۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۵۵

مهر گزارش می دهد/

گردشگري سلامت نيازمند برنامه ريزي مسئولان/ فرصت ها با برنامه ريزي ضعيف تبدیل به تهديد نشوند

گردشگري سلامت نيازمند برنامه ريزي مسئولان/ فرصت ها با برنامه ريزي ضعيف  تبدیل به تهديد نشوند

تبریز – خبرگزاری مهر: آذربایجان شرقی به جهت امکانات درمانی مطلوب و موقعیت جغرافیایی خاصی که با کشورهای آذربایجان ، ارمنستان و نیز جمهوری نخجوان دارد، روزانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر است که اکثر آنها جزو گردشگران سلامت هستند که برای درمان و مسائل پزشکی به تبریز و آذربایجان شرقی سفرمی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اینکه برای مسئولان به اثبات رسید که گردشگران سلامت، داروهای دولتی یارانه ای را با کمک دلالان به راحتی از کشور خارج می کنند و همزمان با آن به صورت غیرمستقیم باعث تغییرات نادرست فرهنگی و ملی در کشور می شوند، حالا بحث انتقال بیماری های واگیر دار از نگرانی های اصلی مردم در برخورد با گردشگران خارجی شده است.

اتباع خارجی در لحظه اول ورود به کشور غربالگری شوند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نامعقول ورود آسان اتباع خارجی به کشور، گفت: باید اتباع خارجی و گردشگران سلامت در همان لحظات ابتدایی ورود به کشور غربالگری شوند و به هر گردشگری اجازه ورود داده نشود.

مسعود پزشکیان این کنترل ها را از دو جنبه مهم دانست و گفت: گردشگران هم باید به لحاظ پوشش و هم به لحاظ سلامت و بهداشت مورد کنترل قرار گیرند تا شاهد انتقال بیماری های خطرناک از طریق آنها به هم وطن خود نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت می تواند اقدامات بیشتر و مؤثرتری در قبال گردشگران سلامت آذربایجان شرقی انجام دهد، افزود: متاسفانه سال گذشته شاهد بودیم که برای جلوگیری از ورود گردشگران خطرناک بهداشتی به کشور فقط یک مرکز و آن هم در تبریز افتتاح شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اینکه این مرکز نیز بازده مناسبی به جهت عدم استقبال گردشگران از آن نداشت، ادامه داد: در سال های گذشته نیاز بود بیشتر از اینها به این مسئله پرداخته شود که امیدواریم دولت جدید در راستای کنترل گردشگران سلامت اقدامات پر بازدهی انجام دهد.

پزشکیان با تکذیب شایعاتی در خصوص عدم ورود اتباع خارجی به کشور، گفت: اینکه بعضی مسئولان مصاحبه می کنند و می گویند که نباید گردشگری از آذربایجان وارد کشور شود، منطقی نیست و هیچ گاه وزارت امور خارجه نمی تواند چنین اجازه ای دهد، چرا که غیر از بحث ورود گردشگر، کشور ما با جمهوری آذربایجان تعاملات دیگری از لحاظ اقتصادی دارد و برای همین عدم اجازه ورود گردشگران برابر است با قطع ارتباط با آذربایجان که می تواند پیامدهای اقتصادی منفی برای کشور داشته باشد.

باب الله قاسمی سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به دلالی های انجام گرفته در بحث گردشگری سلامت آذربایجان شرقی گفت:‌ انتقادی که می شود از مردم کرد در این است که همیشه بعضی ها هستند که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در ورود اتباع خارجی به استان نیز برخی ها با گرفتن داروهای وارداتی به قیمت های ارزان یارانه ای، باعث بی نظمی ها و ناعدالتی هایی در بحث بهداشت شدند.

قاسمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در ریشه کن کردن سل مقاوم تقریبا به مراحل خوبی رسیده است، افزود: سال گذشته باحضور وزیر بهداشت وقت، مرکز سل مقاوم در تبریز ایجاد و به بهره برداری رسید ولی چون آمار روز به روز بالا رفت ، مشخص شد که در مسیر ورود از مرز تا مطب دکتر در تبریز این اتباع خارجی با تعداد زیادی از هم وطنان هم صحبت می شوند و چون کنترل جدی روی این موضوع نمی شود، باعث در خطر قرار گرفتن این هم وطنان در برابر سل مقاوم می شوند.

وی همچنین ادامه داد: برای همین مجاب شدیم تا در مناطق مرزی مراکزی تحت عنوان سل مقاوم راه اندازی کنیم تا بدین ترتیب از همان لحظه اول ورود، اتباع خارجی تحت کنترل پزشکی قرار بگیرند.

قاسمی همچنین با تاکید بر اینکه هزینه های درمان گردشگران باید با هموطنان کشورمان متفاوتتر باشد، گفت: برنامه هایی در دست اجرا داریم که امید است تا چند وقت دیگر، از خروج داروهای وارداتی کشور جلوگیری شده و گردشگران در همان بدو ورود به کشور کنترل شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه شرکت های شناسنامه داری قرار است با همکاری سازمان میراث فرهنگی،صنايع دستي وگردشگري ایجاد شوند، افزود: این شرکت ها وظیفه دارند تا به صورت قانونی به امور گردشگران رسیدگی کنند تا بدین ترتیب پای دلالان از این عرصه قطع شود.

وی با بیان اینکه بحث هایی مطرح بود که در حالت کلی به گردشگران آذربایجان اجازه ورود به کشور داده نشود، گفت: اعتقادات مذهبی ما اجازه این کار را نداد، چرا که آنها هم مریض هستند و باید مداوا شوند.

قاسمی همچنین از شروع طرحی سخن گفت که در آن اتباعی که جزء گردشگران سلامت هستند، بعد از شناسایی در مرزها در همان مناطق مرزی مداوا می شوند و بدین ترتیب این گردشگران اجازه ورود به مرکز استان و دیگر شهرها را نخواهند داشت.

در بحث گردشگری سلامت نباید صورت مسئله پاک شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنايع دستي وگردشگري آذربایجان شرقی با اشاره به رونق گردشگری در استان و ارز آوری مطلوبی که این اتباع خارجی به کشور دارند، گفت: در بحث ورود و یا عدم ورود گردشگران سلامت به داخل کشور نباید صورت مسئله با طرح موضوعات خاصی پاک شود.

تراب محمدی با بیان اینکه باید قبول کرد در کنار تهدیداتی که گردشگری سلامت دارد، فرصت هایی هم ایجاد کرده است، گفت: یکی از مهمترین و پول آور ترین حوزه ها در گردشگری بحث گردشگری سلامت است که متاسفانه در کشور ما به صورت مناسب جا نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع گردشگران سلامت 3 مشکل اساسی وجود دارد، افزود: در بحث مشکلات اسکان گردشگران سلامت اقداماتی همچون بهره برداری از هتل های بیمارستان ها، تبدیل آپارتمان های بلند مرتبه به مکان های اسکان فصلی و نیز افزایش تخت های هتل های فعال شهر انجام دادیم که نتایج مناسبی هم به همراه داشت و اگر بتوانیم 500 تخت دیگر به این مجموعه اضافه کنیم دیگر مشکل اسکان نخواهیم داشت.

محمدی درخصوص مشکل حمل و نقل گردشگران سلامت نیز گفت: تجربه ای که در گذشته داشتیم و اثبات شده بود اینکه گردشگران به صورت قانونی و منظم از مرزها به تبریز نمی آیند و در مسیر خیلی از رانندگان نقش دلال را برایشان بازی می کند، برای رفع این مشکل هم با کمک اداره کل حمل ونقل قرار دادهایی ثبت کردیم که این مشکل هم رفع شود.

وی با بیان اینکه 20 آژانس تور سلامت در آذربایجان شرقی مجوز گرفته اند، افزود: برای جلوگیری از ورود دلالان به این بخش تورهای سلامت در مرزها و ترمینال ها ایجاد شده است تا در ابتدا گردشگر تشخیص بیماری شده و به متخصص مربوطه در هر کجای کشور توسط رانندگان مخصوص آژانس انتقال داده شود.

40 درصد اقتصاد بازارهای آذربایجان شرقی بستگی به اتباع خارجی دارد

تراب محمدی با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت در استان، گفت: نزدیک به 40 درصد اقتصاد بازارهای آذربایجان شرقی بستگی به اتباع خارجی دارد.

وی با انتقاد از عدم مشخص شدن تعرفه های مخصوص گردشگران سلامت، گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید تعرفه های مشخصی را اعلام کرده و پزشکان را مجاب به رعایت آنها کند، تا از معضل زیر میزی کاسته شود.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنايع دستي وگردشگري آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر اینکه هموطنان نباید تاثیرپذیر فرهنگ اتباع خارجی باشند، ادامه داد: مردم کشور ما باید به جای تاثیر پذیری از فرهنگ کشورهای دیگر، در اصلاح فرهنگ آنها تاثیر گذار باشند تا تاثیر پذیر.

محمدی خواستار اقداماتی در مرزها شد تا بر نحوه پوشش گردشگران نظارت شود و ادامه داد: مافیای خطرناکی در بحث گردشگری سلامت وجود دارد که مسئولان را مجاب می کند تا هرچه زودتر اقدامات مناسب اندیشیده شود و نظارت زیاد برای این موضوع به کار گرفته شود.

با این حال نیاز است تا با بررسی های کارشناسی در دولت یازدهم اقدامات مناسبی برای بهبود وضعیت گردشگران سلامت انجام شود و طرح جامعی مصوب شده تا از ورود دلالان به این قضیه جلوگیری شود و در عین حال اقتصاد کشور هم از مزایای ورود گردشگران سلامت محروم نباشد.
........................

گزارش از محمدرضا علی اشرفی

کد خبر 2137179

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha