشر بود که در آموزش و پرورش و دانشگاه ها تدریس نمی شد.

برای نیرو سازی فرهنگی تلاش می کنیم

فلاح زاده ادامه داد: امسال و برای سومین سال تلاش کردیم که با لحاظ کردن شرط معدل دانش آموزان ممتاز را به این اردو دعوت کنیم تا برای نیرو سازی پتانسیل های بیشتری را در اختیار بگیریم.

فلاح زاده که بچه های اردو اعم از پرسنل و دانش آموزان وی را شیخ حسین می نامند، این حرکت را ادای دین خود و دوستان طلبه اش به جوانان و نوجوانان شهرستان می داند و امید دارد که بتواند در سال های بعد این اردو را با همین دانش آموزان و در سطحی بالاتر اجرا کند تا آنان خود بتوانند پایه گذار حرکات این چنینی در شهرستان ابرکوه و استان یزد باشند.

گروه ندای بهشت امسال با ثبت موسسه سلامت اجتماعی فاطمه الزهرا(س) در بهزیستی به فعالیت های خود حالت رسمی داده است و همین مسئله دلگرمی بسیاری را برای این جهادگران فرهنگی فراهم کرده است.

جوانان گروه ندای بهشت بسیار قدرشناس هستند و بارها از بهزیستی استان یزد و شهرستان ابرکوه به دليل در اختیار قرار دادن اردوگاهی که به نظر آنها بخش عمده ای از مشکلات اردوهای سال های قبل را از دوش آن ها برداشته است، یاد می کنند.

حضور مسئولان استان و شهرستان در اردو و همچنین کمک هایی که توسط ادارات و نهادها به این اردو صورت گرفته است به صورتی ریز در جمع صمیمانه آنها بارها بیان می شود.

آنان تشکر ویژه خود از امام جمعه را نیز در گفتگو با ما بیان می کنند که پای مسئولان را به این فعالیت ها باز کرده است تا آنان بعد از سه سال بدانند وقت خود را باید در کدام ادارات بگذرانند و کدامیک به قول خودشان پایه کار فرهنگی هستند.

نیاز به کار فرهنگی بیش از پیش احساس می شود/ مسئولان به هوش باشند

امروز همگان اذعان دارند که باید بیش از پیش برای واکسینه کردن جوانان و نوجوانان و خانواده ها در مقابل تهاجم های فرهنگی تلاش کرد.

افزایش آمار روی آوری به سمت مواد مخدر و به طور مثال در استان یزد که به گفته مدیر بهزیستی استان یزد در سال های نه چندان دور و در دهه هفتاد کمتر نشانی از آن بود و اكنون حدود 100 مرکز ترک اعتیاد فعال دارد، زنگ هشداری جدی است که خانواده های بسیاری را متلاشی کرده است که این تنها نمونه ای از این تهاجمات است که به دنبال خود آمار های طلاق را نیز افزایش داده است.

امروز سیاست گذاران ادارات فرهنگی کشور که تعداد آنها کم هم نیست باید با نگاهی جهادی به فکر علاج این دردها باشند.

اگر امکانات نیرویی و بودجه ای آنها اجازه نمی دهد با ترک کارهای روتین و بعضأ عملکردی، به یاری گروه هایی چون گروه ندای بهشت بشتابند تا آنها فارغ از دغدغه مالی برای ادامه فعالیت های خود به فکر بستر سازی های مناسب فرهنگی باشند.

--------

گزارش و عكس: رحیم میرعظیم

کد خبر 2136503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha