۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۳۶

محیط زیست در 7 روز؛

آتش سوزی عمدی در اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله/ وعده حل مشکلات حقوقی و قضایی محیط بانان

آتش سوزی عمدی در اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله/ وعده حل مشکلات حقوقی و قضایی محیط بانان

انتقاد از کارکرد تفریحی باغ گیاهشناسی نوشهر، وعده برای حل مشکلات حقوقی و قضایی محیط بانان، آتش سوزی در جنگل گستان و محاصره پناهگاه آهوان در آتش ، درخواست لغو مصوبه فروش پارک پردیسان از سوي ابتكار، معرفی باغهای پر محصول به عنوان بلای جان دریاچه ارومیه و گردهم آیی متخصصان برای نجات دریاچه ارومیه و نامه نگاری ابتکار به احمدی مقدم برای توقف عملیات ساخت جاده مرزی در اسرع وقت از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته همزمان با اولین هفته کاری رییس جدید سازمان محیط زیست این حوزه شاهد وعده و حضور فعال وی در بخش های مختلف محیط زیست بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

انتقاد از کارکرد تفریحی باغ گیاهشناسی تهران/ اجاره دادن باغ مغایر با منافع ملی کشور است

در حالیکه در هفته های اخیر خبر از اجاره باغ گیاهشناسی ملی تهران به بخش خصوصی برای جبران بخشی از هزینه های نگهداری این باغ شنیده می شود که بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی به دلیل احتمال در نظر گرفتن کارکردهای تفریحی و غیر آموزشی برای آن توسط بخش خصوصی نسبت به نابودی حاصل نیم قرن تلاش پژوهشگران هشدار می دهند.
در اولین روز از هفته جاری، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با بیان اینکه کمبود اعتبار و بودجه برای این پارک بسیار نگران کننده است گفت: این وضعیت سال گذشته به جایی رسید که مسئولان ناچار شدند که حدود 120 باغبان این مرکز را به دلیل کمبود اعتبار اخراج کنند و بسیاری از بخش های ارزشمند این باغ در آستانه نابودی قرار گرفت.
به گفته محمد درویش، اجاره دادن این باغ به بخش خصوصی اگر با نظارت مسئولان و فقط به منظور آموزش و پژوهش بازدید کنندگان همراه باشد نه تنها اشکالی ندارد بلکه بسیار هم مفید خواهد بود اما انطور که تجربه در کشور ما نشان داده بخش خصوصی غالباً پس از عقد قرار داد تنها درامد زایی بیشتر و کار کرد های تفریحی را در نظر می گیرد. بنابراین در نهایت نه تنها کمکی به نگهداری این باغ نمی شود که موجبات نابودی آن فراهم می شود.
وی افزود: در هیج جای دنیا برای یک چنین سرمایه ملی کاربری تفریحی تعریف نمی شود بلکه از مزایای طبیعی آن برای آموزش و انبساط خاطر شهروندان استفاده می شود.
یک استاد دانشگاه نیز اعتبار مورد نیاز سالانه برای نگهداری این باغ که علت اصلی تصمیم واگذاری آن به بخش خصوصی عنوان شده را با دستمزد یک فوتبالیست معمولی در کشور مقایسه و از بی توجهی و بی تفاوتی مسئولان نسبت به این قضیه انتقاد کرد. دکتر هادی کیادلیری افزود: از آنجایی که تمام مردم به طبیعت دسترسی ندارند و در هیچ جا هم نمی توان همه طبعت گوناگون کشور را یکجا جمع کرد داشتن چنین باغی با این پتانسیل بی نظیر از تمام طبیعت کشور و حتی دنیا ظرفیت بسیار مناسبی برای آموزش شهروندان است چرا که فلسغه اصلی ایجاد باغ های اکولوژی هم آموزش و پژوهش است.
به گفته وی، اما متآسفانه حتی بسیاری از شهروندان تهرانی هم از وجود چنین باغی بی اطلاع هستند تا زمانی که برای نگهداری از آن با مشکل مواجه و فراخوان عمومی برای بخش خصوصی جهت نگهداری از ان داده شد.

آتش سوزی عمدی در 5 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله /دستگیری شکارچی سابقه دار

در این روز، رئیس اداره محیط زیست بهشهر از آتش سوزی عمدی در 5 هکتار از اراضی قلعه پلنگان واقع در ضلع غربی پناهگاه حیات وحش میانکاله خبر داد.
زمان رضا احمدی با بیان این مطلب افزود: با تلاش نیروهای یگان محیط زیست آتش خاموش شد اما به دلیل تاریکی هوا حریق به طور کامل مهار نشد و صبح روز بعد در اثر وزش باد مجددا شعله ور شد.

افزایش 1 درجه ای دما نسبت به 50 سال گذشته / پاییز گرم 92 در راه است

روز یکشنبه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش حدود 1 درجهای دمای هوا در سراسر کشور در پاییز سال جاری نسبت به 50 سال گذشته خبر داد.
عبدالرضا امیدوار شهری با بیان این مطلب افزود: مقدار بارش در ماه اول پاييز در شرق و جنوب شرقي كشور كمتر از نرمال است(بايد توجه شود كه مقدار بارش در اين ماه (مهر) در منطقه قابل توجه نيست و نقش چنداني در بارش سال زراعي ندارد).
به گفته وی،  در ساير مناطق در سطح كشور مقدار بارش پاييزه تفاوت چنداني با ميانگين بلند مدت ندارد.
وی افزود: در زمستان سال جاری مقدار بارش درسطح كشور برابر ميانگين بلند مدت است و تا حدي گرايش به بيش از حد نرمال خواهد داشت.

درخواست لغو مصوبه فروش پارک پردیسان از سوي ابتكار

رئيس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خواستار توقف مصوبه فروش پارک پردیسان شد.

در حالی که یکی از دغدغه‌های اصلی معصومه ابتکار در زمان ریاستش در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تلاش برای جلوگیری از فروش پارک پردیسان بود،روز دوشنبه  وی در نخستین اقدام زیست‌محیطی خود پس از انتصاب به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مصوبه فروش پارک پردیسان را متوقف کرد.
در نامه معصومه ابتکار به مهندس اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری که 23 شهریور ماه سال جاری ارسال شده آمده است: «با عنایت به لزوم حفظ و مدیریت عرصه پارک پردیسان و جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری احتمالی در عرصه مذکور خارج از طرح مصوب پارک به عنوان تنها پارک اکولوژیک و ذخیره‌گاه طبیعی و زیست‌محیطی کلانشهر تهران که مجموعه آموزشی و پژوهشی در آن پیش‌بینی شده است و انجام اقدامات کلان جهت اجرای طرح جامع و مصوب آن با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط، تقاضای لغو مصوبه هیات وزیران در مورخ 90/2/31 مبنی بر مجوز فروش پارک مذکور را از آن مقام محترم استدعا دارد.»
در ادامه این نامه تاکید شده است: «خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به طی تشریفات لغو مصوبه اقدام مقتضی معمول گردد.»
بدین ترتیب با تایید معاون اول رئیس جمهوری و طبق اصل 138 قانون اساسی فروش اراضی ثبتی تفکیکی به شماره 85607 از 2395 اصلی مفروز و مجزا شده از پلاک 53222 فرعی از اصلی، مرقوم واقع در بخش ده تهران لغو می‌شود.

کمترین حقوق و مزایا برای محیط بانان/ هیچیک از وعده‌های مسئولان محقق نشد

سال گذشته در حالی وعده هایی مبنی بر بهبود حقوق و مزایا و جذب نیروهای محیط بانی داده شد همچنان بسیاری از محیط بانان سراسر کشور معتقدند هیچیک از این وعده ها اجرا نشده و ضعف قوانین زندگی آنها را پر از بیم و هراس کرده است.

سه شنبه این هفته  باردیگر روز محیط بان در حالی فرا رسید که اگرچه جشن ها و همایش های نمادینی در ادارات محیط زیست سراسر کشور برای تجلیل و قدردانی از این حافظان بی دفاع طبیعت برگزار شد اما هنوز هیچ یک از وعده هایی که برای افزایش نیروهای محیط بانی در مناطق حفاظت شده ، تجهیز آنها،  افزایش دستمزدها و حتی اصلاح قوانین دست و پا گیری که تا کنون بیش از 100 تن از این دلسوزان طبیعت و حیات وحش کشور را به کشتن داده ، دهها تن را مظلومانه روانه زندان کرده و هزارن نفر را با همه حمیت و غیرتشان در دفاع از محیط زیست دلسرد کرده اجرا نشده است.

در این روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، از حل مشکلات حقوقی و قضائی محیط‌ بانان زندانی خبر داد.
معصومه ابتکار در مراسم تجلیل از محیط بانان و جشنواره آموزه های رضوی در روز محیط بان در سازمان محیط زیست افزود: تمام مشکلات محیط بانان  برطرف شود ولی در حال حاضر نمی توانم قول قطعی بدهم اما تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت آنها انجام می دهم تا با آرامش وظایف خود را در حفاظت از عرصه های طبیعی انجام دهم.

ابتکار دربخشی دیگر از صحبت های خود در این روز  در خصوص احیای شورای عالی حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: در این خصوص هم نامه نگاری های لازم انجام شده و از آن جایی که احیاء شورای عالی حفاظت محیط زیست جزء برنامه های 100 روزه رئیس جمهور بوده مقدمات آن فراهم شده و با دستور رئیس جمهور احیا خواهد شد که بعد از آن رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا خواهد بود و مشکلات زیست محیطی را با کمک این شورا حل خواهیم کرد.

آزمون دشوار ابتکار / باغهای پر محصول بلای جان دریاچه ارومیه

در حالیکه که بیش از 60 درصد از مساحت دریاچه ارومیه خشک شده و برخی مسئولان نسبت به خشکیدگی کامل نیمه جنوبی دریاچه ظرف یکسال آینده هشدار داده اند، روز سه شنبه رئیس سازمان محیط زیست که باغهای پر محصول با الگوی کشت غرقابی در بالادست دریاچه را مهمترین عامل نابودی آن عنوان کرده نسبت به نتایج مثبت کارگروه نجات دریاچه ارومیه در هیأت دولت ابراز امیدواری کرده و احیا این دریاچه را مهمترین دغدغه و اولویت خود عنوان کرده است.

ابتکار با نامه ای خطاب به احمدی مقدم آغاز به کار کرد/ عملیات ساخت جاده مرزی در اسرع وقت متوقف شود

روز چهارشنبه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، خواستار توقف عملیات ساخت جاده مرزی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در اسرع وقت شد.

معصومه ابتکار در این نامه با بیان اینکه احداث جاده مرزی در حوزه استحفاظی خراسان شمالی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی (مرز مشترک با کشور ترکمنستان) در جهت اجرای طرح کنترل و انسداد مرزهای شرقی کشور بدون کسب مجوز از سازمان متبوع در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در حال انجام است، عنوان داشت: منطقه موصوف به عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاههای طبیعی کشور و به عنوان رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس مطرح است.
وی خطاب به احمدی مقدم گفت: اقدامات اخیر موجبات تخریب وسیع اراضی جنگلی را ایجاد کرده است و از آنجاییکه ورود و اجرای طرحهای راهسازی بر مناطق حفاظت شده تابع قوانین و مقررات خاص است، لازم است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا در اسرع وقت دستور توقف عملیات از طریق فرماندهی هنگ مرزی به مجریان طرح ابلاغ گردد.

افزایش مناطق حفاظت شده كشور/ تدوین پيش نويس نقشه راه حفاظت محيط زيست خليج فارس

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مناطق حفاظت شده كشور در بخشهاي خشكي و دريايي توسعه پیدا می کند.
عبدالرضا كرباسي روز چهارشنبه در كارگاه آموزشي سازمان منطقه اي دريايي خليج فارس و درياي عمان (راپمي) در سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اكنون مساحت مناطق حفاظت شده كشور معادل ۱۰ و سه دهم درصد مساحت كل كشور است كه اين ميزان به ۱۱ و ۷ دهم درصد افزايش مي يابد.حدود نيم درصد از مساحت مناطق دريايي كشور جزو مناطق حفاظت شده دريايي است كه با اجرايي شدن طرح جديد اين ميزان به يك و ۹ دهم درصد مي رسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ منطقه جديد دريايي - ساحلي به منظور توسعه مناطق حفاظت شده به دولت پيشنهاد شده است . كميسيون هاي تخصصي هيات دولت در حال بررسي اين مناطق هستند و اميدوارم كه به زودي ۱۶ منطقه مورد نظر به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام شود .

متخصصان برای نجات درياچه اروميه گردهم مي آيند/آتش سوزی جنگل گلستان زیستگاه آهوان را محاصره کرد

در این روزمعاون رئیس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: متخصصان زيست محيطي براي نجات درياچه اروميه در قالب همايشي يك روزه گرد هم مي آيند.
وي در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته در اطفاء حريق پارك ملي گلستان گفت: اقدامات مورد نياز براي اطفاء حريق انجام شده و خوشبختانه چون در ساعات اوليه شروع آتش سوزي عمليات مهارآغاز شد، قابل كنترل خواهد بود. آتش سوزي پارك ملي گلستان از صبح امروز از محدوده بعد از تونل در پارك ملي گلستان آغاز شد و به منطقه آلمه رسيد و اكنون دشت ميرزابايلو و زيستگاه آهوها را هم در محاصره در قرار داده است.
معاون رئيس جمهور افزود: باد و شرايط جوي به گونه اي است كه موجب گسترش حريق مي شود، اما عمليات اطفا همچنان ادامه دارد.
وي اظهارداشت: هنوز علت آتش سوزي مشخص نشده اما از آنجا كه شهريور، ماه سفر است بهتر است مردم تا حد امكان در طبيعت آتش بر پا نكنند و در صورت نياز پس از مطمئن شدن از خاموش شدن كامل آتش محل را ترك كنند.
 

کد خبر 2138560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha