۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۷:۲۸

توافق لاوروف و فابیوس برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه

توافق لاوروف و فابیوس برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه

وزیران خارجه فرانسه و روسیه در حالی که نسبت به عاملان اصلی به کار گیری سلاح شیمیائی در سوریه اختلاف نظر دارند درباره حل مسالمت آمیز بحران سوریه به یک جمع بندی مشترکی دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با همتای فرانسوی خود گفت: ما اوضاع سوریه و خاورمیانه را مورد رایزنی قرار دادیم و بر ضرورت توقف خونریزی در سوریه تاکید کردیم.

وی افزود: ما درباره ضرورت نابودی سلاح شیمیایی در سوریه موضع مشترکی با فرانسه داریم.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: ما برضرورت برگزاری نشست ژنو2 و شرکت همه طرفهای درگیر در سوریه در مذاکرات تاکید کردیم.ما مذاکراتی مهمی داشتیم و بر چگونگی حل بحران سوریه توافق کردیم.

وی افزود: گزارش روز گذشته کارشناسان سازمان ملل به حادثه مشخصی اختصاص داشت و مشخص نکرد که چه طرفی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.کارشناسان مشخص نکردند که سلاح شیمیایی به کارگرفته شده دست ساز بوده یا در کارخانه تولید شده است.

لاوروف بیان کرد: اطلاعاتی که از انتقال سلاح شیمیایی خارج از سوریه به این کشور حکایت دارد باید بررسی شود.

وزیر خارجه اعلام کرد: رئیس جمهوری فرانسه در نشست گروه بیست خواستار تعیین موعد نشست ژنو برای وادار کردن طرفها برای شرکت در آن بود و ما نیز از آن حمایت کردیم.

لاوروف بیان کرد: مخالفان سوری نیز باید به مسئولیت خود درباره امنیت کارشناسان بین المللی در سوریه عمل کنند.

وی افزود: اگر سازمان منع سلاح شیمیایی با مشکلی روبرو شود می تواند به شورای امنیت رجوع کند در توافقنامه ژنو فصل هفتم قید نشده است.

از سوی دیگر لوران فابیوس گفت: ما بحران سوریه و همچنین مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته ای آن را مورد رایزنی قرار دادیم.ما همچنین به توافق مهم میان روسیه و آمریکا درباره بحران سوریه و عملی کردن آن پرداختیم.

وی مدعی شد: گزارش کارشناسان سازمان ملل نظام سوریه را مسئول به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه می داند.

وزیر فرانسوی افزود: زمینه برای برگزاری نشست ژنو2 و دست یابی به راهکار سیاسی در سوریه باید فراهم شود.ژنو 2 خونریزی در سوریه را متوقف خواهد کرد.

فابیوس مدعی شد: اطلاعات فرانسه به اطلاع ما رسانده است که نظام سوریه مسئول به کارگیری سلاح شیمیایی است.استواری ما و طرح روسیه نظام سوریه را مجبور به تحویل انبارهای سلاح شیمیایی اش کرد.

وی افزود: طرح روسیه زمینه را برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح شیمیایی فراهم می آورد.

کد خبر 2137610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha