۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۲۱:۴۵

اعتراف تلخ معاون میراث فرهنگی:

هیچ اقدام مثبتی برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک صورت نگرفته است

هیچ اقدام مثبتی برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک صورت نگرفته است

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیانوش چراغی در جلسه‌ کمیسیون گردشگري و صنايع دستي اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: در زمینه‌ ناکامی ثبت برخی آثار باستانی لرستان از جمله قلعه‌ تاریخی فلک‌الافلاک، نقایصی وجود دارد که باید برطرف شوند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی‌ از سوی میراث فرهنگی استان صورت نگرفته است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین در مورد معرفی لرستان به عنوان قطب مفرغ دنیا نیز گفت: امروزه در گوشه گوشه‌ دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند که عمده‌ این آثار متأسفانه به صورت قاچاق از کشور خارج شده‌اند.

چراغی اظهار داشت: نزدیک به دو هزار شئ مفرغی دیگر هم در موزه‌ی خرم‌آباد نگهداری می‌شود که ظرفیت مناسبی برای ارائه به گردشگران محسوب می‌شود.

بنابراین گزارش قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه‌ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

ارتفاع بلندترین دیوار این قلعه سترگ و باشکوه تا سطح تپه پنج متر و 22 سانتیمتر و مساحت کلی آن پنج هزار و 300 متر مربع و پلان بنای این قلعه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه در برخی منابع به نام‌های شاپور خواست، سابر خواست و فلک الافلاک نامگذاری شده است. در مجاور این قلعه باستانی چشمه پرآب نیز وجود دارد که زیبایی خیره کننده ای را به این بنای باستانی بخشیده است.

کد خبر 2137029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha