۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۵۴

مناظره تلویزیونی دریاچه ارومیه؛

افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی راه نجات دریاچه / ضرورت تجدید نظر در برنامه های توسعه ای

افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی راه نجات دریاچه / ضرورت تجدید نظر در برنامه های توسعه ای

در بخش دوم مناظره دریاچه ارومیه میهمانان راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را ارائه دادند که افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی به عنوان یکی از راههای نجات دریاچه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی مهمترین راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را انتقال بین حوزه ای البته با انجام مطالعات، صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی، آبخیزداری و بارورسازی ابرها عنوان کرد.

توقف سدسازی و اصلاح روش های آبیاری بهترین راهکار نجات دریاچه ارومیه

منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در مجلس تعادل بین آب شور و آب شیرین با آبخوان داری، جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب از طریق 30 حلقه چاه، توقف سدسازی و اصلاح روش های آبیاری در بخش کشاورزی، جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب دریاچه با احداث کمربند سبز از طریق تلطیف هوا، جمع آوری و تصفیه فاضلاب ها و روان آب ها را از مهمترین علل خشک شدن دریاچه ارومیه دانست.

نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است

علیرضا دائمی معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه هیچ گونه ابهامی در عارضه ایجاد شده برای دریاچه ارومیه و علاج بخشی آن وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر سندها و طرح های بسیار مناسبی برای مدیریت دریاچه ارومیه وجود دارد که تنها نیاز به مدیریت به هم پیوسته منابع آب در بخش کشاورزی و تلاش و عزم ملی است.

هزینه انتقال آب بین حوزه ای بهتر است به افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی اختصاص یابد

محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات مرتع با انتقاد شدید از انتقال آب بین حوزه ای برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: چگونه است که وزارت جهاد کشاورزی علی رغم تمام هشدارهایی که مبنی بر افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی داده می شود به دلیل کمبود بودجه نتوانسته این راندمان را حتی به میزان 10 درصد نیز افزایش دهد اما با پروژه های هزینه بری مانند انتقال آب، موافقت می شود.

به گفته وی اگر این پول ها را به جای سدسازی و انتقال حوزه ای به بخش کشاورزی برای افزایش راندمان آبیاری اختصاص دهیم نتایج بسیار بهتری خواهیم گرفت.

درویش اظهار داشت: بارورسازی ابرها نیز روش بسیار نامناسبی است چرا که چندین سال است این اقدام در حوزه دریاچه ارومیه انجام می شود اما همه آمارها نشان از کاهش نزولات جوی دارد بنابراین هیچ تاثیری در بهبود شرایط دریاچه ارومیه ندارد.

اگر دولت تصمیم بر کاهش اختصاص آب به بخش کشاورزی بگیرد به رهبر انقلاب متوسل می شویم

نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوان داری آن هم در ارومیه و نه در یزد و اهواز، بهترین راهکار نجات دریاچه ارومیه است، اذعان داشت: انتقال آب حوزه ای به ویژه از رودخانه ارس هم راهکار مناسبی است اما به هیچ عنوان با کاهش اختصاص آب به بخش کشاورزی که حیات مردم منطقه به آن وابسته است، موافق نیستیم. مردم ارومیه 12 هزار شهید داده اند و اگر قرار باشد دولت فعلی با چنین برنامه هایی در کشاورزی منطقه اختلال ایجاد کند به رهبر عزیز انقلاب متوسل خواهیم شد.

نجات دریاچه ارومیه مانند جراحی است که درد و خونریزی دارد و همکاری تمام بخشها را می طلبد

کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه مهمترین راه حل برای نجات دریاچه ارومیه این است که در ابتدا بپذیریم که اشتباه کرده ایم، افزود: در حال حاضر شرایط فعلی دریاچه ارومیه خود نیز به نابودی اش کمک می کند چرا که به دلیل نبود آب در کف آن و انعکاس نور، افزایش تبخیر را به همراه دارد.

به گفته وی مسئله دریاچه ارومیه مسئله ای نیست که دولت، مجلس و مردم به تنهایی بتوانند آن را حل کنند بلکه مانند یک عمل جراحی است که درد و خونریزی دارد و البته کشاورزان ممکن است آسیب بیشتری ببینند و عده ای منتفع شوند اما در مجموع باید به فکر نجات دریاچه ارومیه با تجدید نظر در برنامه های توسعه ای باشیم.

کیخا تصریح کرد: اصلاح بخش کشاورزی به هیچ عنوان به مفهوم تعطیلی کشاورزی نیست.

تا این لحظه در این مناظره نظر سنجی که در خصوص کاهش آب برای بخش کشاورزی در جهت نجات دریاچه ارومیه انجام شد 68 درصد نظرها مثبت و 31 درصد منفی بود.

کد خبر 2139209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha