۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۳

با حضورمدیر حوزه های علمیه/

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد

قم – خبرگزار ی مهر: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه با حضور مسئولین حوزه های علمیه و جمعی از طلاب در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر پنج شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی در مراکز آموزشی و  حوزوی، مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه با حضور مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و جمعی از طلاب غیرایرانی در مدرسه عالی امام  خمینی (ره) قم برگزار شد.
 
در این مراسم معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 15 هزار طلبه و دانش پژوه زیرنظر این مرکز مشغول به تحصیل هستند، گفت: هم اکنون حوزه علمیه قم محور اصلی جهان تشیع و یکی از محورهای اصلی جهان اسلام است.

حجت الاسلام محمدجعفر علمی ادامه داد: حوزه علمیه قم نقش اساسی در تبیین و تشریح معارف اهل بیت (ع) برمبنای عقل و عدالت و منطق  دارد، تولد و انتشار ده ها نشریه، صدها کتاب و پرورش صدها طلبه در طول سال نتیجه این تلاش ها است.

وی با اشاره به اینکه نقش کنونی که جامعه المصطفی العالمیه در گسترش معارف اهل بیت (ع) برعهده دارد انکار شدنی نیست، گفت: در حال حاضر در برخی از کشورها وظیفه اصلی تبلیغ اسلام برعهده فارغ التحصیلان این مرکز است.

علمی افزود: قرار گرفتن در چنین وضعیتی قطعا در کنار همه نکات مثبتش، دارای الزاماتی نیز می باشد که از مهمترین آن ها می توان به توسعه معیارهای آموزشی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه فارغ التحصیل المصطفی باید به تخصص کافی دست پیدا کند، گفت: اگر این اهداف پیاده شود قطعا در طول 40 یا 50 سال دیگر می توانیم شاهد نتایج مثبت این اقدامات در جهان اسلامی باشیم.

به گفته علمی هم ا کنون قریب به هزار و 900 رساله دکتری و سطح 4 حوزه در این مرکز در دست نگارش است، گفت: همچنین در حال حاضر 25 مرکز آموزشی پیوسته و زیر نظر جامعه المصطفی العالمیه در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و 127 رشته تحصیلی نیز وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: تنها در سال جاری قریب به هزار و 700 طلبه و دانش پژوه به خانواده جامعه المصطفی العالمیه اضافه شدند که از این بین 900 تن در ایران و مابقی در مراکز خارج از کشور مشغول به تحصیل خواهند شد.

در ادامه این مراسم مدیر امور فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: یکی از مهمترین آسیب های مراکز آموزشی که ابتدا وارد دانشگاه ها و امروزه در حوزه های علمیه نیز نفوذ کرده خطر انفکاک آموزش از تربیت و پرورش است.

حجت الاسلام محمدرضا صالح در این باره افزود: این خطری  مهم است که همه ما باید در عمل و بینش متوجه آن باشیم، در این شرایط راه حل مناسب این است که مانند گذشته تزکیه و تهذیب طلاب همزمان با آموزش زیرنظر اساتیدشان باشد.

وی با بیان اینکه جامعه المصطفی العالمیه چنین رسالتی را در برنامه های  آموزشی خود قرار داده است، گفت: طلاب حوزه های علمیه مورد توجه امام عصر(عج) هستند و هر خدمتی به این حوزه و طلاب مورد توجه ایشان نیز خواهد بود.

صالح ضمن اشاره به اینکه هم اکنون در جامعه المصطفی العالمیه بالغ بر 2 هزار استاد مشغول به خدمت هستند، گفت: چنانچه هریک از این اساتید تکفل معنوی 4 یا پنج تن از طلاب را برعهده بگیرند شاهد رعایت بیش از پیش تهذیب و تزکیه و رشد فضائل معنوی در کنار مباحث علمی خواهیم بود.
 

کد خبر 2138821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha