به گزارش خبرنگار تجسمي " مهر " ، " نقي سياحتگر " مدير گالري " آثار" دراين خصوص گفت : در برهه اي از زمان كه بيشتر فصل تابستان را شامل مي شود ، گالري ها از بازديدكنندگان خالي مي مانند. اما با شروع فصل بهار ، گالري ها طيف مخاطب بيشتري را به خودمي بيند . در واقع ،مي توان علت خلوت بودن گالري ها را ، مسافرت هاي پي در پي مردم ، گرماي هواو ترافيك شهري دانست.
وي افزود : اطلاع رساني يك نگارخانه نيز درجذب مخاطب بي تاثير نيست . همچنين برخي مخاطبان با هنرمندان پيشكسوت و شناخته شده بيشتر ارتباط برقرارمي كنند . به اين معني كه وقتي يك نقاش يا مجسمه ساز قديمي كه سالهاست در بين مردم ،وجهه شناخته شده اي دارد ، از اقبال نسبتا مطلوبي از جانب مخاطبان روبه رومي شود.
اين گالري دار خاطرنشان كرد : البته گاهي هنرمنداني درعرصه تجسمي كشور ظهور مي كنند كه به آن شكل داراي چهره شناخته شده و مطرحي نيستند و به واسطه داشتن استعدادهاي درخشان وهنري كه ارائه مي دهند ، مورد استقبال واقع مي شوند .
"سياحتگر " تصريح كرد : اين طور كه آمار نشان مي دهد ،در گالري " آثار" ، مخاطب بيشتر آثار رئال را مي پسندد تا كارهاي مدرن . درواقع ، اين نوع كارها كه بيشتر درونمايه طبيعت دارند مورد قبول مردم هستند. البته قدمتي كه يك گالري ممكن است داشته باشد ، هنر دوست بودن مخاطبان و همان طور كه گفتم اطلاع رساني مكفي ، مي تواند راهكارهايي براي جبران اين كمبودها درفصل تابستان باشد .
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار تجسمي مهر ، مبني براين كه ازميان نمايشگاه هاي انفرادي وگروهي ،كداميك حامل سود بيشتري براي گالري داراست گفت : طبعا نمايشگاه هاي گروهي مي تواند به لحاظ مالي ، سودبيشتري را براي يك گالري دار به همراه داشته باشد . البته اين سود تنها محدود به گالري دار نيست . بلكه هنرمند هم در آن سهم دارد . اگر دقت كنيد مي بينيد كه در يك نمايشگاه گروهي ، اگر از هر هنرمند 5 نفر هم براي بازديد به گالري بيايند ، بهتر است . يعني همين طور كه به كميت كارها اضافه مي شود ، مي تواند يك منفعت و منبع در آمد نيز براي هنرمند و گالري دار به حساب آيد .
" اميني " مديرگالري " آرته " نيز گفت : دربهار و پاييز ، استقبال كننده بيشتري نسبت به ساير فصول سال به چشم مي خورد. دراين بازديدها ،مخاطب بيشتراز آثار رئال استقبال مي كند. با اين همه گالري " آرته " هميشه پذيراي كارهاي رئال نيست بلكه ما بيشتر سعي مي كنيم تا آثار مدرن را نيز به معرض نمايش عمومي بگذاريم .
" الهه جواهري " مدير گالري "الهه " نيز در اينباره گفت: متاسفانه اين فصل خصوصا ماه مرداد يكي از ماه هايي است كه استقبالي از جانب هنرمند ومخاطب صورت نمي گيرد . برعكس درفصل هاي سرد سال ، مثل پاييز وزمستان ، گالري ها از ازدحام بيشتري برخوردارند. شايد به اين خاطر كه مردم پس از يك بازديد طولاني ، به ديدن آثار هنري مي آيند.
وي افزود : گالري " الهه " مقيد به نمايش دادن سبك خاصي از نقاشي نيست . مي دانيد اگر يك گالري دار بخواهد هميشه مطابق با سليقه مخاطب پيش رود ، مسلما دوام نمي آورد .همين طوربهتراست تا مخاطب با ذهنيت بازتري به گالري بيايد تا بتواند آثار متنوعي را مشاهده كند.
" جواهري " تصريح كرد : رسانه ها در زدودن اين سكوت از گالري ها نقش مهمي دارند . اما من مي بيينم كه گاه اطلاع رساني كه از طريق راديووتلويزيون صورت مي گيرد ، نتيجه معكوس دارد .
" گلچين پور " مدير گالري "مس نگار" نيزدراين خصوص گفت : يكي از عمده ترين دلايل خلوت بودن گالري ها ، اين است كه بيشتر مخاطبان اين حرفه رايك قشر فرهنگي و مرفه تشكيل داده اند و درنتيجه بيشتر اين افراد ، در فصل تابستان در مسافرتهاي طولاني مدت به سرمي برند . بنابراين نيمه دوم سال وقت مناسب تري براي برگزاري نمايشگاه هاست .
وي افزود : آثار ملي مثل نگارگري ، مينياتور ، تذهيب وانواع هنرهاي سنتي از جمله مواردي در نمايشگاه ها هستند كه مخاطبان عام از آنها به شدت استقبال مي كنند . اما آثار مدرن كه تعداد آنها كم هم نيست ، بيشتر در بين مخاطبان خاص يعني افرادي كه يا هنرمند هستنديا با اين نوع هنر آشنايي دارند ، متداول است .
" كيانفر" يكي از دست اندركاران گالري " سيحون " نيز گفت : با بلندي روزها ، سطح بينندگان كاهش مي يابد .زيرا گالري " سيحون " راس ساعت 18 تعطيل مي شود. يعني درست در ساعتي كه مخاطب تازه فرصت بازديد از گالري را پيدامي كند .
نظر شما