۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۹:۵۰

یک کارشناس سازمان ملل:

همه در منطقه خواهان حل سیاسی بحران سوریه اند/ گزارش سازمان ملل حاوی شواهد روشنی نخواهد بود

همه در منطقه خواهان حل سیاسی بحران سوریه اند/ گزارش سازمان ملل حاوی شواهد روشنی نخواهد بود

یک کارشناس سازمان ملل با اشاره به اینکه بعید است گزارش بازرسان سازمان ملل در سوریه حاوی شواهد روشنی بوده و عامل کاربرد تسلیحات شیمیایی را مشخص کند، بر لزوم راهکار سیاسی حل بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "رولف اکویس"، ""Rolf Ekéus بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل که رئیس کمیسیون ویژه سازمان ملل برای عراق نیز بوده است در گفتگو با "دویچه وله" آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا شما شباهت هایی بین تجربیات خود در عراق با شرایط امروز سوریه می بینید اظهار داشت: بله، شباهت های آشکاری وجود دارد. درباره سوریه، دولت این کشور تقاضای روسیه برای کنترل تسلیحات شیمیایی و نابودی آنها را پذیرفته است. این تسلیحات یا باید به خارج از این کشور منتقل شوند و یا نابود شوند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره گزارش سازمان ملل درباره سلا حهای شیمیایی در سوریه که قرار است امروز ارائه شود و در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما این گزارش حاوی مدارک شفافی خواهد بود، گفت: نه، مسئله بسیار پیچیده تر است. تکلیف بازرسان سازمان ملل این بود که مشخص کنند آیا تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شده و اگر بله توسط چه گروهی. بعید است این گزارش مقصر را مشخص کند. اما تیم سازمان ملل در سوریه گروه باهوشی هستند. شاید آنها اطلاعات کافی برای تصمیم گیری در این باره که چه کسی عامل کاربرد تسلیحات شیمیایی در منطقه است را  را بتوانند به ما بدهند.

اکویس در ادامه نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه را هوشمندانه ترین تصمیم دانسته و در بخش دیگری از این گفتگو در این باره ابراز نگرانی کرد که من از این مسئله هراس دارم که غرب خود را پشت القاعده مخفی کرده و بگوید که ما نمی توانیم کار دیگری انجام دهیم، چون این گروه خطرناک هستند. البته این اقدامی مضحک است.

این کارشناس سازمان ملل در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که بدترین و بهترین پیش بینی شما درباره درگیریهای سوریه چیست؟ گفت: در بهترین پیش بینی، من روی یک تصمیم برای نابودی تسلیحات شیمیایی امیدوارم که یک محرک برای گفتگوهای سیاسی بین احزاب مختلف در سوریه در  کنفرانس ژنو 2 نیز خواهد بود. خوب است که وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه نیز حالا با هم دیدار کرده و اولین قدمها در این مسیر( مذاکره احزاب سوری و راهکار صلح آمیز حل بحران) را انجام دهند. من فکر می کنم این چیزی است که همه در منطقه آرزو می کنند.

وی در بخش پایانی این مطلب خاطر نشان کرد که تنها دو امکان برای سوریه وجود دارد، یکی انجام مذاکرات سیاسی در ژنو و دیگری تداوم رنج وحشتناک ملت سوریه است. 

کد خبر 2136989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha